v i r r a skrev 2016-01-21 10:42:33 följande:
vilket skitsnack att ett friskt barn från en "sund familj med sund syn på mat" inte skulle kunna överäta. Menar du att begränsning alltid skulle vara osunt? Bah!
Många barn behöver lära sig känna sin mättnad, skilja på sug, hunger och törst osv. Barn kan behöva guidning i det och inte sällan begränsningar från de vuxna.
Min son är ett exempel. Han har inget stopp när något är gott och det är mycket som är gott. Han måste begränsas till dess han kan göra bedömningen själv. Det finns absolut inget osunt i det.
TS - håller hon sig ungefär på sin kurva i vikt? Om hon gör det är det väl inga större problem så länge hon får i sig annat än bröd övriga måltider?
Hon har hållit sina kurvor helt bra hittills men nu tyckte vi efter julledigheten att det kändes som att det gått åt fel håll. Just för att vi ser att hennes matintag är så pass skevt (väldigt mycket kolhydrater och väldigt lite grönsaker) så försöker vi ha bra koll på det här. Hon väger 23 kg till ca 122 cm nu (0,5 kg mer än i december). Eftersom jag själv grundlade min övervikt med för mycket smörgåsar under uppväxten så är jag väldigt observant på just den saken. Det är oerhört lätt att överäta mackor för vitt bröd och knäckebröd är ju inte särskilt mättande. Hon överäter inte vanlig mat men kan lätt äta för mycket av smörgåsar, kakor och sådant.
Hemma äter hon oftast två smörgåsar med smör på till frukost på vardagarna och är nöjd på det. Så långt ok, men kombinationen då sen med ett antal smörgåsar till lunch och sen då ett antal till till mellis så blir ju dagsintaget av tomma kolhydrater rätt stort (för jag tycker inte knäckebröd eller vanligt vitt bröd är så mycket mer än tomma kolhydrater).
Jag tycker inte jag fick grepp om kroppens behov och lärde mig att styra mitt ätande lite mer hyfsat förrän nu i vuxen ålder för att jag nu många gånger väljer att ge kroppen bättre saker istället för att äta sju smörgåsar. Men dottern har ju inga sådana kunskaper, hon vet inget om detta med vikt och viktproblem (eftersom vi självklart aldrig pratar om sådant med henne utan enbart om vad kroppen behöver för att orka och växa, vitaminer, näring osv). Så att få henne att vilja låta bli att äta fyra smörgåsar till lunch och mellis känns omöjligt.