• Jeanetter

Ont i magen av smakportioner?

Vi började med smakportioner på min lilla tjej någon dag innan 4måns ålder och då gav vi typ ett kryddmått 1ggr/dag o sedan 2ggr/dag och en dag gav vi 1-2 matskedar. Samma kväll och kvällen efter fick hon jätteont i magen och bara skrek helt otröstligt. Bullrande och kurrande mage med mycket gaser. Hon har haft magproblem tidigare då vi gav minifom och det blev bra. Det ger vi ju inte längre men jag undrar kan dom små få ont i magen av smakportionerna? Ska man sluta ge eller fortsätta?? Hon är jätteglad i maten och skulle säkert äta jättemycket. Hur stora ska smakportionerna vara?

• Svar på tråden Ont i magen av smakportioner?
  • Cilla93

Att gå från 1-2 kryddmått till 1-2 matskedar är ett ganska stort hopp. Som jag förstår det ska så små barn bara smaka ytterst lite, typ slicka av ett finger. Vad gav ni henne?

• Jeanetter

vi gav morot/potatispure den kvällen som hon fick magont. Läste även att man kan ge en tesked utan problem och även mer om hon tillåter det. Vilket hon gör för hon skulle kunna äta upp allt i hennes väg.. även sköterskan på bvc sa att det kanske är dags för henne att öka på smakportionerna då amningen krånglat med (och hon är så intresserad av annan mat).

Svar på tråden Ont i magen av smakportioner?