• Rött ansikte

Skäms över att berätta om graviditeten

Hej!
    Jag har försökt hitta andra trådar om mitt problem, men hittar ingen så börjar tro att jag är väldigt ensam om mitt problem.
    Många av er kommer säkert tycka att jag är jättekonstig nu. Men det är så att jag tycker det är så himla jobbigt att berätta om graviditeten för folk. Jag drar mig för det varje gång! Jag vill helst sjunka djupt ner i marken varje gång! 
    I vecka 12 berättade vi för våra familjer, i vecka 22-23 berättade vi för våra närmaste vänner. På jobbet vet dom ingenting. Eller dom har kanske anat något. Men jag har inte haft så jättestor mage och jobbkläderna skymmer den som varit där rätt bra.

Jag har varit borta från jobbet i 1 1/2 vecka nu och i kväll ska jag dit och jobba igen. Nu har jag lite mer mage och känner att jag måste ju nästan säga något. Jag har berättat för en kollega och har ingen aning om hon berättat för dom andra. Men nu har jag en sådan ångest över att gå på jobbet!

Jag har tänkt och jag tror att problemet ligger i att jag tycker det är jobbigt med uppmärksamhet. När alla strålkastare riktas mot mig. Jag vill liksom inte vara speciell på något sätt. På mitt jobb är vi dessutom runt 200 människor och det är många som jag pratar och hälsar på dagligen. 

Jag var tvungen att avsluta min tidigare graviditet i vecka 18 eftersom barnet inte var livsdugligt. Jag vet inte om det kanske har något med mina känslor nu att göra. Jag känner att jag inte gläds lika mycket över att vara gravid eftersom jag är orolig och inte alls säker på om denna graviditet kommer sluta lyckligt eller ej. Så jag tror egentligen inte att jag kommer bli riktigt glad förrän jag verkligen ser att barnet är ute och mår bra. Kanske jag tycker det är jobbigt att se folk bli glad för min skull när jag har svårt att vara det själv? Ja, jag tror det är så. 
    Förra gången var det dessutom folk som kom fram och gratulerade mig till barnet som jag aldrig fick. Det var jättejobbigt! Så vill skona mig lite från det också. 

Annars är jag social och glad så det är väl egentligen inget som man kan tro om mig. 

Med detta vill bara ha lite peppord som kan få mig att tänka annorlunda och kanske höra andra som känner likadant. 

Ja, jättekonstigt. 

• Svar på tråden Skäms över att berätta om graviditeten
  • kristinaholsson
    Åh! Snacka om att det stämmer in på mig, iaf det första du skrev. Jag är gravid med mitt första och är i vecka 18+3 och har haft skit svårt att berätta för kollegor och min chef att jag är gravid. Som du skrev så har jag också svårt för uppmärksamhet, blir lätt röd i huvudet och vill bara försvinna ibland när fokus riktas på mig. Men är även glad och social för de! 
    Men det har varit rätt jobbigt faktiskt att berätta för var och en. Nu är det företag jag jobbar för inte så stort som ditt verkar vara, men det har ändå känts jobbigt, för jag har typ varit tvungen att säga det till var och en även om jag inte har så nära kontakt med dem. Men det har varit så jobbigt, för hur ska man säga det, ska man bara liksom "ja just de ja jag är gravid" för som du sa jag vill inte heller verka speciell för att jag är gravid. Men nu när nästan hela företaget vet, så när jag tänker tillbaka så har varenda en varit så glad för ens skull, så hur man än hade sagt de så hade det nog kvittat. För när någon berättar att dem är gravida, så blir man ju genuint glad för deras skull och det är ju de sista man tänker på att den personen vill ha uppmärksamhet för att dem vill berätta att dem är gravida.

Jag beklagar över din tidigare graviditet att det blev som det blev. Det måste ha varit jätte hemskt för dig och det kan säkerligen ha med ditt problem idag att göra, att du har svårt att glädjas åt din graviditet idag. 
    Hade du svårt då också att berätta att du var gravid? För annars är det kanske de då att du inte vill ha för stora förhoppningar över denna graviditeten.
    Men vilken vecka är du nu i? Har du haft komplikationer i denna graviditet också?
    Jag förstår iaf din oro och jag hoppas att mina tankar och de vi har gemensamt kan få dig på andra tankar och du är inte ensamSkrattande
    Kram
    Kristina
  • Kristalii

Här är en till som tycker det är jobbigt att berätta. Några mycket nära vänner fick veta direkt. Mina barn fick veta efter RUL och det var väl då jag berättade för chefen oxå. Jag tyckte det började synas och tyckte det var shystast att berätta.

Två kollegor var jag tvungen att berätta för då de var valberedning till facket. De är ändå ett par av de få kollegor jag pratar privata saker med. Ändå jobbigt att berätta. Övriga kollegor får upptäcka det själva.

Familjen fick ett kort mejl. De fick reda på det sist av alla...

Jag tror det är lite som du skriver jobbigt att stå i centrum. Och jag har varit så osäker på om denna graviditet var rätt val att göra. Orkar inte med diskussioner om hur planerat det var , hur det blir med fyra barn, vilket kön barnet har osv. Sen är det tråkigt tungt och jobbigt, inte det minsta mysigt att vara gravid denna gång. Vill bara snabbspola tills bebisen är här.

• Ingrediensen

Känner igen det du säger med att det känns helt fel med gratulationer när man själv kämpar med att inte ta ut någon glädje i förskott. Jag väntade med att berätta till v 20 på jobbet. Man känner sig samtidigt lite som svikare som inte delat med sig tidigare så jag tycker att du ska berätta nu.
    Nu, strax v 30, när jag känner så mycket sparkar och vet att barnet kan klara sig om det föds, så känns det bättre, men tycker fortfarande det känns helt fel när arbetsteamet planerar för att jag ska vara borta ett år etc.
    Stort lycka till !!

Svar på tråden Skäms över att berätta om graviditeten