• Cygge

åldersskillnad mellan syskon, lite stressad!

Har en kille som blev 2 i december och funderar på det här med syskon... När är det "för stor" åldersskillnad med tanke på hur de leker tillsammans osv. Vet och hört om många som får syskon relativt tätt (2 år-ish emellan) och känner mig stressad att jag inte är eller har planer på att bli gravid ännu på en tid.
    Jag studerar och blir klar juni-17 och om jag fick bestämma hur det skulle bli skulle vi få en tvåa i juli/augusti-17, då skulle åldersskillnaden vara lite drygt 3,5år. Vilket väl inte är "för mycket?" Men ingenting säger ju att jag blir gravid då jag vill men å andra sidan vill jag inte börja försöka tidigare för vill och kan inte riktigt ta ett till uppehåll i studierna.
    Så jag vill egentligen höra historier om lite större åldersskillnader där barnen ändå är som kompisar och leker med varandra, känns som att jag just nu tyvärr nästan enbart hört det motsatta o hur härligt det är med liten åldersskillnad...

• Svar på tråden åldersskillnad mellan syskon, lite stressad!
  • aleydis

Har ingen personlig erfarenhet men har lyssnat lite på podden barnvagnspromenader. Terapeuten Louise Hallin rekommenderar minst 3-4 år mellan barnen, så det är ju bra :). Jag planerar 3-4 år mellan av praktiska skäl (studier och jobb).

• konichiwa

Har tre år mellan mina, hade inte kunnat tänka mig att ha mindre än det! Hade varit för jobbigt. Hellre lite mer emellan.

• Emmispemmis

Det är 3 år 9 månader mellan mina. Har funkat jättebra. Åldersskillnaden var minimun för mig, skulle inte orkat tätare.

• lördagsgodis

Jag har 2 år mellan de första och sen 5 år mellan 2an och 3an. De två som är täta är bästisar och gör nästan allt tillsammans sen när de fick en lillasyster så roar de gärna henne och hjälper till att hämta saker och gosar men det blir ju inte samma lekkamrat. Jag kan känna lite dåligt samvete för jag tror 3an är vår sista och hon kommer inte att få ett nära syskon så om jag hade ork råd och plats skulle vi skaffa en 4a tätt.

• ViTvåBlirTre
    lördagsgodis skrev 2016-01-24 21:37:49 följande:

Jag har 2 år mellan de första och sen 5 år mellan 2an och 3an. De två som är täta är bästisar och gör nästan allt tillsammans sen när de fick en lillasyster så roar de gärna henne och hjälper till att hämta saker och gosar men det blir ju inte samma lekkamrat. Jag kan känna lite dåligt samvete för jag tror 3an är vår sista och hon kommer inte att få ett nära syskon så om jag hade ork råd och plats skulle vi skaffa en 4a tätt.

Jag är 6 och 10 år yngre än mina brödrar. Visst hade jag aldrig någon lekkamrat på det viset i dom men nära syskon hade jag definitivt!
  • Ronniele

Jag har tre yngre systrar, de är 2, 4 och 7 år yngre än mig. Jag har alltid stått närmast den som är 4 år yngre.

Min sambo är 10, 12 och 13 år äldre än sina syskon och har väl där inte riktigt haft en kompisrelation till nån av dem, så det skulle jag tycka är lite för lång tid. Nu i vuxen ålder har de däremot en mycket nära relation :)

• Phillippa

Vi har fyra år emellan våra och jag tycker att det är jättebra :).
    Det är dock sex år mellan mig och min bror och det var för mycket!

• Royalle

Har 8 år mellan första och andra. Helt perfekt. De har en mycket speciell relation som förmodligen varar hela livet. Mellan mig själv och min storebror är det 7 år och vi har jättefin kontakt även som vuxna. När vi var barn var han min stora trygghet.

• Gladskit

Du har aldrig några garantier för någonting, även om det finns statistik på vad som är lämpligast...
    Du kan ha två år emellan men barnen växer upp att sky varandra som pesten, eller du kan ha två år emellan och de blir bästisar.
    Eller du kan ha sex år emellan och barnen får en jättefin relation. Det är så mycket annat som spelar in!

Så jag tycker absolut inte att du ska stressa!

Själv har jag en kille på snart tio år så om han fick syskon blev det lååååååångt emellan

Och för egen del så har jag en syster som är 2 år yngre än mig, en som det är 9 år emellan och en som är 12 år yngre. Vi har helt olika relationer av förklarliga skäl. När de två yngsta var "små" hade jag nästan flyttat hemifrån. Men nu när vi alla är vuxna och alla har flyttat hemifrån, jobbar, har partners osv så är det ju som att vi är på samma nivå alla fyra.

• Vinterankan

Har fyra år mellan och de har jättekul tillsammans. Tror ca 3-5 år är perfekt med att de fortfarande har kul av varandra men är såpass långt ifrån varandra i ålder att de inte blir någon direkt konkurrens mellan syskonen.

• Kattflickan

Mellan mig och min storasyster är det 6 år, sen jag var 5-6 år gammal har vi varit bästa vänner.

Jag är mer oroad för dina chanser att få jobb. Jag har två vänner som fick barn strax efter sin examen. Ingen av dem fick nånsin jobb inom sin yrkeskategori. Det hade gått nåt år sen de fick sin examen när de började söka jobb och det var för mycket för arbetsgivarna. Det är bättre att ta föräldraledigt från utbildningen. När du sen har din examen så kan du direkt söka en massa jobb.

• Vinterankan
    Kattflickan skrev 2016-01-25 10:45:34 följande:

Mellan mig och min storasyster är det 6 år, sen jag var 5-6 år gammal har vi varit bästa vänner.

Jag är mer oroad för dina chanser att få jobb. Jag har två vänner som fick barn strax efter sin examen. Ingen av dem fick nånsin jobb inom sin yrkeskategori. Det hade gått nåt år sen de fick sin examen när de började söka jobb och det var för mycket för arbetsgivarna. Det är bättre att ta föräldraledigt från utbildningen. När du sen har din examen så kan du direkt söka en massa jobb.

Ja det är inte bra att skaffa barn direkt efter examen. Då är det bättre att göra det när man har en termin kvar så uppehållet kommer innan examen eller att man blir gravid sådär ett halvår efter när man jobbat ett tag pch hunnit visa vad man går för.
  • Cygge
    Kattflickan skrev 2016-01-25 11:45:34 följande:

Tack för input ???? studerar till lärare och kommer kunna jobba medan jag studerar det sista året samt att jag räknar med att vikariera under föräldraledigheten också. Men absolut en viktig point!
  • gbgumman

Vi har 3,5 mellan våra. Kan väl inte säga de leker men de har stor behållning av varandra. De är varandras motsats och även olika kön. Lillasyster avgudar sin storebror. Och sitter gärna bredvid honom och leker/pysslar när han grejar med sin dator på sitt rum. Han låter henne hållas (bara hon inte stör haha) ärligt så tror jag han tycker det är lite mysigt med hennes sällskap.

• Litet My

6 år mellan mina och de leker. Varför skulle de inte kunna göra det?

• Sommarlöv

Har 2,5 år mellan våra killar. Helt ärligt så tycker jag det är lite för tätt. Vi hade jättesvårt för att bli gravida med första barnet, men det tog sig på första försöket med andra ????. Våra killar bråkar mycket med varandra och det är först nu när de är 4 år och 6,5 år som de leker med varandra. Så Ts, stressa inte att ha för tätt mellan barnen.

• Mickan76

Mina barn är 11, 6 och 4 och jag kan säga att jag klart föredrar den större åldersskillnaden. Slappna av ts.

Svar på tråden åldersskillnad mellan syskon, lite stressad!