• Sophie13

Inkomstblankett till FK

Hej,

ser att fk har slutat svara på frågor här på familjeliv så jag frågar er istället.

Jag är gravid med mitt andra barn och har nu fått hem inkomstblanketten från FK. Undrar dock om jag behöver fylla i den? Den inkomst jag har registrerad hos FK sen 3 år tillbaka ligger över inkomsttaket och min inkomst idag är ytterligare nga 1000kr mer per år. Att registrera ny inkomst gör ju ingen skillnad.

Hur har ni gjort som varit i samma sits?

• Svar på tråden Inkomstblankett till FK
  • Hera78

Fyll i den, nu ändras ju taket inte mer i år men ingen vet vad taket blir nästa år och rätt ska ju vara rätt.

• Anonym (H)

Fyll i den. De kommer ändå behöva utreda din SGI igen eftersom den är så pass gammal (dvs mer än ett år gammal). Det spelar inte någon roll om du slår i taket, din SGI ska ändå registreras utifrån din nuvarande årsinkomst och årsarbetstid.

Skickar du inte in, kommer de utreda din nuvarande SGI vilket betyder att de måste kontakta dig om det avviker på något sätt. Om din årsinkomst är högre nu, så behöver de inte kontakta dig om din arbetsgivare uppger en högre inkomst - eftersom detta är ett gynnande beslut för dig. Däremot, om du har en årsarbetstid på 1 dag mindre än vad du uppgett för 3 år sedan, så behöver de kontakta dig. Vilket kan leda till att handläggningstiden blir längre.

• Sophie13

Tack för era svar. Fyller i den, egentligen inget jättejobb bara jag som ville slippa ;)

• jyns00

Ni som nu är gravida med syskon nr 2 kan ni ge mig tips på vad jag ska tänka på inför med syskon nr 2, just med försäkringskassan? :)

• Sophie13

Inga tips direkt, men läs på om regler om hur din sgi fastställs etc etc.

Jag har inte tänkt på ngt särskilt då jag jobbat heltid sen jag gick tillbaka från första förräldraledigheten.

Svar på tråden Inkomstblankett till FK