• Sophie13

Arbeta heltid, hur gjorde ni?

Hej,

Är gravid med andra barnet, vecka 30, och arbetar heltid. Planen är att fortsätta så fram till 3-4 veckor innan BF, får dock se om det är möjligt. Undrar dock hur ni andra har gjort? Har ni orkat fortsätta på heltid fram till förlossningen när det är andra barnet? Med första barnet jobbade jag heltid fram till 3 veckor innan BF och det gick jättebra, men då kunde jag såklart vila helt när jag inte arbetade.

• Svar på tråden Arbeta heltid, hur gjorde ni?
  • loiljs79

Hejsan!

Jag har jobbat heltid ända fram till samma dag båda mina barn föddes. Har två grabbar, 12 år och 1,5 år.

Är nu gravid igen och är i vecka 31.

Har mått riktigt bra fram tills idag. Idag sa kroppen ifrån. Ont i magen, ryggen och blev illamående. Fick åka hem ifrån jobbet och har nu vilat 3 timmar och mår mycket bättre nu!

Det är så otroligt olika från person till person hur mycket man orkar arbeta under graviditen. Jag har bara gått upp 5kg under denna graviditet, men det var första gången jag behövde åka hem och vila!

Det gäller nog att lyssna på sin kropp hur mycket just du orkar jobba!

Lycka till!!

• Anonym (2 v)

Jag slutade nu igår och har bf om 14 dagar med andra barnet. Jag har mått bra hela graviditeten, men nog var jag riktigt trött på slutet. Det räcker med att äldre barnet blir sjukt för att man ska däcka ihop helt, tycker jag. Hade gärna slutat för en vecka sen så tre-fyra veckor hade funkat bra för mig. Men då har jag ett kontorsjobb med flex, jag behövde alltså inte gå på schema eller göra något fysiskt. Frågan är också hur lång restid man har och hur man reser.

• amalie79

Jag jobbade till 21/12, hade bf 15/1, han kom 7/1. Hade det inte blivit en naturlig ledighet iom julen hade jag jobbat månaden ut.

har blandat fysiskt/ administrativt jobb.

• pomperiposa

Brukar arbeta tills det är någon vecka kvar till bf, tänkte göra så den här gången också. Däremot om jag får mycket ont får jag tänka om förstås, har ett stillasittande jobb Är nu i v. 31

• UK Jennie

Jag ar ocksa gravid med andra barnet och arbetar heltid. Jag har sagt till min arbetsgivare att jag ska stanna till en vecka innan BF. Med forsta arbetade jag heltid till 4 dagar innan forlossningen, och det gick bra. Iofs sa kunde man vila mer da, som du sager, men jag kommer inte ihag att jag vilade sarskilt mycket.

Jag tror att det beror mycket pa vad du arbetar med, och hur forstaende kollegor ar. Forra gangen jobbade jag som skolsjukskoterska, da dag jag till att inte bara tungt den sista tiden, och tog bilen istallet for cykeln mellan skolorna, till exempel. I mitt nuvarande jobb ar jag mycket stillasittande, sa kan inte tanka mig att det blir nagra problem att jobba in i det sista. Hoppas pa att halla igang och ma bra denna graviditeten ocksa! 

Svar på tråden Arbeta heltid, hur gjorde ni?