• ALLIEVERDO

Är det lagligt att butiken höjer priset under kampanjen?

Hej,
    jag köpte ett smyckeskrin. Då kostade det 179kr och hade 20% rabatt som gick ända fram till 2/1.. nu när jag skulle beställa ett till, så har de höjt priset till 199kr och så klart de 20% kvar.
    Jag har bildbevis i telefonen på det.
    undrar om de inte gjorde likadant innan jul..

• Svar på tråden Är det lagligt att butiken höjer priset under kampanjen?
  • ALLIEVERDO
    Snövits skrev 2016-01-23 20:23:24 följande:

På vilket sätt skulle det vara olagligt?

ja det är ju det jag undrar, men klart det borde vara olagligt att ändra priser mitt under en kampanj..på nåt vis..moraliskt olagligt iaf :P
  • Griseknoen35
    ALLIEVERDO skrev 2016-01-23 20:46:54 följande:
    ja det är ju det jag undrar, men klart det borde vara olagligt att ändra priser mitt under en kampanj..på nåt vis..moraliskt olagligt iaf :P
    Kan ju vara så att leverantören höjt priset och då blev butiken tvungna att höja för att inte gå back på varan. Vanligt att leverantörerna ändrar sina priser vid årsskiftet.
  • ALLIEVERDO
    Aniiee skrev 2016-01-23 21:04:18 följande:

Menar du att kampanjen pågår till första februari?

Japp 1 februari. Vände visst på siffrorna :) jag läste nämligen fler i deras annons först att det gällde till 1banuari men var 1 Feb.

Jag var nämligen och köpte produkten och de har ju flera sorter av den. Men just då fanns bara en sort inne. Men då sa hon till mig att de skulle få in mer oxh att erbjudandet gäller till 1/2. Då anser jag ju att det priset ska gälla till dess också, eftersom det är mitt i en kampanj. Såfall får de ju gå minus. Nu lurade ju mig att tro jag kunde vänta med att de skulle få in fler ist för köpa fler av den som fanns. Hade iaf varit okej. Poängen är ju att pågår en kampanj under viss tid på en produkt så ska man ju kunna köpa den för det priset under hela kampanjen. Annat är ju att lura kunden.jag kände ju jag hade på mig tills februari. Men nu är den ju nästan lika dyr som innan rabatten första gången. Om nu priset hos deras leverantörer höjs vanligen vid nytt år så borde de räknat med det
  • Griseknoen35
    ALLIEVERDO skrev 2016-01-24 13:31:30 följande:
    Japp 1 februari. Vände visst på siffrorna :) jag läste nämligen fler i deras annons först att det gällde till 1banuari men var 1 Feb.

Jag var nämligen och köpte produkten och de har ju flera sorter av den. Men just då fanns bara en sort inne. Men då sa hon till mig att de skulle få in mer oxh att erbjudandet gäller till 1/2. Då anser jag ju att det priset ska gälla till dess också, eftersom det är mitt i en kampanj. Såfall får de ju gå minus. Nu lurade ju mig att tro jag kunde vänta med att de skulle få in fler ist för köpa fler av den som fanns. Hade iaf varit okej. Poängen är ju att pågår en kampanj under viss tid på en produkt så ska man ju kunna köpa den för det priset under hela kampanjen. Annat är ju att lura kunden.jag kände ju jag hade på mig tills februari. Men nu är den ju nästan lika dyr som innan rabatten första gången. Om nu priset hos deras leverantörer höjs vanligen vid nytt år så borde de räknat med det
    Leverantörer höjer inte alltid vid nyår men många gör men med det sagt så betyder det inte att en och samma lev gör det varje år vid samma tidpunkt. Och varför ska en försäljare gå back för priset/höjningen inte passar dig? De som har butiken ska även försörja sig och de ska även få sitt företag att gå runt och då går det inte att sälja varor för samma eller mindre än inköpspriset.
  • ALLIEVERDO
    Griseknoen35 skrev 2016-01-24 16:18:14 följande:

Leverantörer höjer inte alltid vid nyår men många gör men med det sagt så betyder det inte att en och samma lev gör det varje år vid samma tidpunkt. Och varför ska en försäljare gå back för priset/höjningen inte passar dig? De som har butiken ska även försörja sig och de ska även få sitt företag att gå runt och då går det inte att sälja varor för sammanlagt de inte ska gå minus i vanliga fall. Men har du en kampanj där du kommer ha ett pris till månadens. Så är det ju ett lura kunde. Men visst de kan ju göra så här oxh tappa kundens förtroende, som de nu gör på mig och de runt mig, vilket då gör att de går miste om mer än de kanske hade gjort att bara vänta med höjs priset till efter kampanjen var slut. Så det är samma pris som gäller under kampanjen när de säger til mig som kund att jag inte behövde köpa då för det gäller till månadens slut. Då räknar jag ju med samma pris till månadens slut så klart. Nu får jag ju köpa dyrare för de sa så. Vilket jag inte kommer göra. Så blir det mindre köp för dom och missnöjd kund. a eller mindre än inköpspriset.

• ALLIEVERDO

Texten ovan hoppade på något vis in i citat.

Sjölvklart ska de inte ska gå minus i vanliga fall. Men har du en kampanj där du kommer ha ett pris till månadens slut. Så är det ju att lura kunden. Men visst de kan ju göra så här oxh tappa kundens förtroende, som de nu gör på mig och de runt mig, vilket då gör att de går miste om mer än de kanske hade gjort att bara vänta med höjs priset till efter kampanjen var slut. Så det är samma pris som gäller under kampanjen när de säger til mig som kund att jag inte behövde köpa då för det gäller till månadens slut. Då räknar jag ju med samma pris till månadens slut så klart. Nu får jag ju köpa dyrare för de sa så. Vilket jag inte kommer göra. Så blir det mindre köp för dom och missnöjd kund som saknar sin produkt.

Jag har jobbat inom butik också. Visserligen mat. Men om produkten var slut, som var på rabatt så fixk de antingen en likgiltigt produkt eller en lapp om att köpa den när den kommer in igår till samma pris även om butiken går miste på det så behåller de då sitt förtroende med kunden.. Går ju självklart inte göra samma sak i mindre butiker. Men ibland är det mer värt för butiker. Att behålla förtroende oxh mista lite pengar än höja priset innan kampanjen är slut principen

• myway

Det kan va så att det va tryck fel i början och att dom nu justerat detta. Det är ju fortfarande 20% rabatt.

jag säger bara vad jag tycker
  • jps

Men, vad säger de själva om prishöjningen ?
    Om du har bildbevis så borde de ju åtminstone kunna ge dig en trovärdig förklaring.

• Nyfikna72

Men som jag fattar det så är kampanjen 20% rabatt? Då har väl inte det nåt med priset att göra?

• ALLIEVERDO

Jag har pratat med dom. Väldigt trevlig service och de höll med mig totalt. Att priset hade ändrat var pga valutagrejs. MEN som jag sa och de absolut höll med om så skulle det ju inte ha höjts under kampanjen. Det är att missleda kunden. Speciellt när expediten säger att jag kan komma och köpa för samma pris hela månaden.
    Han hade tagit upp det med chefen över honom som också höll med och att så ska det inte vara och de tog det vidare så det inte ska hända igen. Så de förstod precis vad jag menade om hur missledande det är.

Svar på tråden Är det lagligt att butiken höjer priset under kampanjen?