• Pjåsk

semesterfråga!

Hej! Jag behöver hjälp! Kan någon som är smartare än mig hjälpa mig att räkna ut ungefär hur många semesterdagar jag har rätt till i sommar. Vi har vår period där vi samlar semester mars-april som dom flesta företag antar jag.
    Jag jobbade heltid 2015 fram till 1/9 då jag gick på föräldraledighet.
    Under föräldraledigheten har jag förstått att 120 dagar är semester-grundade vilket ger mig 9 dagars betald semester.
    Jag kommer att börja jobba igen 1/5.
    Hur räknar jag hur mycket semester jag får? Från 1/4-2015? Eller från 1/5-2016?
    Har inga sparade semesterdagar utan börjar om från 0. Kan någon hjälpa mig? ????

• Svar på tråden semesterfråga!
  • Pjåsk
    Valkyria75 skrev 2016-01-19 16:13:16 följande:

Tog du ut någon semester 2015?

Jo, innan jag gick på min FL tog jag ut hela min semester 25 dagar på sommaren
  • Valkyria75
    Pjåsk skrev 2016-01-19 17:32:27 följande:

Jo, innan jag gick på min FL tog jag ut hela min semester 25 dagar på sommaren

Ok, om du vill veta exakt så bör du ju såklart kontakta din ekonomiansvarig, men du jobbade alltså heltid från 1/4-31/8 2015, sedan är dina första 120 dagars fl semesterberättigande, dvs nästan 6 mån, alltså 1/9-28/2 2016. Och då är det ju bara mars 2016 som du inte får semesterdagar för. I så fall borde du ju ha ca 23 semesterdagar i år att ta. Och sen 20-21 dagar 2017.

Men jag vet inte hur reglerna fungerar exakt, utan bara gissar...
  • jennyz

19 semesterdagar nu i sommar (som valkyria skrev, MEN 120 kalenderdagar är inte 6 månader utan 4...)
    Man brukar säga att man tjänar in ung 2,2 semesterdagar för varje arbetad månad. Nästa sommar bör du ha 23 semesterdagar, betalda.

• Aniiee
    jennyz skrev 2016-01-19 21:17:59 följande:

19 semesterdagar nu i sommar (som valkyria skrev, MEN 120 kalenderdagar är inte 6 månader utan 4...)
    Man brukar säga att man tjänar in ung 2,2 semesterdagar för varje arbetad månad. Nästa sommar bör du ha 23 semesterdagar, betalda.

Tar du ut semester på helgen?
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • jennyz

Nej jag tar inte semester på helgen, hur menar du? De 120 dagarna av föräldraledigheten som är semestergrundande är kalenderdagar, inte arbetsdagar...

• Valkyria75
    jennyz skrev 2016-01-20 17:31:49 följande:

Nej jag tar inte semester på helgen, hur menar du? De 120 dagarna av föräldraledigheten som är semestergrundande är kalenderdagar, inte arbetsdagar...

Jag har faktiskt för mig att min arbetsgivare räknade på arbetsdagar när jag var föräldraledig. Men ts får helt enkelt ringa sin lönehandläggare för att få ett säkert svar.
  • jennyz

Absolut bör hon göra det, enligt generella lagar är det kalenderdagar, men självklart kan arbetsgivaren ge fler dagar ð???

• Valkyria75
    jennyz skrev 2016-01-20 19:44:51 följande:

Absolut bör hon göra det, enligt generella lagar är det kalenderdagar, men självklart kan arbetsgivaren ge fler dagar ð???

Fast nu när jag tänker lite mer så var det kanske inte så iaf... Svårt att komma ihåg, och bökigt när det faller över gränsen för ny semesterperiod...
Svar på tråden semesterfråga!