• cero

Bodela bostadsrätt trots han inte betalat något?

Hej,
    Vi är gifta och är under betänketid just nu.
    Bostadsrätten som vi bor nu har jag köpt.
    Lånet står på mig.
    Amorterat ca halv miljon. av 2miljoner
    Han betalat aldrig en enda krona, utan jag har betalat från allra första dagen allting.

Kan han fortfarande ta 50% av bostadsrätten vid bodelning?

Finns något sätt att jag behåller 100% av bostadsrätten? Jag vill inte att han ska få den

• Svar på tråden Bodela bostadsrätt trots han inte betalat något?
  • Kjell2

Nej, han kan inte få 50%, antingen får du bostadsrätten eller så han. Beror på vem som har mest behov av den om ni inte kan komma överrens. Den som tar över bostadsrätten måste lösa ut den andra.

Grundregeln vid en bodelning är att alla tillgångar och skulder räknas in. Sen ska var och en gå därifrån med lika mycket netto.

Detta förutsatt att ingen äktenskapsförord finns och att ni samanbott mer än fem år.

Enkelt räkneexempel Låt  oss säga att du står  på bostaden och lånet
    Bostad +2 000 000 kr
    Lån -1 500 000 kr
    Du har 500 000 kr plus

Han har lite pengar på banken och en bil
    Bank +100 000 kr
    Bil +100 000 kr
    Han har 200 000 kr plus

I boet finns alltså netto + 700 000. Ni ska gå däifrån 350 000 kr vardera. Om du står kvar på bostaden måste du alltså ge honom 150 000 kr på något sätt.

• cero

Tack Kjell2 för ett snabbt svar
    Det svider att han ska få "mina" pengar trots att han inte betalat något. Han har inga tillgånger, max skulle jag gissa på 10 000kr som han blir av med innan månaden är slut.

Tack för hjälpen, jag får tyvärr leva med det här att han får mycket pengar av att jag blev dum och gifte mig med honom. Jag får betala kostnaden

• Kjell2
    cero skrev 2016-01-25 09:24:47 följande:

Tack Kjell2 för ett snabbt svar
    Det svider att han ska få "mina" pengar trots att han inte betalat något. Han har inga tillgånger, max skulle jag gissa på 10 000kr som han blir av med innan månaden är slut.

Tack för hjälpen, jag får tyvärr leva med det här att han får mycket pengar av att jag blev dum och gifte mig med honom. Jag får betala kostnaden

Du har satt dig  en dum sits. Du kunde ha skyddat dig med ett äktenskapsförord. Har ni hängt ihop länge? Kan bli frågan om jämkning.

• Nyfikna72

Vad säger han själv då? Ni gör ju som ni själva vill om ni är överens? Det är ju inte direkt så att bodelningsnämnden ringer er när ni skiljer er.

• sextiotalist

Som Kjell skriver, så ingår detta i bodelningen.
    Ja, det är dumt att skriva på ett juridiskt avtal utan att tänka igenom konsekvenserna.
    Nästa gång du gifter dig (eller köper en lägenhet ihop med en sambo) ta till dig detta och se till att du, om du vill, skriver samboavta eller äktenskapsförord. Inte som en kollega till mig, som gjorde exakt samma misstag två gånger.

• cero
    Kjell2 skrev 2016-01-25 09:30:01 följande:
    Du har satt dig  en dum sits. Du kunde ha skyddat dig med ett äktenskapsförord. Har ni hängt ihop länge? Kan bli frågan om jämkning.
    ja, vi har levt ihop i åtta år nu.
    Jämkning? Berätta gärna mer
  • mrskreiz

Vi är nog många som kan skriva under på att ha handlat fel i livet och fått stå med skägget i brevlådan när det är dags för bodelning. :-/

Men om fallet verkligen är sådant att det är du som har betalat så KAN du KANSKE med en duktig jurist påvisa att det är du som betalat lånet med dina pengar. Men som gifta så är det fortfarande stor risk att ditt ex ändå ska ha rätt till hälften, så det är ett mycket svagt halmstrå att famla vid. Men som sagt, ring en lokal jurist, de flesta har ju ett kostandsfritt, inledande samtal (oftast via telefon) där de kan ge rådgivning om vilka möjligheter du har.

Lycka till och välkommen till brevlådeglubben. 

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • cero
    Nyfikna72 skrev 2016-01-25 09:30:51 följande:

Vad säger han själv då? Ni gör ju som ni själva vill om ni är överens? Det är ju inte direkt så att bodelningsnämnden ringer er när ni skiljer er.

Nyfikn­a72
    H
    an vill att jag köper ut honom. Det är klart han vill ha pengar när han lämnar mig
  • mrskreiz
    mrskreiz skrev 2016-01-25 09:41:24 följande:

Bra när man ska vara fyndig och stavar fel. Inte.
    Brevlådeklubben. 

• cero
    mrskreiz skrev 2016-01-25 09:41:24 följande:

Vi är nog många som kan skriva under på att ha handlat fel i livet och fått stå med skägget i brevlådan när det är dags för bodelning. :-/

Men om fallet verkligen är sådant att det är du som har betalat så KAN du KANSKE med en duktig jurist påvisa att det är du som betalat lånet med dina pengar. Men som gifta så är det fortfarande stor risk att ditt ex ändå ska ha rätt till hälften, så det är ett mycket svagt halmstrå att famla vid. Men som sagt, ring en lokal jurist, de flesta har ju ett kostandsfritt, inledande samtal (oftast via telefon) där de kan ge rådgivning om vilka möjligheter du har.

mrskre­iz,Jag måste göra det även om chansen är väldigt lite...
    Tack för tipset
Svar på tråden Bodela bostadsrätt trots han inte betalat något?