• Anonym (ts)

Usch, hur gör man nu då?

Efter att av och till i min ensamhet har missbrukat/självmedicinerat med alkohol har jag nu slutat helt med alkohol.

Min sambo fyller snart år och jag har alltid köpt ett presentkort för mat och dryck på en finare restaurang. Detta brukar vara jättemysigt och trevligt eftersom vi sällan går ut annars. Så jag ser till att det blir av så att säga. Sitter nu och tittar på alla trevliga erbjudande på letsdeal och VILL SÅ GÄRNA köpa ett sånt........ men det går ju inte längre.

Han går ofta OFTA ut med vänner och arbetskamrater på restauranger och barer, så han har inget behov av det direkt, men för mig är dessa gånger enda gången per år som detta sker.

Nu är det dock slut med det och jag tycker det är såååååå trist. Gråter

Att äta på finare restaurang utan att dricka vin till maten är HELT meningslöst och bortkastat! Då kan man lika gärna ta en hamburgare på mcdonalds eller slänga i sig något hemma och ta ett glas mjölk till.

Vet inte vad jag vill med denna tråd - beklaga mig och gnälla lite bara............

• Svar på tråden Usch, hur gör man nu då?
  • Liten ekorre

Synd att du känner så. Själv har jag inget problem med att dricka vatten till maten när jag går på resturang. Jag dricker inte och är där för maten. Annars finns ju alkoholfritt vin om det skulle vara ett alternativ?

• Slurrfie

Jag dricker inte heller alkohol, men älskar mat. En bra restaurang behöver inte väga upp maten med alkohol :) Eller satsa på en riktigt lyxig frukostbuffé/brunch som det är lite mindre alkoholtradititon kring?

• Lena

Bättre resturanger har bra alkoholfria alternativ som passar till maten.

• Anonym (Absolutist)

Jag har aldrig druckit alkohol och ofta gått på finare restauranger. Absolut inte meningslöst för då skulle jag inte gjort det! Bara en f-d missbrukare resonerar så.

• klyban
    Anonym (Absolutist) skrev 2016-01-19 17:13:46 följande:
    Jag har aldrig druckit alkohol och ofta gått på finare restauranger. Absolut inte meningslöst för då skulle jag inte gjort det! Bara en f-d missbrukare resonerar så.

Nänänä, så är det inte.
    Möjligtvis att det är vanligare att de säger så.
    Vin och mat passar otroligt bra ihop, och är en smakförstärkare av rang.
    Nått en absolutist inte har en susning om, då den inte aldrig smakat eller fått uppleva.
    Tragik att en absolutist ska komma och berätta hur vän är till mat, som inte har en susning.

Sen kan jag hålla med om att ett restaurangbesök står inte och faller med att man inte får dricka ett glas vin.
    Då man får hoppas restaurangen är en bra en, och serverar god mat.

• Anonym (Absolutist)
    klyban skrev 2016-01-19 17:23:30 följande:

Nänänä, så är det inte.
    Möjligtvis att det är vanligare att de säger så.
    Vin och mat passar otroligt bra ihop, och är en smakförstärkare av rang.
    Nått en absolutist inte har en susning om, då den inte aldrig smakat eller fått uppleva.
    Tragik att en absolutist ska komma och berätta hur vän är till mat, som inte har en susning.

Sen kan jag hålla med om att ett restaurangbesök står inte och faller med att man inte får dricka ett glas vin.
    Då man får hoppas restaurangen är en bra en, och serverar god mat.

Jaha. jag bara väntade på att få på skallen för vilken jubelidiot jag är som inte dricker!! Det MÅSTE man i Sverige för att anses normal! Jamen sup ni då och jag äter min mycket goda mat utan alkohol. Vilket OERHÖRT trams att påstå att god mat kräver alkohol!! F.ö är en i min familj alkis så jag kanske har skäl att var mot, men inte godtagbart för dig då.
  • Jemp

God mat kräver inte alkohol, det är fortfarande god mat och en trevlig stund. Även om han ofta går ut så är det ju annat att göra det tillsammans?

Men- känner du att det inte funkar, så är det en betydligt bättre present att du avstår och hittar på något annat mysigt sätt att fira, jag lovar. 

• Anonym (Mm)

Det säger mer om ditt förhållande till alkohol än om ditt förhållande till mat... Om FU måste dricka alkohol till god mat så gör det eller låt bli, eller så äter du god mat utan alkohol och står ut för din partners skull.

• Anonym (U)

Eh? Jag dricker inte alkohol men nog får jag äta på fin restaurang för det. Känns mest sim en anledning eller bortförklaring för din del.

• klyban
    Anonym (Absolutist) skrev 2016-01-19 17:26:57 följande:
    Jaha. jag bara väntade på att få på skallen för vilken jubelidiot jag är som inte dricker!! Det MÅSTE man i Sverige för att anses normal! Jamen sup ni då och jag äter min mycket goda mat utan alkohol. Vilket OERHÖRT trams att påstå att god mat kräver alkohol!! F.ö är en i min familj alkis så jag kanske har skäl att var mot, men inte godtagbart för dig då.

Nä, du är ingen jubelidiot i att inte dricka, varför inbillar du dig nått så konstigt?
    Det är när du säger det är bara före detta missbrukare som säger detta.
    Och sen kommentera du nått du inte har en aning om, ja, då är man diskvalificerad för en sådan diskussion om mat och vin som smak och smakbärare.

Spelar ingen roll hur god din mat är, med en del typer av alkohol som kommer maten smaka bättre.
    Så hur du än gör, så kommer hela tiden viss alkohol förbättra smaken än mer.
    Men varför pratar du om nått du inte förstår?

Själv är jag sjukt bra på mat, dricker vin eller nått liknande till helg.
    Och på restaurangbesök, så dricker jag nog vin vid 50% av besöken och sällan mer än ett glas.
    Men jag förstår tanken med vin och mat.
    Men i TS fall, handlar det nog mer om alkoholen i sig, än smak och smakbärare.

Finns ingen anledning att vara emot alkohol för någon är alkis i familjen.
    Däremot vara emot överdriven konsumtion, känns rätt givet i det läget.
    Livet är inte svart och vitt.

Med måttlighet(då pratar jag om allt, och inte bara alkohol), är den bästa vägen att gå.
    Överdriva, ja det leder allt för ofta till nått dåligt.

• klyban
    Jemp skrev 2016-01-19 17:36:53 följande:

God mat kräver inte alkohol, det är fortfarande god mat och en trevlig stund. Även om han ofta går ut så är det ju annat att göra det tillsammans?

Men- känner du att det inte funkar, så är det en betydligt bättre present att du avstår och hittar på något annat mysigt sätt att fira, jag lovar. 

Visst är det så.
    Men när man pratar om viss alkohol och smak och smakbärare.
    Så går det inte komma ifrån att denna alkoholen har en väldigt positiv påverkan på smak.
    Och sen bara för man dricker vin tex till maten, för detta ända mål(för det är gott och förstärker smaken på mat).
    Betyder inte att man måste dricka 7 glas vin till, det behövs sällan mer än två glas för detta ändamål.

• Anonym (ts)
    klyban skrev 2016-01-19 19:18:52 följande:

Visst är det så.
    Men när man pratar om viss alkohol och smak och smakbärare.
    Så går det inte komma ifrån att denna alkoholen har en väldigt positiv påverkan på smak.
    Och sen bara för man dricker vin tex till maten, för detta ända mål(för det är gott och förstärker smaken på mat).
    Betyder inte att man måste dricka 7 glas vin till, det behövs sällan mer än två glas för detta ändamål.

Jag dricker 1-3 glas vin när jag går ut och äter, aldrig fler än 3 och blir således aldrig onykter när jag går ut och äter! Har aldrig någonsin hänt och jag är 40+ idag.

Det är inte alkoholen i sig jag är ute efter även om de flesta (alla?) i denna tråd verkar tro det. Det är mysighetsfaktorn att gå ut och skåla med ett glas gott vin till god mat på fin restaurang!

Ni i tråden som aldrig har druckit alkohol lyssnar jag inte på alls, eftersom ni inte har den minsta susning vad jag pratar om. Tack ändå!

Nej, det blir inget firande detta år - möjligen nästa år igen dock.

Han får fira med sina barn och vänner utan mig helt enkelt!
  • Flisan79

Att alkohol skulle förhöja smaken stämmer möjligen för många, och då med all säkerhet folk som tycker om alkohol över lag. Men...det gäller absolut inte alla. Jag dricker ibland men aldrig till mat eftersom att jag tycker vin (och då menar jag ALLA vin) smakar piss. Jag verkligen ryser av obehag. Så nej, det gör inte att mat smakar bättre...någonsin. Däremot älskar jag Cola. Och för mig höjer DET smaken på mat. Vilket gör att jag tror att det inte är just vin eller alkohol som förhöjer smaken, utan det man föredrar samt är van att dricka till viss mat.

Ts. Du har gjort ett val. Vilket är jättebra. Som med mycket annat när man ändrar något i sitt liv krävs omvänjning. Folk som börjar äta nyttigt efter att bara ha ätit skräpmat är ett bra exempel. De tycker ofta den nyttiga maten inte smakar något eller är rent utav äckligt. Efter ett tag ändras dock detta och man vänjer sig vid de nya smakerna. Tillslut föredrar många det nya.

• Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2016-01-20 08:54:50 följande:
    Jag dricker 1-3 glas vin när jag går ut och äter, aldrig fler än 3 och blir således aldrig onykter när jag går ut och äter! Har aldrig någonsin hänt och jag är 40+ idag. Det är inte alkoholen i sig jag är ute efter även om de flesta (alla?) i denna tråd verkar tro det. Det är mysighetsfaktorn att gå ut och skåla med ett glas gott vin till god mat på fin restaurang! Ni i tråden som aldrig har druckit alkohol lyssnar jag inte på alls, eftersom ni inte har den minsta susning vad jag pratar om. Tack ändå! Nej, det blir inget firande detta år - möjligen nästa år igen dock. Han får fira med sina barn och vänner utan mig helt enkelt!

Men du ska väl fira honom för hans skull, inte för din egen? Att din njutning av maten inte riktigt blir detsamma borde spela en underordnad roll i det sammanhanget.
  • Liten ekorre
    Anonym (ts) skrev 2016-01-20 08:54:50 följande:
    Jag dricker 1-3 glas vin när jag går ut och äter, aldrig fler än 3 och blir således aldrig onykter när jag går ut och äter! Har aldrig någonsin hänt och jag är 40+ idag.

Det är inte alkoholen i sig jag är ute efter även om de flesta (alla?) i denna tråd verkar tro det. Det är mysighetsfaktorn att gå ut och skåla med ett glas gott vin till god mat på fin restaurang!

Ni i tråden som aldrig har druckit alkohol lyssnar jag inte på alls, eftersom ni inte har den minsta susning vad jag pratar om. Tack ändå!

Nej, det blir inget firande detta år - möjligen nästa år igen dock.

Han får fira med sina barn och vänner utan mig helt enkelt!
    Är "mysighetsfaktorn" med vinet viktigare än "mysighetsfaktorn" av att vara ute med din man på tu man hand? Vinet är alltså viktigare än din man?
  • klyban
    Flisan79 skrev 2016-01-20 09:57:18 följande:
    Att alkohol skulle förhöja smaken stämmer möjligen för många, och då med all säkerhet folk som tycker om alkohol över lag. Men...det gäller absolut inte alla. Jag dricker ibland men aldrig till mat eftersom att jag tycker vin (och då menar jag ALLA vin) smakar piss. Jag verkligen ryser av obehag. Så nej, det gör inte att mat smakar bättre...någonsin. Däremot älskar jag Cola. Och för mig höjer DET smaken på mat. Vilket gör att jag tror att det inte är just vin eller alkohol som förhöjer smaken, utan det man föredrar samt är van att dricka till viss mat. Ts. Du har gjort ett val. Vilket är jättebra. Som med mycket annat när man ändrar något i sitt liv krävs omvänjning. Folk som börjar äta nyttigt efter att bara ha ätit skräpmat är ett bra exempel. De tycker ofta den nyttiga maten inte smakar något eller är rent utav äckligt. Efter ett tag ändras dock detta och man vänjer sig vid de nya smakerna. Tillslut föredrar många det nya.

Det är en vetenskap att passa rätt vin till rätt mat.
    Där smaker reagerar olika på olika sorters vin.
    Tycker själv cola/must/bubbelvatten är skitgott till mat, men svårt att överträffa ett bra vin till rätt sorts mat.
    Men bara för det svårt att överträffa, betyder ju inte att man alltid eller ens nära alltid vin till maten.

• klyban
    Anonym (M) skrev 2016-01-20 18:08:26 följande:

Men du ska väl fira honom för hans skull, inte för din egen? Att din njutning av maten inte riktigt blir detsamma borde spela en underordnad roll i det sammanhanget.

Det ena utesluter liksom inte det andra.
    Men personligen hade jag utan som helst problem gå till restaurang utan dricka vin.
    Och ändå haft en trevlig och god måltid.

Svar på tråden Usch, hur gör man nu då?