• mammamattefru

gårdshund, vad har ni?

Hej.

Vi har börjat spana efter en vovve till, nyfiken på vad ni som bor i hus / på gård / landet har? Hur fungerar just eran ras? Vad tycker ni?

Söker då framförallt herdehund, men annat är också välkommet :D

*funderar*

• Svar på tråden gårdshund, vad har ni?
  • Dexter dot com

Jag har dvärgschnauzer som är en larmande gårds och råtthund. Bor ensam mitt i skogen och tycker det är skönt att dom talar om när något rör sig i omgivningarna . Har haft vit herdehund innan och skulle absolut kunna tänka mig en till i framtiden.

• mammamattefru
    Dexter dot com skrev 2016-01-29 06:47:27 följande:

Jag har dvärgschnauzer som är en larmande gårds och råtthund. Bor ensam mitt i skogen och tycker det är skönt att dom talar om när något rör sig i omgivningarna . Har haft vit herdehund innan och skulle absolut kunna tänka mig en till i framtiden.

Har spanat lite på den vita herdehunden faktiskt.läst lite, men det verkar som att vissa har problemet att dom jagar smådjur? Kan ju också vara dålig stimulans.. Hur var din?
  • Dexter dot com
    mammamattefru skrev 2016-01-29 07:01:09 följande:
    Har spanat lite på den vita herdehunden faktiskt.läst lite, men det verkar som att vissa har problemet att dom jagar smådjur? Kan ju också vara dålig stimulans.. Hur var din?
    Min hane var otroligt trevlig med både djur och folk, kunde sticka efter rådjur men kom alltid på inkallning. Nu var jag väldigt aktiv med spår och lydnad och kan tänka mig att en understimulerad vit herde inte är så rolig men köper man en ras som behöver jobba så vet man ju vad har att göra :)
    Fanns en del vakt i honom men inget som var problematiskt och katter,kaniner och höns ville han mest valla.
    En trevlig och rolig ras att jobba med men det finns en del nervösa individer i rasen så man bör ju vara noga med val av linjer och uppfödare.
  • mammamattefru
    Dexter dot com skrev 2016-01-29 07:56:03 följande:

Min hane var otroligt trevlig med både djur och folk, kunde sticka efter rådjur men kom alltid på inkallning. Nu var jag väldigt aktiv med spår och lydnad och kan tänka mig att en understimulerad vit herde inte är så rolig men köper man en ras som behöver jobba så vet man ju vad har att göra :)

Fanns en del vakt i honom men inget som var problematiskt och katter,kaniner och höns ville han mest valla.

En trevlig och rolig ras att jobba med men det finns en del nervösa individer i rasen så man bör ju vara noga med val av linjer och uppfödare.

Har idag en kangal som går med fåren.. en underbar hund under rätt förutsättningar, men precis som du säger så är det arbete arbete arbete.. :)

Fick ta bort vår tik, märker så tydligt att basse saknar någon..
  • Dexter dot com

Rätt hund på rätt plats så brukar det inte vara några problem :)  Tror absolut en vit herde skulle stormtrivas på en gård om du bara lägger grundlydnaden att stanna hemma och aktiverar den med nosarbete några gånger i veckan.

• Godistjejen

Samojed och schäfer bor på gård. samojedtiken är väldigt social och älskar ALLA ! Men det är klart min hund är så ,alla hundar och raser är ju olika mer eller mindre så lite svårt. Samojeden är lugnare och schäfern har mer vakt i sig så ja det säger sig själv.

• Minbaby

Västgötaspets såklart :) om du nu kan tänka dig ett mindre format men mycke hund.

Trevlig, sticker inte iväg, väldigt följsam och uppmärksam både på ägare och vad som händer på gården.

• CitronLime

Jag har Jack russell, grythund = drar inte efter vilt och går därför lös utan problem.
    tar även en och annan mus :) 

Svar på tråden gårdshund, vad har ni?