• Alexi

Fri tillgång till mackor i skolan vid lunch och mellis?

Vi funderar på hur vår sjuåring kan få lite bättre matvanor. Och en grej vi ser som det blir för mycket av, hemma och i skolan, är bröd. Hårt och mjukt bröd med bara massa smör på.

Jag frågade dottern om deras mellis och hon sa att de får ta tre hårda och en mjuk smörgås till mellis (en mjuk av varje sort om det finns flera sorter). Då finns det fil och corn flakes också.

Jag tycker att barn i skolåldern verkligen inte behöver äta så mycket på eftermiddagen. Vi äter middag halv sex, och på helgen kanske hon får EN smörgås eller en skål med fil och flingor, inte mer.

Vad är rimligt? Hur ser andra på det här? Vad är skolans ansvar, utifrån kost och hälsa? Vem på skolan är rimligtvis den man bör prata med?

• Svar på tråden Fri tillgång till mackor i skolan vid lunch och mellis?
  • Lena

Jag tycker det låter rimligt då lunchen oftare är tidig i skolan. Det viktiga är att lära sitt barn att inte fortsätta äta när det är mätt.

• Långbenopluto
    Lena skrev 2016-01-21 09:05:37 följande:

Jag tycker det låter rimligt då lunchen oftare är tidig i skolan. Det viktiga är att lära sitt barn att inte fortsätta äta när det är mätt.

Precis.
  • Alexi

Och hur lär man ett barn att inte äta mer än det behöver?

• Ätstörtbarn

Ett barn som kommer från en sund familj med en sund syn på mat (som varken begränsar eller överdriver konsumtionen) kommer automatiskt att sluta äta när hen är mätt. - Ett friskt barn varken svälter sig själv, eller överäter.

Pga dina tidigare ätstörningar, så har du förmodligen begränsat ditt barn så till den milda grad att barnet utvecklat en ätstörning - ett matmissbruk.

DU kan inte ändra detta, ditt barn behöver professionell hjälp!

• Alexi
    Ätstörtbarn skrev 2016-01-21 10:06:07 följande:

Ett barn som kommer från en sund familj med en sund syn på mat (som varken begränsar eller överdriver konsumtionen) kommer automatiskt att sluta äta när hen är mätt. - Ett friskt barn varken svälter sig själv, eller överäter.

Pga dina tidigare ätstörningar, så har du förmodligen begränsat ditt barn så till den milda grad att barnet utvecklat en ätstörning - ett matmissbruk.

Öh va? Är det mig du riktar dig till? Och vad vet du om mina matvanor/påstådda ätatörningar?
  • Judiths

På skolan där jag tidigare arbetade begränsades melliset till en mjuk smörgås och en hård smörgås (med pålägg, grönsak och mjölk till). De åt mellis 14.00-15.00 och de barn som var kvar kl 17.00 fick en frukt. Vi fick då ett föräldradrev på oss för att barnen inte fick äta sig mätta.

Det jag vill säga med det är att du kan framföra önskemål till skolan men det är otroligt svårt för skolan att tillgodose alla föräldrars önskemål då de oftast skiljer sig väldigt mycket åt. Bättre väg är nog då att komma överens med ditt barn om vad som är ett bra mellis. Om kosten och/eller vikten är ett problem kan du förhoppningsvis få hjälp av skolsköterskan.

• v i r r a
    Ätstörtbarn skrev 2016-01-21 10:06:07 följande:

vilket skitsnack att ett friskt barn från en "sund familj med sund syn på mat" inte skulle kunna överäta. Menar du att begränsning alltid skulle vara osunt? Bah!

Många barn behöver lära sig känna sin mättnad, skilja på sug, hunger och törst osv. Barn kan behöva guidning i det och inte sällan begränsningar från de vuxna.

Min son är ett exempel. Han har inget stopp när något är gott och det är mycket som är gott. Han måste begränsas till dess han kan göra bedömningen själv. Det finns absolut inget osunt i det.

TS - håller hon sig ungefär på sin kurva i vikt? Om hon gör det är det väl inga större problem så länge hon får i sig annat än bröd övriga måltider?
  • Ätstörtbarn
    Alexi skrev 2016-01-21 10:21:47 följande:

Öh va? Är det mig du riktar dig till? Och vad vet du om mina matvanor/påstådda ätatörningar?

Vi har diskuterat din osunda syn på mat i andra trådar, för cirka ett år sedan.
  • Alexi
    v i r r a skrev 2016-01-21 10:42:33 följande:
    vilket skitsnack att ett friskt barn från en "sund familj med sund syn på mat" inte skulle kunna överäta. Menar du att begränsning alltid skulle vara osunt? Bah!

Många barn behöver lära sig känna sin mättnad, skilja på sug, hunger och törst osv. Barn kan behöva guidning i det och inte sällan begränsningar från de vuxna.

Min son är ett exempel. Han har inget stopp när något är gott och det är mycket som är gott. Han måste begränsas till dess han kan göra bedömningen själv. Det finns absolut inget osunt i det.

TS - håller hon sig ungefär på sin kurva i vikt? Om hon gör det är det väl inga större problem så länge hon får i sig annat än bröd övriga måltider?
    Hon har hållit sina kurvor helt bra hittills men nu tyckte vi efter julledigheten att det kändes som att det gått åt fel håll. Just för att vi ser att hennes matintag är så pass skevt (väldigt mycket kolhydrater och väldigt lite grönsaker) så försöker vi ha bra koll på det här. Hon väger 23 kg till ca 122 cm nu (0,5 kg mer än i december). Eftersom jag själv grundlade min övervikt med för mycket smörgåsar under uppväxten så är jag väldigt observant på just den saken. Det är oerhört lätt att överäta mackor för vitt bröd och knäckebröd är ju inte särskilt mättande. Hon överäter inte vanlig mat men kan lätt äta för mycket av smörgåsar, kakor och sådant.

Hemma äter hon oftast två smörgåsar med smör på till frukost på vardagarna och är nöjd på det. Så långt ok, men kombinationen då sen med ett antal smörgåsar till lunch och sen då ett antal till till mellis så blir ju dagsintaget av tomma kolhydrater rätt stort (för jag tycker inte knäckebröd eller vanligt vitt bröd är så mycket mer än tomma kolhydrater).

Jag tycker inte jag fick grepp om kroppens behov och lärde mig att styra mitt ätande lite mer hyfsat förrän nu i vuxen ålder för att jag nu många gånger väljer att ge kroppen bättre saker istället för att äta sju smörgåsar. Men dottern har ju inga sådana kunskaper, hon vet inget om detta med vikt och viktproblem (eftersom vi självklart aldrig pratar om sådant med henne utan enbart om vad kroppen behöver för att orka och växa, vitaminer, näring osv). Så att få henne att vilja låta bli att äta fyra smörgåsar till lunch och mellis känns omöjligt.
  • Flisan35

Vi har lite samma problem med vår sjuåring, men sen jag börjat skicka med en matlåda med morotsstavar, gurkbitar och äppel/apelsin eller päronklyftor så har det blivit bättre. Jag förbereder varje kväll och så äter hon det på fritids. Försök släpp din hang-up på mackor, hon märker GARANTERAT att du går igång på det, även fast du inte säger nåt. Se till att ni rör på er tillsammans och tagga ner lite så löser det sig säkert!

Svar på tråden Fri tillgång till mackor i skolan vid lunch och mellis?