Sökes: Personer som blivit tvångsomhändertagna som unga
Hej!
Jag är en journaliststudent som för närvarande arbetar med mitt slutprojekt, som kommer att bli en artikelserie om tvångsomhändertaganden av socialtjänsten enligt LVU. Jag kommer bland annat redogöra för hur regelverket ser ut och processen går till, samt olika perspektiv på detta (från socialtjänsten, psykologer med flera).
Jag söker nu vuxna personer (minst 20 år gamla) som själva blivit tvångsomhändertagna som barn eller unga, och som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter och reflektioner kring detta. Det spelar ingen roll om du är negativt eller positivt inställd till tvångsomhändertagandet, jag är intresserad av att höra just dina tankar. Syftet är att visa på personliga exempel kring hur det kan gå till och hur det påverkar människor på olika sätt.
Jag söker i första hand personer som kan tänka sig att dela med sig av sina berättelser och tankar med namn och bild, men det finns också möjlighet att vara anonym om man hellre önskar det (då används ett annat namn och ingen bild).
Intervjun kommer i första hand användas för en artikelserie som kommer att presenteras i skolan, men resultatet kan även komma att publiceras i en tidning. Därför är det viktigt att man känner sig beredd på att det kan bli offentligt.
Det är en fördel om du befinner dig i Stockholmsområdet, och är beredd på att träffa mig minst en timme. Självklart kommer du sedan få läsa igenom texten och godkänna den innan någon annan tar del av den.
Känner du att du skulle vilja dela med dig av din berättelse, hör gärna av dig så fort som möjligt så kan vi prata vidare!
Skicka ett mail till intervjumaterial@gmail.com så återkommer jag så fort jag kan.
Allt gott så länge!
Med vänliga hälsningar
Sophie Stigfur