• Uffetufftuff

Hud mot Hud funkar inte.

Hejsan vi är precis ny hemkomna från bb, kom hem igår.

vi har fått kille på 4420 och 56 lång :D.

han är underbar :D amning har gått bra , ammar långa stunder och somnar vid bröstet , men så fort han vaknar ifrån att har ammat så vill han till bröstet igen vi har ingen tid för detta med hud mot hud, jag som pappa tycker de hade vart mysigt och få mysa lite, my time med han nu är bajsböjjorna och lite rapning.

jag vet att alla barn är olika och vi är precis hemkomna från bb och knappt "känner" våran son nu vad han vill o allt med sina skrik o signaler.

men undrar om någon mer har upplevt detta med, att så fort han vaknar så vill han till bröstet.

mvh uffetufftuff

• Svar på tråden Hud mot Hud funkar inte.
  • Filial

Helt normalt. Du har många år framför dig när du kommer att kunna göra mer :)

• isolande

Tyvärr så är det amningens baksida det där med att pappan liksom inte "hinner" hänga med bebisen innan det skall tuttas igen. Särskilt om bebisen somnar under amningen, vaknar och ammar, somnar igen osv....

Förstår att du tycker det är trist. Enda trösten är att amningstillfällena blir färre och färre ju äldre bebisen är, och då får du mer tid att "hoppa in". Desto viktigare att du just nu verkligen passar på så fort det ska hända något med bebisen som inte har med amning att göra, t.ex byta blöja, bada, rapa när bebisen garanterat är mätt och nöjd.

Det blir kanske små korta minutrar innan det ska ammas igen. Men de är ack så viktiga då bebisen lär känna din lukt och din röst och knyter an till dig ändå.

Det blir bättre, kom ihåg det. Gå inte i fällan att ta ett steg tillbaka bara för att du känner dig lite utanför just nu i början. Var mer på istället Glad

• Filial

Appropå att amningstillfällena blir färre och färre... De blir också snabbare. Mina barn har ammat typ 45 min i stöten i början (och oftast somnat vid bröstet därefter) men efter ett par tre månader tog amningarna bara 10 min och ungarna var pigga och glada desto mer däremellan.

• straw2008

Det är ju en av nackdelarna med amning, pappan utesluts ju till stor del. Plus att han var ganska stor då han kom DVS behöver amma så mkt han kan förmodligen. 

I kinamockaskogen.....
  • LillaJag06

Ja så är det och kommer vara ett. När vår son var nyfödd hängde han nästan på bröstet. Ammade minst 1 ggn i timmen och det var bara jag som gällde men när han var mätt och belåten la jag alltid sonen på min mams bröst och det funkade. Låt det ta lite tid. Du kommer få gosa med honom, jag lovar :)
    Grattis förresten.

• Lena

Våra barn sov på pappan hud mot hud en hel del. Även det är mysigt.

• minerva123

Grattis till bebisen! Har ni funderat på bärsjal? Båda mina (helammade) barn har sovit 1-3 timmars pass i bärsjal första 6-8 veckorna. Mycket gos och hud mot hud med pappan med andra ord. Har ni ett barn som gillar att sova nära är bärsjal extra praktiskt. Nyfödda orkar väldigt lite innan det dags att äta och sova igen, så vakentid hud mot hud kan man inte förvänta sig så långa stunder av. Amningen tar ofta mycket tid i början, men jag kan inte hålla med om att pappan blir exkluderad för det (om han inte själv önskar det då...). Blöjbyte, bad, gos, rapa, trösta och vagga vid magknip, en famn att sova i... det behöver man inga bröst till.

• mammalovis

Oftast sover ju bebisen så att det går att flytta honom till pappan och somna om där. Sedan får mamman ta över när det är mat. I annat fall får man ju som andra skriver vara närvarande med bad, blöjbyte mm. Det blir ju bättre. Nu vid 3 månader kan sonen sova i flera timmar på sin pappa. Ja, det har han kunnat tidigare också.

Svar på tråden Hud mot Hud funkar inte.