• Lisa95

Lämpliga aktiviteter 1-3 år

Hejsan!

Jag studerar pedagogiskt ledarskap och ska göra APL inom den kursen. Jag ska vara på en förskola på en avdelning med barn i åldrarna 1-3 år. Jag har ett uppdrag att genomföra under min praktik och jag ska nu börja planera inför det, nämligen att leda en aktivitet med barnen! Det kan bli en utmaning med tanke på barnens ålder och jag har ganska dålig koll på vilka aktiviteter som så små barn tycker om att göra och vad som är lämpligt. :) Därför ber jag er här inne om hjälp! För ni vet ju bäst, ni föräldrar. 

Jag hade någon slags vision att det ska handla om skapande, kanske typ fingermålning? Hur kan jag göra detta till en ledd aktivitet? Är det för svårt att typ ge dom en uppgift att typ måla sin familj eller sin bästa kompis eller kanske ett husdjur? Kanske blir svårt för de allra minsta... Eventuellt kan jag dela upp de små och de lite större i olika grupper och göra olika saker med dem? 

Alla tips mottages tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-26 13:26
    Oj typ två gånger... haha!
  • Svar på tråden Lämpliga aktiviteter 1-3 år
  • Alexi

Gör något på temat utforska ett material. Tex fingerfärg eller lera eller så. Och nej, i den åldern kan de inte riktigt ta instruktioner om vad det ska bli utan mer att göra, att utforska. 2-3-åringar kan man ju testa at blanda färger och se att det blir nya färger kanske?

• IsDimma

Håller med Alexi.
    Och dessutom. När dom är så här små och det inte är dina barn egentligen så säger jag 2-3 stycken. Vi har upp till fyra i våra grupper lite beroende på vad vi ska göra.
    Men har du målning tex så är det mycket kringarbete. Hur får du alla med dig för att tvätta sig utan att hela avdelningen blir full i färg funkar toppen om du har handfat i samma rum men så ser inte alla förskolor ut.

Annars kan du kanske spinna vidare om dom håller på med ett projektarbete.