• kren

Fara för säkerheten?

Arbetar som lärare på en skola där eleverna tar till fysiskt våld för att lösa sina konflikter. Detta innebär att jag ofta får gå emellan för att "dra" isär barn som slåss och riskerar också då att få slag och sparkar som riktas mot mig.

Jag är gravid i v. 20 och i början av min graviditet fick jag en rejäl spark i magen, då låg bebisen skyddat så att det inte var någon fara. Förra veckan riktade en av eleverna slag mot magen när hen blev arg på mig och nu idag var jag med om en liknande händelse där jag återigen riskerar att få slag och sparkar riktade mot magen. Tårarna sprutade och jag är rädd för bebisens säkerhet.

Känner mig förvirrad och vet inte vad jag ska göra i detta läge. Någon som ser klarare än mig och kan ge mig råd och tips på vad jag ska göra?

• Svar på tråden Fara för säkerheten?
  • flygrl

Men usch va hemskt! Jag e nog för ung och dum för och kunna ge detaljerade råd men asså du kan ju fan inte ha det så där. Du riskerar både ditt lilla barns och din egen hälsa juh. Jag har för mig poliser som e gravida inte får arbeta ute på gatan efter nån viss vecka och det e väl just för dom riskerar möta fysiskt våld i jobbet. Kan du inte prata med facket? Skyddsombud? Skolledningen? Ditt barn kan ju få skador för livet :/

Kan säga jag själv gick i en skola där det va som du beskriver och det va fan vidrigt. Tyckte så synd om lärarna som behandlades så respektlöst. Och längtade själv efter lugn och ro. Högstadietiden blev helt sabbad av kaoset.
    Tycker det e orimligt du ska utsättas för massa våld som lärare. Även om du inte va gravid alltså. Du kan ju själv bli rejält skadad.

Berätta gärna hur de går!
    Va rädd om dig & ditt lilla barn!

• kren

Har skickat ett mail till min rektor på den skola jag är och ja tror att jag säkert får full förståelse från hennes sida. Men det finns ju inte direkt någon annan arbetsuppgift till mig på en skola och sjukskrivning nu när det är halva tiden var känns inte alls lockande=(

• Maddi
    kren skrev 2016-01-28 16:29:46 följande:

Har skickat ett mail till min rektor på den skola jag är och ja tror att jag säkert får full förståelse från hennes sida. Men det finns ju inte direkt någon annan arbetsuppgift till mig på en skola och sjukskrivning nu när det är halva tiden var känns inte alls lockande=(

Nä men vad jobbar du på för hemsk skola? Kan du isåfall inte kräva väktare?
  • Kirsty

Kontakta ditt skyddsombud så får arbetsmiljöverket komma ut och göra en inspektion. Det verkar ju vara riktigt dålig arbetsmiljö och det är något som rektorn måste ta tag i.

• kren

Väktare tror jag inte hjälper tyvärr=/ Däremot säkrar man upp med resurser i de klasser där farorna är som störst. Tyvärr har vi varit 3-4 personer i klassrummet när jag råkat ut för slag mot magen sen innan.

• kren

Hur det ser ut på skolan är något som alla redan är medvetna om och som det ständigt arbetas med ur alla vinklar som går. Det har blivit otroligt mycket bättre, men det är en lång väg kvar och jag kan lova att man lägger ner alla resurser som går för att förbättra läget.

• Maddi
    kren skrev 2016-01-28 16:42:17 följande:

Hur det ser ut på skolan är något som alla redan är medvetna om och som det ständigt arbetas med ur alla vinklar som går. Det har blivit otroligt mycket bättre, men det är en lång väg kvar och jag kan lova att man lägger ner alla resurser som går för att förbättra läget.

Jag hade faktiskt inte gått tillbaka till en sådan arbetsplats i ditt tillstånd. Då hade jag hellre fått sparken, aldrig skulle jag riskerat mitt barn.
  • legokloss

Låter ju hemskt!

Arbetsgivaren har dock ett ansvar att se till att varken du eller ditt barn skadas.

Är arbetsmiljön en risk så kan du i första hand få byta arbetsuppgifter och om inte det är möjligt så kan arbetsgivaren förbjuda dig att arbeta och då får man graviditetspenning.

Graviditetspenning pga risker i arbetsmiljön kan man få när som hellst i graviditeten

• kren

Jag ska ägna kvällen åt att fundera idag. Fick ett samtal där jag fick veta att planen är att säkra upp kring mig så att jag ska känna mig trygg.
    Känner mig bara alldeles förvirrad och ledsen just nu och kan inte tänka klart...

• Maddi
    kren skrev 2016-01-28 17:03:50 följande:

Jag ska ägna kvällen åt att fundera idag. Fick ett samtal där jag fick veta att planen är att säkra upp kring mig så att jag ska känna mig trygg.

Känner mig bara alldeles förvirrad och ledsen just nu och kan inte tänka klart...

Hoppas verkligen det hjälper. oavsett graviditet eller ej ska ingen arbetsplats se ut på de viset. Du jobbar på en skola och inte med spykpatienter.
  • Callo

Även om det är lång tid kvar av graviditeten, så är det ju absolut bättre om du håller dig bort från arbetsplatsen. Sjukskrivning eller geaviditetspenning, vad som går att ordna helt enkelt. Att det nu ska "säkras upp kring dig" känns ju inte som en garanti på att inget ska kunna hända, eftersom du säger att du inte kan få andra arbetsuppgifter. Arbetar själv inom samma bransch, så jag förstår att det är så. Men då finns det inte mycket att be för. Göra något som enligt dig inte känns så lockande, eller utsätta ditt barn för fara. Ja, enkelt val för mig.

• Gladskit

Gravidpenning är ett alternativ, om det inte finns möjlighet att ge dig andra uppgifter under resten av graviditeten. Jobba i annan klass, jobba mer administrativt osv.
    Sen ska det verkligen inte behövas, det låter helt hemskt det du beskriver! Särskilt om man mår bra och vill jobba... men inte kan! Det skulle jag tycka var jättejobbigt.

Men din säkerhet går först och går det inte att anpassa verksamheten eller garantera din säkerhet så sök gravidpenning!

Svar på tråden Fara för säkerheten?