• Sofia2

    Skippa förskoleklass och stanna på förskolan?

    Nu är det tid för att val av skola för förskoleklass (6-års) för barn födda 2010. Vi är lite fundersamma på vad barnen egentligen lär sig på förskoleklass som de inte kan lära sig på förskolan (dagis)? 
    Vi har haft vårt barn på en Montessori förskola som jobbar mycket med bokstäver, matte, geografi, språk etc. och gruppen är relativt liten (20 barn mellan 3-5 år och 3 pedagoger). På informationsdagen på närmaste kommunala skola vi nu varit på infr valet av förskoleklass meddelade de att det skulle vara 50 barn och två lärare, och efter skolan ett fritids (160 barn). 

    Det jag funderar på nu är om det skulle stjälpa mer än hjälpa mitt barn att starta sexårs utan istället låta det gå kvar på förskolan ett år till och sedan börja ettan. Förskoleklass är inte obligatoriskt, det finns inga mål för vad barn måste ha lärt sig fram till 7-års åldern och handlar mest om att socialiseras. Det tror jag finns möjlighet till även om de inte börja förskoleklass? 

    Har någon valt att skippa förskoleklass och istället stannat kvar inom förskolan (dagis) för att sedan start ettan? Hur har det fungerat tycker ni?

  • Svar på tråden Skippa förskoleklass och stanna på förskolan?
  • Nyfikna72

    Oavsett vad man lär sig och inte, vad tycker ditt barn om att kanske bli ensam kvar med många mindre barn? Min dotter var bara tre nånting när de byggde om och delade på grupperna och hon hamnade i den yngre gruppen av olika anledningar men det visade hon med full tydlighet att det inte var populärt. Så hur ska ett äldre barn tycka? Alla kompisar börjar skolan "på riktigt" och sen får detta barnet fortsätta på "dagis"........

  • Sofia2
    Nyfikna72 skrev 2016-01-23 16:55:49 följande:

    Oavsett vad man lär sig och inte, vad tycker ditt barn om att kanske bli ensam kvar med många mindre barn? Min dotter var bara tre nånting när de byggde om och delade på grupperna och hon hamnade i den yngre gruppen av olika anledningar men det visade hon med full tydlighet att det inte var populärt. Så hur ska ett äldre barn tycka? Alla kompisar börjar skolan "på riktigt" och sen får detta barnet fortsätta på "dagis"........


    Det är inte direkt aktuellt egentligen eftersom han inte har några andra kompisar än de i förskolan. Hans bästis är dessutom ett halvt år yngre och kommer inte att börja förskoleklass till hösten. Vår son är född i oktober. Men eftersom vår förskola är en friskola så kommer barnen från olika orter och splittras åt olika håll oavsett efteråt - då de följs inte åt till närmaste skola i orten, så att säga. 

    Det är ju annars helt annorlunda för de barn som kommer från förskolor som ligger närmast den kommunala skola vi nu tittat på - de kommer ju i "grupper" över från förskolorna och känner redan varandra. Vår son kommer att vara ny för dessa barn oavsett om han börjar sexårs eller ettan. 

    Dessutom är vårt barn sen i talet och vi oroar oss för att risken finns att hamna utanför i en sådan stor grupp barn. Kan det vara mer gynnande att stanna kvar ett år till - eftersom det inte finns något krav på att börja förskoleklass?


    Men vi vill ju samtidigt inte att barnet ska komma efter och inte kunna lika mycket som de som börjar ettan sedan. Fast om förskoleklass bara handlar om socialisation i skolmiljö och om att hantera matsalssituationen och påklädning vid gympan så ser jag det som ett mindre problem, viktigare är att bli stimulerad på rätt nivå gällande språk etc.


     

  • Minza83
    Sofia2 skrev 2016-01-23 16:45:34 följande:

    Nu är det tid för att val av skola för förskoleklass (6-års) för barn födda 2010. Vi är lite fundersamma på vad barnen egentligen lär sig på förskoleklass som de inte kan lära sig på förskolan (dagis)? 
    Vi har haft vårt barn på en Montessori förskola som jobbar mycket med bokstäver, matte, geografi, språk etc. och gruppen är relativt liten (20 barn mellan 3-5 år och 3 pedagoger). På informationsdagen på närmaste kommunala skola vi nu varit på infr valet av förskoleklass meddelade de att det skulle vara 50 barn och två lärare, och efter skolan ett fritids (160 barn). 

    Det jag funderar på nu är om det skulle stjälpa mer än hjälpa mitt barn att starta sexårs utan istället låta det gå kvar på förskolan ett år till och sedan börja ettan. Förskoleklass är inte obligatoriskt, det finns inga mål för vad barn måste ha lärt sig fram till 7-års åldern och handlar mest om att socialiseras. Det tror jag finns möjlighet till även om de inte börja förskoleklass? 

    Har någon valt att skippa förskoleklass och istället stannat kvar inom förskolan (dagis) för att sedan start ettan? Hur har det fungerat tycker ni?


    Det finns visst ett ganska stort konrekt mål inför 1an: att vänja sig vid strukturen, att lära sig att ta mer ansvar för sig själv i skolan, att duscha efter gympan ihop med alla andra barnen, att sitta på lärarledda lektioner på ett annat sätt än i förskolan.
    Jag skulle INTE hoppa över fsk klass men i ditt fall skulle jag se om det inte fanns någon annan skola?

    Min sons klass består av 20 barn och 2-3 lärare! :O (de från fritids är med under de timmarna som "klassen har" :) ) han går 8-12 varje dag, jag är föräldraledig så inget fritids till min sons stora förtret som hellre vill leka med sina kompisar än att tråka hemmavid ;)
  • IsDimma

    Jag jobbar iofs kommunalt. Men hela sista terminen på förskolan är inriktad på att barnen ska börja skolan till hösten. Dom besöker skolorna, träffar sina nya lärare, äter i bamba, leker på skolgården och gör mycket saker inriktade på blivande skolbarn.
    Gör dom det hos er? Och ska barnet isf få vara med på detta eller vara med dom yngre barnen när detta sker?

  • Phillippa

    Hej

    Om det bara är två personal på 50 barn så tycker jag helt klart att du ska hitta en annan skola åt ditt barn. Är det inte egentligen två klasser på 25 barn med en lärare per klass samt förskollärare eller fritidspedagoger?

    Om barnen i förskoleklassen ska fortsätta tillsammans i ettan så blir det svårare för honom att komma in i klassen än om han är med från början. Förskoleklassen tycker jag inte att han ska hoppa över. Om han är väldigt sen kanske det är bättre att han går kvar på förskolan och börjar med sin bästis i förskoleklassen dock.

  • Sofia2
    IsDimma skrev 2016-01-23 19:13:01 följande:

    Jag jobbar iofs kommunalt. Men hela sista terminen på förskolan är inriktad på att barnen ska börja skolan till hösten. Dom besöker skolorna, träffar sina nya lärare, äter i bamba, leker på skolgården och gör mycket saker inriktade på blivande skolbarn.
    Gör dom det hos er? Och ska barnet isf få vara med på detta eller vara med dom yngre barnen när detta sker?


    Eftersom vår skola inte är en kommunal förskola så har dom inte den aktiviteten. Av förskolan vi gick och lyssnade på blev vi föräldrar som kommer "utifrån" därför istället ombedda att ringa rektorn för skolan och meddela våra uppgifter så att vi (föräldrarna) kan få datum och tider för när de de kommunala förskolebarnen skulle gå till skolan. På så sätt får vi också möjlighet att vara med under de dagar i maj som den aktivieten är inplanerad för barnen från kommunala förskolorna. 

    Hur fungerar det för er då? Går ni till flera skolor med olika barn? I vår lilla ort (samhälle) finns bara en kommunal skola och flera kommunala förskolor (vi pendlar just nu till den större orten (stad) där vi båda jobbar och där vår son fortfarande går i förskolan). Men hur fungerar det i exempelvis en större stad med flera kommunala skolor och förskolor - tror du förskolepersonalen går med då också? 
  • Sofia2
    Phillippa skrev 2016-01-23 19:44:09 följande:

    Hej

    Om det bara är två personal på 50 barn så tycker jag helt klart att du ska hitta en annan skola åt ditt barn. Är det inte egentligen två klasser på 25 barn med en lärare per klass samt förskollärare eller fritidspedagoger?

    Om barnen i förskoleklassen ska fortsätta tillsammans i ettan så blir det svårare för honom att komma in i klassen än om han är med från början. Förskoleklassen tycker jag inte att han ska hoppa över. Om han är väldigt sen kanske det är bättre att han går kvar på förskolan och börjar med sin bästis i förskoleklassen dock.


    Det var precis det jag också trodde. Men nej, det uttalades tydligt att de ansåg att storgrupp var bra, så att alla lärde känna varandra och kände sig trygga i allas sällskap. Sedan kunde de delas upp beroende på aktivitet under dagen. De hade tre olika rum att disponera och två lekvrår. För mig känns det ändå otroligt mycket...

    Jag förstår logiken med att få förberedas med en grupp inför ettan. Men den logiken faller så snart man tar in motivet att människor flyttar och barn byter skolor etc. Även om det inte är optimalt att byta skolor, när barn väl börjat, så brukar många barn acklimatisera sig och komma in i klassen. Så jag ställer mig tveksam till att förskoleklass är så avgörande som vissa säger för att klara lärande målen och trivas i ettan ? speciellt om den ändå inte råder under skolplikten. 


     


    Att han ska kunna gå med sin bästis kommer inte att kunna bli aktuellt eftersom vi bor på två olika orter. För oss att pendla till bästisens skola skulle resultera i för långa dagar. 
  • elyse

    Är ni inte intresserade av Montessori även i skolan? Eller finns det inte tillgängligt?

  • Sofia2
    elyse skrev 2016-01-23 20:53:21 följande:

    Är ni inte intresserade av Montessori även i skolan? Eller finns det inte tillgängligt?


    Jo, det är vi, men dessvärre skulle det betyda långa dagar av pendlande. Idag pendlar vi 30 minuter (motorväg) till och från förskola (+10min till våra jobb) och vårt hem. Skulle sonen gå i den kommunala skolan på orten skulle han ha tio minuter till skolan med bil. Väljer vi Montessoriskolan så blir det 30 min bostad-ort, +20 min extra inom stan (och för oss föräldrar ytterligare 20+10 min till vårt jobb). Montessoriskolan här sträcker sig dessutom bara till årskull 6. Sedan måste de in i kommunalt högstadium. Vilket känns som en känslig ålder att byta klass i. 

    Alternativet vi nu funderar på är om det kanske får bli en skola i centrala stan istället och att vi fortsätter pendla ihop som vi redan gör. Men vi tror dessvärre att det inte ger honom lika många kompisar, eftersom han bor så långt ifrån de andra.
  • IsDimma
    Sofia2 skrev 2016-01-23 20:16:26 följande:
    Eftersom vår skola inte är en kommunal förskola så har dom inte den aktiviteten. Av förskolan vi gick och lyssnade på blev vi föräldrar som kommer "utifrån" därför istället ombedda att ringa rektorn för skolan och meddela våra uppgifter så att vi (föräldrarna) kan få datum och tider för när de de kommunala förskolebarnen skulle gå till skolan. På så sätt får vi också möjlighet att vara med under de dagar i maj som den aktivieten är inplanerad för barnen från kommunala förskolorna. 

    Hur fungerar det för er då? Går ni till flera skolor med olika barn? I vår lilla ort (samhälle) finns bara en kommunal skola och flera kommunala förskolor (vi pendlar just nu till den större orten (stad) där vi båda jobbar och där vår son fortfarande går i förskolan). Men hur fungerar det i exempelvis en större stad med flera kommunala skolor och förskolor - tror du förskolepersonalen går med då också? 
    Jag jobbar i Göteborg. Men i området där jag jobbar finns två skolor. När föräldrarna valt skola så delas barnen upp i grupper om vilken skola dom ska gå i.
    Men en gång brukar som gå med alla barn så dom får se var kompisarna ska börja också.
  • Galia

    Jag tycker mycket talar för att ni ska stanna ett år till på förskolan. Har ni tagit upp saken med förskolan o hört hur man ställer sig där?

    Den här reformen med införande av sexårsverksamhet i skolan (0-an) har inte blivit bra. Personligen tycker jag inte att man behöver stressa barn att bli stora. Det blir de fort nog ändå. Sedan som jag förstår så handlar det om ca tre timmars "undervisning" per dag o resten är mer eller mindre förvaring (fritids). Som du beskriver så har många skolor löst det med stora grupper som blandas o alla ska lära känna o umgås med alla. Idiotiskt. Barn (människor öht) behöver mindre grupper för att känna trygghet o tillhörighet. O de behöver bli sedda, vilket är svårt i så stora griper. 160 barn på fritids i två rum??!! Hu!

    Vi är lite i liknande situation med ett barn född-10 som går på en förskola en bit bort så inget av de andra barnen bor så nära att de kommer hamna i samma skola (öht kommer barnen från olika håll så knappt någon kommer gå i samma skola). Skillnaden är att vår förskola planerar att starta upp en egen 6-årsverksamhet till hösten o i det läget så blir det alltså fler som stannar o då tycker vi det är bättre att hen får vara kvar med kompisarna (de som väljer att stanna) ett år till. Dessutom fortsätter det ju i samma stil o anda som nu o som vi är nöjda med (idrott, natur, vetenskap etc) Jag tror som du att ska man ändå byta kompisar så kan det lika väl vänta ett år till. Det där med matsal, byta om efter gympan osv lär de sig. Jag började ju själv skolan när jag var sju (som alla på den tiden) o som jag minns det så fattade man ju snabbt hur det gick till. Inte behöver man ett år för det. O det sociala samspelet får de ju i förskolan (o i andra situationer) hela tiden också. Ni verkar ju nöjda med nuvarande verksamhet så kör på det. Som jag minns det från skoltiden så tyckte alla bara det var kul att få en ny klasskamrat att lära känna (som du säger så flyttar ju folk o byter skolor så barn kommer ju komma o gå ändå). För ditt barn så kommer ju det oundvikliga - att behöva få nya kamrater - förr eller senare ändå o hellre senare tänker jag.

    Vad gäller besök på skolor i storstad där flera skolor är aktuella, vilket är fallet på vår förskola, så har det varit så att äldsta barnen på brukat åka o besöka vardera barns blivande skola tillsammans under våren en gång. Fast övriga gemensamma träffar eller liknande som skolorna ordnar får föräldrarna själva ta med barnen på om jag uppfattat rätt.

    Det du inte skriver o som några frågat om är om det finns fler -10or på er förskola. Om de ska börja skolan o inte han så kan det ju bli så att han själv reagerar på det (om det pratas om det någonting). Men annars så är det väl bara kul att få umgås med bästisen ett år till.

  • mammatill3
    Sofia2 skrev 2016-01-23 21:06:08 följande:

    Jo, det är vi, men dessvärre skulle det betyda långa dagar av pendlande. Idag pendlar vi 30 minuter (motorväg) till och från förskola (+10min till våra jobb) och vårt hem. Skulle sonen gå i den kommunala skolan på orten skulle han ha tio minuter till skolan med bil. Väljer vi Montessoriskolan så blir det 30 min bostad-ort, +20 min extra inom stan (och för oss föräldrar ytterligare 20+10 min till vårt jobb). Montessoriskolan här sträcker sig dessutom bara till årskull 6. Sedan måste de in i kommunalt högstadium. Vilket känns som en känslig ålder att byta klass i. 

    Alternativet vi nu funderar på är om det kanske får bli en skola i centrala stan istället och att vi fortsätter pendla ihop som vi redan gör. Men vi tror dessvärre att det inte ger honom lika många kompisar, eftersom han bor så långt ifrån de andra.


    Jag skulle tro att du ångrar dig om du sätter ditt barn på närmaste skolan oavsett om det är nu eller om ett år. Det lär inte vara bättre då.

    Hade jag varit du hade jag trots resväg ändå starkt övervägt Montessori alternativet. Känd miljö och arbetssituation för ditt barn.
  • mammalovis

    Ni får väl väga fördelarna mot nackdelarna.

    Min dotter är född i december 2010 och det finns inte på kartan att hon skulle vara kvar ett år till. Hon ser jättemycket fram emot att börja skolan. De äldsta fick gå på julgransplundring nyligen, så hon vet om att hon är stor och det märks i hennes sätt hemma också. Så om det finns fler födda hans år, kan det nog bli en nackdel att bli ensam kvar. Men om han är väldigt liten till sättet är det kanske värt att gå med dem som är ett år yngre. Vad säger förskolan om vad de tror är bäst för er son?

    I förskoleklassen jobbar man ju jättemycket med att barnen ska bli en grupp, i ettan tar ju inlärningen över på ett annat sätt, så det finns ju både för- och nackdelar. Om han har lätt för att skaffa nya kompisar vinner han kanske mer på att vänta, har han svårt med det sociala kan det ju bli en nackdel att hitta kompisar när alla redan grupperat sig. Om han är en fotbollskille kan det underlätta, men visst kan en ny elev röra om i grytan.

  • Mil

    Jag skulle inte rekommendera att skippa förskoleklass. Det fungerar verkligen som en brygga mellan förskola och skola.

  • Topcom

    Min son och säkert många andra barn i hans klass också, har lärt sig så otroligt mycket i sexårs. Under det senaste året har han lärt sig lösa, förstå hur matte fungerar samt blivit mer nyfiken på många saker vad gäller hans omvärld. Rekommenderar verkligen inte att hoppa över sexårs. Vågar inte ens tänka tanken om han hade hoppat den klassen, då hade han helt klart kommit efter jämfört med hans jämnåriga.

Svar på tråden Skippa förskoleklass och stanna på förskolan?