• Cygge

åldersskillnad mellan syskon, lite stressad!

Har en kille som blev 2 i december och funderar på det här med syskon... När är det "för stor" åldersskillnad med tanke på hur de leker tillsammans osv. Vet och hört om många som får syskon relativt tätt (2 år-ish emellan) och känner mig stressad att jag inte är eller har planer på att bli gravid ännu på en tid.
    Jag studerar och blir klar juni-17 och om jag fick bestämma hur det skulle bli skulle vi få en tvåa i juli/augusti-17, då skulle åldersskillnaden vara lite drygt 3,5år. Vilket väl inte är "för mycket?" Men ingenting säger ju att jag blir gravid då jag vill men å andra sidan vill jag inte börja försöka tidigare för vill och kan inte riktigt ta ett till uppehåll i studierna.
    Så jag vill egentligen höra historier om lite större åldersskillnader där barnen ändå är som kompisar och leker med varandra, känns som att jag just nu tyvärr nästan enbart hört det motsatta o hur härligt det är med liten åldersskillnad...

• Svar på tråden åldersskillnad mellan syskon, lite stressad!
  • aleydis

Har ingen personlig erfarenhet men har lyssnat lite på podden barnvagnspromenader. Terapeuten Louise Hallin rekommenderar minst 3-4 år mellan barnen, så det är ju bra :). Jag planerar 3-4 år mellan av praktiska skäl (studier och jobb).

• konichiwa

Har tre år mellan mina, hade inte kunnat tänka mig att ha mindre än det! Hade varit för jobbigt. Hellre lite mer emellan.

• Emmispemmis

Det är 3 år 9 månader mellan mina. Har funkat jättebra. Åldersskillnaden var minimun för mig, skulle inte orkat tätare.

• lördagsgodis