• shame081

Min 17 åring dricker alkohol.

Hej!
    Idag hotade jag några starka öl burkar i min nästan 17 årige sons rum.
    Jag har alltid tyckt att min son håller sig borta från sådana grejor. Jag har alltid visat att det är inte ok med varken tobak o alkohol, dock parat bara några gånger.
    Själv dricker mycket sällan.
    Nu vet jag inte hur jag ska reagera? ska säga till honom att jag har hittat hans öl?
    Ska låtsas att jag inte vet om hans drickande? vad ska jag göra?    

• Svar på tråden Min 17 åring dricker alkohol.
  • Frontline

Hittade du dom bara, stod dom helt synliga?Antar att du rotade runt bland hans saker och det är ju galet fel.
    Av egen erfarenhet vet jag att man gömde sådant som man inte ville att föräldrarna skulle få se...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • glutten

Jag drack också som 17-åring. Jag tycker att du ska prata med honom om att han ska vara försiktig, inte dricka så han blir redlös och att han ALLTID, dag som natt, kan ringa dig om han behöver hjälp.

Naturligtvis är det egentligen inte alls okej att 17-åringar dricker. Du ska självklart vara tydlig med att du inte tycker om det och inte vill att han dricker!!! Problemet är ju att han förmodligen kommer att göra det ändå, och då tänker jag att det är bättre att försöka ha en dialog om det. Så att han just kan vända sig till dig om något händer. Och så att han i alla fall KANSKE tänker efter före och inte super skallen i bitar och råkar ut för något.

• strike2

Haha förlåt, måste bara skratta lite åt att "du hotade hans starka ölburkar". Hehe. 

Till saken: Jag drack från och med att jag var 16, med en mamma som var galet kontrollerande och galet emot det. Hon visste självklart aldrig. En fest när jag var 16 sneade jag totalt, visste inte ens vad att snea var. Var ganska panikslagen minns jag och kände att jag tappat all kontroll. Då önskade jag att jag hade kunnat ringa min mamma. 

Inte helt säker på var jag vill komma med detta, men jag hade druckit oavsett vad, och det hade gått mycket bättre om jag bara att kunnat lita på mamma där. Sen är det ett bra tecken att du bara hittade starköl. Man har ju inte råd med så mycket, så man skaffade alltid det mest effektiva: vodka. Din son verkar vara smartare. 

Kan även tillägga att jag idag (tidig 20-års ålder) dricker ca 1 gång varannan månad, MAX. Och inte ens då särskilt mycket. Så att jag började tidigt och körde hårt (tyvärr) tidigt betydde ingenting i längden, ifall det skulle vara ett orosmoment.

• sextiotalist

Välkommen till tonåren. Vår tonåring började vid den ålder. Vi gillade det inte men insåg att vi inte kunde låsa in honom. Samtal och berätta hur utsatt man blir när man är onykter.

Men vi såg hellre att han vågade komma hem onykter än att han undvek det.

Nu är han ingen festkille. Han är ute kanske någon gång i månaden och det blir inga mängder. Han är uppe hyfsat tidigt efter han varit ute

Svar på tråden Min 17 åring dricker alkohol.