Skole/ADHD
Hei.
Jeg er på vei å flytte til Sverige. Har et barn med diagnosen ADHD. Hvordan er skole rutiner på barn som trenger oppfølging. Er det en egen skole eller får man tildelt ressurser i skolen?
Takk
Hei.
Jeg er på vei å flytte til Sverige. Har et barn med diagnosen ADHD. Hvordan er skole rutiner på barn som trenger oppfølging. Er det en egen skole eller får man tildelt ressurser i skolen?
Takk
Väldigt olika från skola till skola. Så ni får kolla upp själva skolan först o kolla vad de har för rutiner o resurser.
Jag har en son med adhd o han får intw jättemycket hjälp. De är 28 barn i klassen på en lärare och ibland är där en resursperson till klassen också. Vi har velat ha en resursperson öronmärkt för vår son men nej det finns det inga pengar till.
Så mitt tips är att kolla med rektor o pedagoger först innan ni bestämmer skola.
28 elever :O :O :O
Det var mye.
Finnes det Typ "lokallag" som barn med adhd kan samles på aktiviteter?
Er det generelt bra forståelse for adhd i skolen?
Det är nog också olika från skola till skola.
På min sons skola har de bitvis bra förståelse för barn med adhd. Men sonen fröken slutade nu till jul och den nya fröken har ingen aning om vad adhd innebär. Så jag hoppas hon skaffar sig kunskapen fort :)
Kunnskap om ulike diagnoser skulle vært obligatorisk.
Det är verkligen ingen samsyn inom svensk skola.
Kommunen har ansvar, inte staten, så varje kommun får lägga så mycket/lite pengar de vill på skolan. Detta bäddar för stora skillnader,
Mina barn har gått på en skola (F-6) med under 50 elever och gott om lärarresurser. Ofta är de ca 5-10 elever med en lärare. De har även egen kock som lagar maten på skolan, ekologisk dag varje vecka och närodlat som regel. Givetvis inga halvfabrikat. Sådant spelar också in på hur barnen orkar och klarar sin skolgång.