• kattislofberg

Storfamilj på solsemester

Hej!

Snälla lämna lite tips till en stor familj som inte har någon resvana över huvud taget. Vi är 2 vuxna och 4 barn mellan 5 och 15 år. Våra önskemål är väldigt basic: vi vill ha sol och värme och all inclusive. Vi ska åka i juni och vi vill åka någonstans där det är låg risk för matförgiftning (om det nu är skillnad). Priset är också relevant.

Hur långt i förväg kan/bör man boka? Påverkar det priset?

Det är en djungel, jag vet inte var jag ska börja leta!

• Svar på tråden Storfamilj på solsemester
  • Cortouche

Ett år i förväg brukar vara bra för prisets skull. I alla fall om man vill åka i semestertider eller på skollov.

Vill ni resa långt eller nära? I juni är ju det mesta runt medelhavet trevligt och ganska billigt. Vill ni göra nåt annat än att hänga på turisthotell? (Historiska sevärdheter, äventyr, natur, storstad...?)

• elyse

Mallorca. Alcudia är en familjevänlig ort. Ta ett hotell i/nära staden. Finns en stor vattenpark ca en timme bort (Går att arrangera med resebolaget). Finns även dagsresor till Palma. Säg NEJ till de som säljer andelslägenheter; de erbjuder en fri lunch eller liknande vilket slutar med att de stulit din tid en hel dag.

• Drottningen70

Kanarieöarna. Teneriffa. Barnvänligt och tryggt.

• Min älskade dotter
    kattislofberg skrev 2016-01-26 08:45:43 följande:

Hej!

Snälla lämna lite tips till en stor familj som inte har någon resvana över huvud taget. Vi är 2 vuxna och 4 barn mellan 5 och 15 år. Våra önskemål är väldigt basic: vi vill ha sol och värme och all inclusive. Vi ska åka i juni och vi vill åka någonstans där det är låg risk för matförgiftning (om det nu är skillnad). Priset är också relevant.

Mallorca - Can Pastilla, fina stränder, rätt lugnt område, nära Palma och flygplats. Ett toppenställe!

Cypern - fig tree bay. Fina stränder, fint vatten men väljer Mallorca före Cypern faktiskt..

Kreta - Platanias - anses vara partyställe men skulle absolut åka dit med barn - rätt nära att åka in till Chania.

Kreta - Rethymnon - jättemysig liten stad, tyvärr mindre fina stränder och lång transfer (vilket jag inte gillar när man åker med barn. Men mysigt ställe!

Av dessa skulle jag ta Can Pastilla :):)
    Mallorca är kanske lite dyrare, men - så fint och fräscht!
  • elyse

Om du vill undvika flyktingvågen (betyder inte att du inte bryr dig) så håll dig till västra Medelhavet. Jag skulle inte åka till Grekland idag. Det skulle inte bli någon semester.

• K med lilla E

Turkiet, billig shopping, varmt och gott och jag tror inte särskilt stor risk för att bli magsjuk. Jag älskar Turkiet Solig

• Anonym (?)
    Avrådan

Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till Turkiets närområde mot Syrien, upp till ett avstånd om 10 kilometer från den syriska gränsen samt från icke nödvändiga resor till de delar av provinserna Hatay, Gaziantep, Kilis, Mardin, Sanliurfa, Sirnak och Siirt som ligger bortom 10 kilometer från den syriska gränsen.

Vidare avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till provinsen Hakkari, vid den irakiska gränsen och till provinserna Diyarbakir, Tunceli, Bingöl, Igdir och Agri i östra Turkiet.

Aktuella händelser

Ett attentat ägde rum i turistområdet vid Sultan Ahmed i Istanbul den 12 januari. Ett flertal personer dödades och skadades.

Sedan sommaren har ett antal större attentat ägt rum i landet. Dessutom befinner sig Turkiet i en inbördeskrigsliknande situation i landets sydöstra delar.

Ambassaden och generalkonsulatet uppmanar svenskar i Turkiet till särskild vaksamhet och försiktighet vid allmänna platser, större turistattraktioner och offentliga byggnader inklusive polisstationer och militära byggnader. Det kan inte uteslutas att attentat kan ske på andra platser och man bör noga följa lokala myndigheters anvisningar.

Vidare uppmanas svenskar att iaktta försiktighet och undvika demonstrationer och folksamlingar samt hålla sig uppdaterade om situationen på vistelseorten genom media, ambassadens hemsida och i kontakt med sitt resebolag.

Allmänna säkerhetsläget

Ambassaden, generalkonsulatet och Utrikesdepartementet följer noga utvecklingen i hela Turkiet. Risken för terrorattentat har ökat under senaste tiden. Detta gäller även utanför de gränsområden som inkluderas i avrådan.

• Anonym (?)

Hur länge vill ni vara borta?
    När på året vill ni resa?
    Vad får det kosta?

Med svar på dessa 3 frågor blir det mycket lättare att tipsa!

Så stor skillnad på 1 vecka eller 1 månad. Juni eller November. 25 000 eller 125 000 kr.

• K med lilla E
    Anonym (?) skrev 2016-01-28 16:41:55 följande:
    AvrådanMed anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till Turkiets närområde mot Syrien, upp till ett avstånd om 10 kilometer från den syriska gränsen samt från icke nödvändiga resor till de delar av provinserna Hatay, Gaziantep, Kilis, Mardin, Sanliurfa, Sirnak och Siirt som ligger bortom 10 kilometer från den syriska gränsen.

Vidare avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till provinsen Hakkari, vid den irakiska gränsen och till provinserna Diyarbakir, Tunceli, Bingöl, Igdir och Agri i östra Turkiet.

Aktuella händelserEtt attentat ägde rum i turistområdet vid Sultan Ahmed i Istanbul den 12 januari. Ett flertal personer dödades och skadades.

Sedan sommaren har ett antal större attentat ägt rum i landet. Dessutom befinner sig Turkiet i en inbördeskrigsliknande situation i landets sydöstra delar.

Ambassaden och generalkonsulatet uppmanar svenskar i Turkiet till särskild vaksamhet och försiktighet vid allmänna platser, större turistattraktioner och offentliga byggnader inklusive polisstationer och militära byggnader. Det kan inte uteslutas att attentat kan ske på andra platser och man bör noga följa lokala myndigheters anvisningar.

Vidare uppmanas svenskar att iaktta försiktighet och undvika demonstrationer och folksamlingar samt hålla sig uppdaterade om situationen på vistelseorten genom media, ambassadens hemsida och i kontakt med sitt resebolag.
    Allmänna säkerhetslägetAmbassaden, generalkonsulatet och Utrikesdepartementet följer noga utvecklingen i hela Turkiet. Risken för terrorattentat har ökat under senaste tiden. Detta gäller även utanför de gränsområden som inkluderas i avrådan.
    Det där är väldigt långt från tex Side som är en underbar plats att turista på.
  • Drottningen70
    kattislofberg skrev 2016-01-28 16:11:21 följande:

Tusen tack för er input. Börjar luta åt 4-stjärnigt all inclusive på Turkiet...

Du tänker väl inte åka till turkiet i dessa tider med massa barn?
  • Panda88
    kattislofberg skrev 2016-01-26 08:45:43 följande:

Hej!

Vi är lika stor familj som ni fast med lite andra åldrar på barnen. Vi älskar Cypern. Alltid väldigt varmt och god mat.
    Vi har alltid all inclusive då maten för vår familj går på nästan lika mkt som själva resan gör så det rekommenderar jag verkligen. Plus att barnen kan gå och ta dricka/glass/snacks när dom vill utan att vi behöver följa med och betala. ( dottern på sju år älskade att springa och beställa drinkar och milkshake på egen hand utan mamma :) )
  • K med lilla E
    Drottningen70 skrev 2016-01-28 20:30:40 följande:
    Men herregud, man åker ju inte till gränsen där oroligheterna är. Finns inget som säger att det är osäkert att åka till turistorterna. Vi ska åka två veckor i juni, jag känner mig inte det minsta orolig, Skulle UD avråda när det närmar sig så får man väl boka om.
  • K med lilla E
    Drottningen70 skrev 2016-01-28 20:30:40 följande:
    Men herregud, man åker ju inte till gränsen där oroligheterna är. Finns inget som säger att det är osäkert att åka till turistorterna. Vi ska åka två veckor i juni, jag känner mig inte det minsta orolig, Skulle UD avråda när det närmar sig så får man väl boka om.
  • Anonym (?)
  • Starka

Rekommenderar verkligen magvaccinet tror det heter ducoral. Suveränt sen vi började ta det innan resor så har vi inte varit dåliga en enda gång. På dominikanska åt vi allt från skaldjur till frukt och inte ens lite magbubbel på någon av oss

• Drottningen70
    K med lilla E skrev 2016-01-28 21:19:49 följande:

Naivt.
  • K med lilla E
    Drottningen70 skrev 2016-01-28 22:10:20 följande:
    Naivt.
    Ja det kan du tycka, men vii ska inte resa någonstans inom Turkiet där UD har restriktioner.
  • Jenita659

Fast du ska resa med 4 barn till Turkiet, lite väl naivt. Eller bara plånboken som styr?

Svar på tråden Storfamilj på solsemester