farligt med hormonbehandling?
Hej! nu står vi inför icsi som börjar i februari, men vad jag har förstått så kan hormonbehandligen öka riseken för bröstcancer senare i livet, stämmer det?
Hej! nu står vi inför icsi som börjar i februari, men vad jag har förstått så kan hormonbehandligen öka riseken för bröstcancer senare i livet, stämmer det?
Jag har gjort hur många som helst och ingen läkare har sagt nåt om långtidseffekter så jag tror det är lugnt.
Det är säkert något höjd risk för bröstcancer. Men jag vill påpeka att det mesta ökar risken för cancer. Nya rön visar att om man har någon cancerös vävnad i huden, minsta lilla, så påskyndar antioxidanter (t.ex. vitamin C) tillväxten rejält. Antioxidanter ska annars minska risken för cancer, men kan alltså förvärra.
Vad jag menar är att det förmodligen ligger viss sanning i det men att väldigt mycket annat i vår vardag också gör det. Så oroa dig inte :)