• Pollyx

Skatter och avgifter, ge pengar till välgörenhet

Hej!

Jag hittar inte info om detta... Kanske nån här som vet bättre?

Som företagare, antingen AB eller enskild firma, vilka pengar kan man ge bort til välgörenhet? Tex om jag drar in 20.000 kr, enskild firma skattar jag ca 50% av vinsten som jag förstått, AB är jag osäker?

De ca 10.000 som är kvar, kan företaget ge bort delar av de pengarna till välgörenhet? Hur räknas det då? Som eget uttag? Eller en kostnad man får göra något avdrag för?

Tex säljer ju någon smyckesbutik smycken för bröstcancer, rosa bandet och en viss procent går till just rosa bandet. Hur förs det in i bokföringen? Hur går den dealen ihop?

Jag har så dålig koll på mycket.... Men kanske nån här som vet.

Tacksam för svar och länkar eller nån info! ????

• Svar på tråden Skatter och avgifter, ge pengar till välgörenhet
  • Aniiee
    Vill du låta ditt företag skänka pengar till välgörenhet? Tänk på att du enligt skattereglerna inte får göra avdrag för det.

Företagarnas chefsjurist Karin Berggren ger några tips på hur du kan tänka.

Om du driver ett aktiebolag kan du i förväg, innan bolagsstämman, skänka bort utdelningen som ditt aktieinnehav kommer att ge dig rätt till. Då behöver du inte betala någon inkomstskatt på utdelningen.

Stöd i form av sponsring. Om du får något i utbyte mot pengarna du skänker, kanske en reklamplats, ses gåvan som marknadsföring istället - en utgift du har rätt att dra av för. Men kom ihåg att det du får tillbaka någorlunda måste motsvara värdet av det du ger.

Om du bestämmer att ditt företag ska skänka omsättningen en viss dag till välgörande ändamål ska inkomsten ändå tas upp i skattedeklarationen.
    Skattereduktion för gåvor avskaffas den 1 januari 2016.

Men det främsta i sammanhanget är för oss flesta förmånen att faktiskt kunna ge till de som behöver.

? Ibland är inte det viktigaste att undvika skatt!

Från: www.foretagarna.se/Opinion/Nyhetsarkiv/2015/oktober/skanka-pengar-fran-foretag--detta-galler/

Tog 7 sekunder att googla.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Skatter och avgifter, ge pengar till välgörenhet