• kren

Fara för säkerheten?

Arbetar som lärare på en skola där eleverna tar till fysiskt våld för att lösa sina konflikter. Detta innebär att jag ofta får gå emellan för att "dra" isär barn som slåss och riskerar också då att få slag och sparkar som riktas mot mig.

Jag är gravid i v. 20 och i början av min graviditet fick jag en rejäl spark i magen, då låg bebisen skyddat så att det inte var någon fara. Förra veckan riktade en av eleverna slag mot magen när hen blev arg på mig och nu idag var jag med om en liknande händelse där jag återigen riskerar att få slag och sparkar riktade mot magen. Tårarna sprutade och jag är rädd för bebisens säkerhet.

Känner mig förvirrad och vet inte vad jag ska göra i detta läge. Någon som ser klarare än mig och kan ge mig råd och tips på vad jag ska göra?

• Svar på tråden Fara för säkerheten?
  • flygrl

Men usch va hemskt! Jag e nog för ung och dum för och kunna ge detaljerade råd men asså du kan ju fan inte ha det så där. Du riskerar både ditt lilla barns och din egen hälsa juh. Jag har för mig poliser som e gravida inte får arbeta ute på gatan efter nån viss vecka och det e väl just för dom riskerar möta fysiskt våld i jobbet. Kan du inte prata med facket? Skyddsombud? Skolledningen? Ditt barn kan ju få skador för livet :/

Kan säga jag själv gick i en skola där det va som du beskriver och det va fan vidrigt. Tyckte så synd om lärarna som behandlades så respektlöst. Och längtade själv efter lugn och ro. Högstadietiden blev helt sabbad av kaoset.
    Tycker det e orimligt du ska utsättas för massa våld som lärare. Även om du inte va gravid alltså. Du kan ju själv bli rejält skadad.

Berätta gärna hur de går!
    Va rädd om dig & ditt lilla barn!

• kren

Har skickat ett mail till min rektor på den skola jag är och ja tror att jag säkert får full förståelse från hennes sida. Men det finns ju inte direkt någon annan arbetsuppgift till mig på en skola och sjukskrivning nu när det är halva tiden var känns inte alls lockande=(