• JoohannaS

Köpa bostadsrätt/ Lånelöfte

Hej.

Efter att jag mer eller mindre har trakasserat min kära bankman vänder jag mig nu till er.

Jag har kollat på en bostad som jag under veckan tänkte buda på, den ligger just nu på 1 190 000 kr.
    Men då priserna brukar bli väldigt höga/buden brukar gå upp mycket har jag funderingar på att ha en budget eller kunna ge som MAX mellan 1,6 miljon eller 1,7 miljon.

Då till det min hjärna inte fattar (har kollat igenom olika lånelöften och budgetar i två veckor så hjärnan har lagt av). mer och det här är mitt första lån någonsin så behöver jag få lite klarheter.

Jag har fått ett lånelöfte på ca 1 400 000 kr betyder det att jag av banken KAN låna hela den summan om lägenheten tex. går på 1 600 000 kr ?

Tänkte jag rätt när jag skriver såhär??
    Helt lån + kontantinsats 100% = 1 600 000 kr

Lån 85% = 1 360 000 kr

Kontantinsats 15% = 240 000 kr.

Eller menar de att med kontantinsats och lånelöfte så blir det max
    1 400 000 kr jag kan lägga?
    Lån 85% = 1190 000

Kontantinsats 15% = 210 000 kr.

Vore jättetacksam för hjälp, är säkert jättelätt men min bankman är jättedålig på att förklara allt det här så vore skönt om ni förklarar så att barn förstår. haha!

mvh 

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt/ Lånelöfte
  • Anonym (så här)

Lånelöftet på 1.400 000 är det som du totalt kan låna av banken.

Ska du låna upp hela kontantinsatsen kommer dom att dela upp lånet i bolån och privatlån.

Det vill säga Bolån 1 190 000 och privatlån 240 000.

• Kjell2

Vanligtivs är lånelöftet det du max kan låna med bostaden som säkerhet. I lånelöftet ingår alltså inte kontantinsattsen som du måste orda själv.

Så med ett lånelöften om 1,4 kan du max köpa för 1,64 förutsatt att du har en kontantinsatts på annat sätt om 0,24

• JoohannaS

Kan förtydliga att min mamma kommer att låna kontantinsatsen åt mig, så det blir en deal mellan henne och mig.
    Så inget privatlån på mig.

Tyvärr Anonym (så här) fattar jag inte riktigt.
    OM jag skulle vilja låna både bolån 1 190 000 och kontaninsats 240 000 så kan jag INTE gå över 1,4 miljoner?? :/

Skriv så bra ni bara kan när ni svarar för siffror om amortering, avgifter osv svävar omkring i min hjärna :/

• TreSolrosor

Vi fick ex lånelöfte på 2,8 milj och då handlade det om att vi kunde buda på ett hus upp till 2,8. Banken visste då att vi hade pengar till kontantinsats på 2,8 (och klarade av kostnaderna för bolån på 85% av 2,8).

Mig veterligen är det så det funkar... Att summan på lånelöftet man får är den summan man högst kan buda om man ska lösta kostnaderna (enligt banken beräkningar med högre ränta etc)

• Johan75
    JoohannaS skrev 2016-01-19 11:53:34 följande:

Kan förtydliga att min mamma kommer att låna kontantinsatsen åt mig, så det blir en deal mellan henne och mig.
    Så inget privatlån på mig.

Tyvärr Anonym (så här) fattar jag inte riktigt.
    OM jag skulle vilja låna både bolån 1 190 000 och kontaninsats 240 000 så kan jag INTE gå över 1,4 miljoner?? :/

Skriv så bra ni bara kan när ni svarar för siffror om amortering, avgifter osv svävar omkring i min hjärna :/

Står det verkligen inte på lånelöftet hur banken har tänkt? Har du förklarat för banken att du har en kontantinsats på 240 000 kronor? 
    Behold, i come as a thief.
  • JoohannaS

Jag har fått lånelöftet muntligt via telefon då de inte hade någon tid förra veckan och ingen tidigt den här veckan innan budgivning så därmed vart jag lite förvirrad när vi pratade i telefonen idag och hon pratade om lån på 1 190 000 kr fast jag sagt att jag vill kunna buda till 1,6 (räknade ut att 1 190 000 är 85% av lånelöftet på 1 400 000).

Nej hon frågade inte alls vad jag har för kontantinsats, tyckte att hon glömde rätt många frågor tyvärr.

• Johan75
    JoohannaS skrev 2016-01-19 12:09:12 följande:
    Jag har fått lånelöftet muntligt via telefon då de inte hade någon tid förra veckan och ingen tidigt den här veckan innan budgivning så därmed vart jag lite förvirrad när vi pratade i telefonen idag och hon pratade om lån på 1 190 000 kr fast jag sagt att jag vill kunna buda till 1,6 (räknade ut att 1 190 000 är 85% av lånelöftet på 1 400 000).

Nej hon frågade inte alls vad jag har för kontantinsats, tyckte att hon glömde rätt många frågor tyvärr.
    Då tycker jag du ska ringa banken igen och be dem mejla lånelöftet till dig. Vilken är den största kontantinsatsen du kan låna av mamma? Förklara för banken att lönelöftet ska bygga på att du har den kontantinsatsen. 
  • Anonym (S)

När vi fick lånelöfte (Handelsbanken) var det som vissa tidigare skrivit i tråden den maximala summa vi kunde buda, dvs. kontantinsats + lån. Då förutsattes att vi hade en kontantinsats på 15% ( vilket banken naturligtvis måste fråga om innan de kan bedöma hur mycket man kan få låna)

• JoohannaS
    Johan75 skrev 2016-01-19 12:11:49 följande:
    Då tycker jag du ska ringa banken igen och be dem mejla lånelöftet till dig. Vilken är den största kontantinsatsen du kan låna av mamma? Förklara för banken att lönelöftet ska bygga på att du har den kontantinsatsen. 
    Tack så mycket Johan75 för jättebra råd och tips.
    Jag älskar ekonomi så det här har verkligen varit kul med budgetar för mitt ev. bostadsköp och så men då vi i familjen aldrig riktigt har pratat pengar och trots mamma kunde låna insatsen åt mig så har de inte riktigt hjälpt till med det andra utan jag har fått räkna och klurat ut själv.

Hade verkligen behövt någon att bolla tankar med och ge med stöd när jag pratar med en banktjänsteman/ hade hoppats på att telefonsamtalen hade blivit mer pedagogiska från bankens sida så jag verkligen fattar allt.
    Att de ska gå igenom EXAKT allt, har fått reda på mycket själv men det hade hjälp mig såå mycket om jag fick stöttning från dom.

Min mamma kan tänka sig låna upp till ca 300 000 kr åt mig.
    Hon ska även omvärdera huset i veckan..
  • Johan75
    JoohannaS skrev 2016-01-19 12:23:08 följande:
    Tack så mycket Johan75 för jättebra råd och tips.
    Jag älskar ekonomi så det här har verkligen varit kul med budgetar för mitt ev. bostadsköp och så men då vi i familjen aldrig riktigt har pratat pengar och trots mamma kunde låna insatsen åt mig så har de inte riktigt hjälpt till med det andra utan jag har fått räkna och klurat ut själv.

Hade verkligen behövt någon att bolla tankar med och ge med stöd när jag pratar med en banktjänsteman/ hade hoppats på att telefonsamtalen hade blivit mer pedagogiska från bankens sida så jag verkligen fattar allt.
    Att de ska gå igenom EXAKT allt, har fått reda på mycket själv men det hade hjälp mig såå mycket om jag fick stöttning från dom.

Min mamma kan tänka sig låna upp till ca 300 000 kr åt mig.
    Hon ska även omvärdera huset i veckan..
    Vilken bank? 

På exempelvis SBAB så kan du fylla i uppgifter själv (kontantinsats och bostad) och se direkt ifall du får lånelöfte. 

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/rakna_pa_bolan.html#/views/prospekt?syfte=4
Svar på tråden Köpa bostadsrätt/ Lånelöfte