• Sockersötma

Har era barn också sådana här övningar i skolan?

Hej!

Mitt barn kom hem idag och sa att de haft terrorövning; dvs de har övat sig på att stänga in sig i klassrummet, blockerat dörrar och fönster, samt tagit skydd under bord.

Jag måste medge att jag blev rätt så skärrad när hen berättade detta. På "min tid" hade vi brandövning i skolan.

Jag tycker givetvis att det är bra att man tränar på detta, men samtidigt så vänder det sig i magen på mig. Det känns som att allt detta kommer för nära, på något vis. Jag kan tillägga att mitt barn går i sexårs.

Är det likadant på era barns skolor?

• Svar på tråden Har era barn också sådana här övningar i skolan?
  • hrewak

Har inte så stora barn än. Men det är väl så det är nuförtiden antar jag. Jag menar förr hade ju barn "atombombs-övningar" så..

• Sockersötma
    hrewak skrev 2016-01-25 20:28:38 följande:

Har inte så stora barn än. Men det är väl så det är nuförtiden antar jag. Jag menar förr hade ju barn "atombombs-övningar" så..

Ja, jo, det är väl så. Usch! :/ Tycker att allt detta är så obehagligt.
  • Sockersötma
    Santin skrev 2016-01-25 21:36:18 följande:

Aldrig hört talas om. Jobbar på skola.

Jag fick höra om det för första gången idag. De hade haft det idag. Men vi föräldrar har inte blivit informerade om det. Fast de informerar ju inte om brandövning heller iof.
  • Loriyana

Jag jobbar på skola och aldrig hört talas om detta.

• Sockersötma
    Loriyana skrev 2016-01-25 21:41:20 följande:

Jag jobbar på skola och aldrig hört talas om detta.

Bor i en storstad. Men detta var nytt för mig med. Fick som sagt höra om det för första gången idag.
  • Sussiie

Hej,

i skolan där vi har våra barn (mycket lugnt område i villaförort till storstad klasserna f-6) har de enligt den information vi fått haft liknande övningar under flera år. Men de har inte gömt sig under bord etc. men övat på att samla sig snabbt i klassrummen. Kan ju handla om giftiga utsläpp eller många olika orsaker till att man kan behöva samla ihop alla omgående i klassrummen. Men krypa in under bord lät förstås lite mer dramatiskt än så...

• Vhenneroos

Hejsan!

Min pojke som går på mellanstadiet hade en sån övning förra veckan. Flickan som går på lågstadiet har inte haft någon, men det kanske kommer? Jag håller med om att det känns obehagligt men ändå bra att skolan tar hoten i samhället på allvar. Har en liten på förskola också och där har man precis installerat portkod. Vi var på föräldramöte innan jul och då fick vi veta att kommunen valt att göra så pga den senaste tidens oroligheter samt den höjda säkerhetsnivån i landet. Jag känner mig som sagt trygg med att man tar hoten på allvar och att man gör något i ett förebyggande syfte och inte väntar tills efter att det hänt något.

• Kim Possible

Snabbkoll med barn samt vänner med barn och vänner som arbetar i skola/kommun; Nej, det är inget som finns i vårt närområde, inget som står på förslag heller. 

Bor i kranskommun till Stockholm.

• Vhenneroos

Jag kan tänka mig att det snart finns i alla skolor. Tragiskt att det ska behöva vara så, men ändå bra att det tas på allvar.

• Maddi

Men de är ju positivt att öva till något som faktiskt kan hända. Men som vanligt är det fel för vissa och sen när de väl händer något funderar/klagar på att man inte övat på saker.

• Duckan

Har barn i åk 2, centrala Stockholm, inte hört något om att de skulle haft en sådan övning.

• Mooomin

På "våran tid" var ju inte terrorattentat lika utbrett. Inte konstigt om de har såna övningar. Jättebra tycker jag.

• Sjöblomman

Är själv lärare och det vi fokuserar på i min skola, är att träna elevgrupper på att snabbt rikta uppmärksamheten mot den pedagog som är klassrummet och brandlarmet går eller man påkallar uppmärksamheten på annat sätt. Så att pedagogen utifrån detta talar om vad de ska göra i nästa steg.

Sen är ju självklart vi på skolan betydligt med insatta och har krisplanen inbankad i huvudet med olika sätt att agera utifrån situationen.

Självklart kan det hända, men jag tycker nog att man skrämmer upp barnen i det här fallet. Jag menar, hur många tränar hemma på att gömma sig för eventuell inbrottstjuv?

• sportpappa
    Sjöblomman skrev 2016-01-26 20:19:01 följande:

Självklart kan det hända, men jag tycker nog att man skrämmer upp barnen i det här fallet. Jag menar, hur många tränar hemma på att gömma sig för eventuell inbrottstjuv?

Det är inte många som tränar hemma på att hantera olika händelser, men det borde man göra regelbundet. Det skapar en trygghet i att veta att man tränat på en sak och har en plan. Precis lika viktigt som att man övar sitt barn på att ringa 112 vid nödfall och kunna uppge sin hemadress.

Alla borde ha valt ut ett par samlingspunkter utanför bostaden vid eventuell brand eller andra händelser och även öva på att ta sig dit någon gång per år.
    Man borde öva på en bug-in och en bug-out vid händelse av någon typ av kris. Det kan vara gasläcka eller mer allvarliga händelser.

Vi har valt ut två samlingspunkter. Två på grund av att den primära ligger väldigt nära hemmet och den kan bli avstängd samtidigt som vår bostad. Vi har valt ut ett par olika bug-out-platser som vi kan ta oss till där det finns vatten, mat, värme och skydd som fungerar även om elnätet går ner. Vi har ett matförråd som räcker i alla fall en vecka. Det vi inte ordnat är ett tillräckligt stort vattenförråd, men vi har vattenrening som klarar flera tusen liter.
  • krompa

Nej.
    Man har i min kommun beslutat att bara öva med lärare, men aldrig med elever eftersom det kan skapa en otrygghet att man ens tänker i de banorna.

Däremot tränas brandutrymning regelbundet.

Svar på tråden Har era barn också sådana här övningar i skolan?