• Patty.sandii

Ivf försök!!!

Hej!!

Jag är nu 38 år och gjorde ivf första försök i juni 2015

Fick 3 ägg, ett fick jag tillbaka och blev gravid, men de andra växte utan vidare

och fick missfall runt v.6

Det var tuff!!! Vi började igen med våran andra försök och vår läkare bytte sprutor till menopur. Fick 4 ägg och alla var dåliga, och jag fick inget tillbaka.

Jag har läst lite om PROGESTERONKRÄM!!! Har ni provat??? Kan man använda under behandling ??

Och hur förbereder ni er med vitaminer och sånt???

Berättar gärna!! Snälla!!????????????????????????

• Svar på tråden Ivf försök!!!
  • Cyanea

Tråkigt med missfallet, jag beklagar :( 

Får du inte t.ex. Lutinus eller Crinone? Det är ju progesteron. Jag hade inte tagit något kliniken inte ordinerat. De ska ju ha koll på vad som är bäst för att lyckas med en graviditet. Risken med att experimentera på egen hand är att ingen har någon som helst koll på vad som händer i kroppen, så jag hade inte lagt till krämen utan deras rekommendation eller åtminstone kännedom. 

Jag har gjort olika från gång till gång. Jag har bara behövt göra ett ÄP men har fått 1 ET och 3 FET. De två första gångerna (ET och FET1) förberedde jag på massor av olika sätt, men jag blev inte gravid (kost, motion, uteslöt koffein helt). Tredje och fjärde gången (FET2 och FET3) levde jag som vanligt men åt folsyra. FET2 blev jag gravid men fick missfall, FET3 gick bättre så nu har jag BF om 7 dagar :) 

Tror tyvärr inte att det finns fler sätt att "boosta" kroppen på än att leva som vanligt. Är det ett livskraftigt embryo kommer det fästa och inte bli ett missfall. 

Stort lycka till! 

• Patty.sandii

Tack för ditt svar. Jag fick inget från kliniken heller både gångerna. Ska fråga nästa försök men har inte ork att ringa och beställa tid än.

Lycka till för dig också ????????????

• Hanna333

Vi testade Progesteronkräm utan framgång. Får man inte progesterontabletter i samband med ivf? För oss var det Prednisolon som gjorde susen, pga ett överaktiv immunförsvar. Efter 3 års kämpande och 2 misslyckade ivf-behandlingar.. Tips från erfaren amerikansk fertilitetsläkare är ca 80 mg Aspirin, tex Bamyl. Alltså en femtedels tablett/ dag. Den verkar blodkärlsvidgande och inflammationshämmande och minskar även risken för missfall. Lycka till!

• Fröken Smilla

Du borde ju få lutinus eller crinone i samband med ivf! Det är progesteron som är mycket starkare än krämen (antar att du tänker på ProgesterAll?). Jag testade krämen innan ivf, funkade inte. Vågade inte blanda in något på eget bevåg under ivf-behandling, utan tog endast det läkaren ordinerat, och blev gravid. Tyvärr har man statistiken emot sig när man gör ivf, men många lyckas ändå efter några försök. Lycka till ts, jag hoppas det lyckas för er vid nästa försök!

• Cyanea
    Patty.sandii skrev 2016-01-22 23:03:41 följande:

Tack för ditt svar. Jag fick inget från kliniken heller både gångerna. Ska fråga nästa försök men har inte ork att ringa och beställa tid än.

Lycka till för dig också ????????????

Ok! Det används inte alltid vid IVF, som jag förstått det. Jag har gjort stimulerade försök varenda gång (brände ut mig så ägglossningen uteblev) och då får man progesteron. Har man naturlig ägglossning och sätter tillbaka embryo har man redan progesteron i kroppen från ägglossningen, så då behövs det inte alltid. Men var öppen mot din klinik, fråga ordentligt om möjligheten att få progesteron och begär ett tydligt svar som du förstår om de inte vill ge dig det. Det är dina behandlingar, det är din kropp, så det är du som behöver känna dig helt trygg med deras beslut. 

Tack så mycket :D 
  • Kattflickan

Ta d- vitamin! Ta en rätt hög dos.

• Libra1
    Patty.sandii skrev 2016-01-22 12:15:45 följande:

Hej!!

Jag är nu 38 år och gjorde ivf första försök i juni 2015

Fick 3 ägg, ett fick jag tillbaka och blev gravid, men de andra växte utan vidare

och fick missfall runt v.6

Det var tuff!!! Vi började igen med våran andra försök och vår läkare bytte sprutor till menopur. Fick 4 ägg och alla var dåliga, och jag fick inget tillbaka.

Jag har läst lite om PROGESTERONKRÄM!!! Har ni provat??? Kan man använda under behandling ??

Och hur förbereder ni er med vitaminer och sånt???

Berättar gärna!! Snälla!!????????????????????????

Vad konstigt att du inte fick progesteron vid IVF. Det är väldigt viktigt. Helst när man blir lite äldre. Har du gjort korta eller långa protokollet? Var går du?

Progester All är inte alls så starkt som Crinone, Lutinus etc. Men visst kan du använda det om du inte får något annat.

Lycka till!!!
Svar på tråden Ivf försök!!!