• Lisa95

Lämpliga aktiviteter 1-3 år

Hejsan!

Jag studerar pedagogiskt ledarskap och ska göra APL inom den kursen. Jag ska vara på en förskola på en avdelning med barn i åldrarna 1-3 år. Jag har ett uppdrag att genomföra under min praktik och jag ska nu börja planera inför det, nämligen att leda en aktivitet med barnen! Det kan bli en utmaning med tanke på barnens ålder och jag har ganska dålig koll på vilka aktiviteter som så små barn tycker om att göra och vad som är lämpligt. :) Därför ber jag er här inne om hjälp! För ni vet ju bäst, ni föräldrar. 

Jag hade någon slags vision att det ska handla om skapande, kanske typ fingermålning? Hur kan jag göra detta till en ledd aktivitet? Är det för svårt att typ ge dom en uppgift att typ måla sin familj eller sin bästa kompis eller kanske ett husdjur? Kanske blir svårt för de allra minsta... Eventuellt kan jag dela upp de små och de lite större i olika grupper och göra olika saker med dem? 

Alla tips mottages tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-26 13:26
    Oj typ två gånger... haha!
  • Svar på tråden Lämpliga aktiviteter 1-3 år
  • Alexi

Gör något på temat utforska ett material. Tex fingerfärg eller lera eller så. Och nej, i den åldern kan de inte riktigt ta instruktioner om vad det ska bli utan mer att göra, att utforska. 2-3-åringar kan man ju testa at blanda färger och se att det blir nya färger kanske?

• IsDimma

Håller med Alexi.
    Och dessutom. När dom är så här små och det inte är dina barn egentligen så säger jag 2-3 stycken. Vi har upp till fyra i våra grupper lite beroende på vad vi ska göra.
    Men har du målning tex så är det mycket kringarbete. Hur får du alla med dig för att tvätta sig utan att hela avdelningen blir full i färg funkar toppen om du har handfat i samma rum men så ser inte alla förskolor ut.

Annars kan du kanske spinna vidare om dom håller på med ett projektarbete.
    Våra stora barn i år (då var dom dryga två år till 2.5) har fått måla myror som del i vårt projekt. Men av fyra som målade så var det en som målade en myra, en som målade sin mamma, en som inte ville måla alls och en som då inte pratade så därmed vet vi inte vad det barnet målade. Då har vi varit och kollat på myrstacken en gång i veckan hela hösten

• Lisa95

Ja jag borde väl kolla egentligen om de har något speciellt tema för perioden jag är där... Så jag inte bryter det allt för mycket! Ja, oj ja det tänkte jag inte på... allt kladd! Hehe. Jag har faktiskt funderat på någon slags vattenlek, kanske typ släppa ner olika saker (kanske exempelvis kottar, löv och sand utifrån) i vatten och se om de flyter/sjunker eller om de ändrar färg/form. Kan det vara något kanske? 

Jag förstår att det inte alltid blir som man tänkt sig med de olika aktiviteterna men det är liksom tjusningen med barn. :D 

• Alexi
    Lisa95 skrev 2016-01-26 16:29:41 följande:
    Ja jag borde väl kolla egentligen om de har något speciellt tema för perioden jag är där... Så jag inte bryter det allt för mycket! Ja, oj ja det tänkte jag inte på... allt kladd! Hehe. Jag har faktiskt funderat på någon slags vattenlek, kanske typ släppa ner olika saker (kanske exempelvis kottar, löv och sand utifrån) i vatten och se om de flyter/sjunker eller om de ändrar färg/form. Kan det vara något kanske? 

Jag förstår att det inte alltid blir som man tänkt sig med de olika aktiviteterna men det är liksom tjusningen med barn. :D 
    Det låter som en aktivitet för äldre barn att analysera form och sjunkande osv. Hälften av barnen kommer ju inte ens kunna prata...
  • Lisa95
    Alexi skrev 2016-01-26 16:35:30 följande:
    Det låter som en aktivitet för äldre barn att analysera form och sjunkande osv. Hälften av barnen kommer ju inte ens kunna prata...
    Okej, har du något förslag på annan vattenlek som är mindre avancerad? :) annars får jag väl köra på lite färglek om jag kan få lite hjälp av personalen att styra upp "städningen" av barnen ;)
  • elyse

Plastficksmålning är roligt och okladdigt. Barnet får välja sina favoritfärger (flaskfärg) som ni sprutar ned i en plastficka. Ta gärna glitter också. Förslut med bred tejp. Sedan rör man omkring färgen med handen/fingrarna. 2-3 barn åt gången är bra.

• Lisa95
    elyse skrev 2016-01-26 17:05:47 följande:

Plastficksmålning är roligt och okladdigt. Barnet får välja sina favoritfärger (flaskfärg) som ni sprutar ned i en plastficka. Ta gärna glitter också. Förslut med bred tejp. Sedan rör man omkring färgen med handen/fingrarna. 2-3 barn åt gången är bra.

Aah det lät som något jag skulle kunna få till! Tack :)
  • Mellanmjölkens land

När äldsta gick på småbarnsavdelning hade de en praktikant som bl a fixade så att de fick göra en helkroppsmålning. Typ fingerfärg alltså men barnen fick måla med hela kroppen. Fick hem barn utan färgfläckar så jag antar att barnen duschades av efteråt

Svar på tråden Lämpliga aktiviteter 1-3 år