• Bio

Gravid bara på extremt långa cykler - nån mer?

Undrar om nån känner igen sig på det här, det är så konstigt men det finns ju så många här ute så någon kanske har varit med om samma sak:

Jag har konstaterad PCO med långa och varierande cykler, men ändå ÄL i nästan varje cykel. Jag har ett barn och har haft ett missfall. Det konstiga är att båda gångerna jag blev gravid var det när ÄL råkade komma extremt sent, kring CD 41. Alla andra cykler vi har försökt, när ÄL har kommit i "normalare" tid, har det inte blivit nåt. Summan är nu ca 15 normallånga cykler på vilka jag inte har blivit gravid och två extremlånga då jag har blivit det. Slump? Kanske, kanske inte. Därför undrar jag om det är någon mer som har haft liknande och om ni har några idéer om vad det kan bero på. Eller hur man kan få till en extremlång menscykel, om det nu är det som är det magiska för oss!?

• Svar på tråden Gravid bara på extremt långa cykler - nån mer?
  • Ingrediensen

Normallånga, hur långt är det för dig? Kanske är de cyklerna utan ägglossning så att de faktiskt bara är de långa som du har ÄL i?
    När jag var yngre hade jag bara långa (40-70 dgr), sen var det lite blandat men upplevde nog att jag hade ÄL, nu sen jag är äldre har det stannat på ca 33 dagar med ÄL. Är alltså ännu inte nere på de 28 dagarna som indikerar normal äggreserv.

Har du testat pergotime? Hjälper (enl min gyn) även någon månad ytterligare, efter man tagit.

• Bio

Normallånga är 30-40, ibland bortåt 50 dagar också för mig. :) Dvs äl någon gång dag 18-28 vanligtvis.
    Jag har aldrig hört att 28 dagar skulle indikera normal äggreserv, det är väl bara ett medelvärde för vad kvinnor brukar ha. Själv har jag fått höra att jag har jättefin äggreserv...
    Jag tempar och brukar alltid se en temphöjdning som ju brukar räknas som ett kvitto på att äl har skett.
    Har inte kört Pergotime, men vi ska börja insemination snart med Letrazol som är liknande.

• Ingrediensen
    Bio skrev 2016-04-16 19:57:27 följande:

Normallånga är 30-40, ibland bortåt 50 dagar också för mig. :) Dvs äl någon gång dag 18-28 vanligtvis.
    Jag har aldrig hört att 28 dagar skulle indikera normal äggreserv, det är väl bara ett medelvärde för vad kvinnor brukar ha. Själv har jag fått höra att jag har jättefin äggreserv...
    Jag tempar och brukar alltid se en temphöjdning som ju brukar räknas som ett kvitto på att äl har skett.
    Har inte kört Pergotime, men vi ska börja insemination snart med Letrazol som är liknande.

Jo, så är det, 28 dagar indikerar normal äggstocksreserv (självfallet finns undantag). 31, 32, 33, 34 indikerar hög äggreserv, då tar det någras dagar extra att lossa ett ägg. Oftast PCO äggstockar. Med åldern blir då cyklerna kortare. Ännu längre cykler indikerar ju också PCO och gott om ägg.

Så det stämmer som du säger, din reserv är säkerligen god!
Svar på tråden Gravid bara på extremt långa cykler - nån mer?