• Anonym (JMS)

Häng på - Få slut på nikotinberoendet!

Nu har jag kommit till insikt att snuset i mitt liv ska bli ett minne blott. Motivationen är på topp och jag har valt att sedan igår dra ner på antal snus om dagen, är inne på min andra dag med 7 st om dagen. Har kommit fram till att jag är mycket nikotinberoende (ca 1 dosa om dagen och har då haft en snus i från det att jag slår upp ögonen tills dess att jag somnar). Detta kommer bli tufft, det vet jag redan nu men jag vill och jag ska!

Det har varit kul om det fanns fler som var i samma sits med nikotinberoende att prata med här när motivationen tryter, eller någon som bara vill ge lite stöttande ord och pepp när abstinensen är som värst. Jag kommer vara helt ärlig om jag fuskat :) men självklart hoppas jag inte det blir så.

Så, nu peppar vi varandra och ger tips för att få slut på beroendet av cigaretter eller snus!

• Svar på tråden Häng på - Få slut på nikotinberoendet!
  • Anonym (svårt)

Hej! Jag går ständigt i tankar att sluta snusa, men motivationen försvinner alltid efter 1 dag utan snus. Då tycker jag inte längre det är värt det, och köper en ny dosa. Snusar också minst en dosa per dag. Lägger in en snus ibland på natten till och med (vaknar med jämna mellanrum av barn som bökar runt och man som snarkar så då byter jag snusen).
    Oerhört beroende med andra ord.

Problemet är att jag inte egentligen "vill" sluta, men "måste" pga ekonomin. Det finns så mycket bättre saker att använda nära 20000 kr per år till. Vill tex ha råd med studsmatta till barnen (ca 9000 kr) och en liten charter-resa mm.

Jag hoppas att motivationen infaller sig snart, och tänkte att kanske det blir så om jag börjar skriva här.

Hur tänker du när du drar ner på snuset? Jag har testat tusen sätt att sluta, men tror i grund och botten att det är "lättast" att bara lägga av. Något som ändå funkat ganska bra för mig är att det måste gå en timma till nästa snus efter att jag slängt den tidigare, under några dagar. Sedan måste det gå 1,5 timmar. Sedan 2 timmar osv... fast jag snusar alltid mer igen efter ett par dagar med 1,5 timma emellan. Suck.

• Anonym (Johanna)

Hej! Hänger på den här tråden, skönt att ventilera med nån som förstår vad man går igenom.. Slutade röka för fem år sen med hjälp av Zonnic portionspåsar. Blev beroende av dem istället för cigaretterna så till den grad att nästan en dosa om dagen gick åt, 2 mg portion, så har fått i mig mer nikotin än vanligt snus. Slutade med zonnic för tre månader sen och det har varit så tufft! I början sov jag ingenting, var hyper i kropp och humör och det kändes som en dimma omkring mig. Kunde inte fokusera på nått. Det har sakta blivit bättre men vissa dagar är suget fruktansvärt. Har inte vågat minska ner på nikotinplåsterna, kör fortf 25 mg. Känns lite hopplöst att suget fortfarande är så starkt. Hur som har ingefära hjälpt mig att klara det så här långt. Tugga lite lätt på en färsk bit och lägg sen under läppen, bränner likt snus. Ska va bra för förbränningen också.

• Anonym (JMS)
    Anonym (svårt) skrev 2016-01-19 20:21:47 följande:

Hej! Jag går ständigt i tankar att sluta snusa, men motivationen försvinner alltid efter 1 dag utan snus. Då tycker jag inte längre det är värt det, och köper en ny dosa. Snusar också minst en dosa per dag. Lägger in en snus ibland på natten till och med (vaknar med jämna mellanrum av barn som bökar runt och man som snarkar så då byter jag snusen).

Oerhört beroende med andra ord.

Problemet är att jag inte egentligen "vill" sluta, men "måste" pga ekonomin. Det finns så mycket bättre saker att använda nära 20000 kr per år till. Vill tex ha råd med studsmatta till barnen (ca 9000 kr) och en liten charter-resa mm.

Jag hoppas att motivationen infaller sig snart, och tänkte att kanske det blir så om jag börjar skriva här.

Hur tänker du när du drar ner på snuset? Jag har testat tusen sätt att sluta, men tror i grund och botten att det är "lättast" att bara lägga av. Något som ändå funkat ganska bra för mig är att det måste gå en timma till nästa snus efter att jag slängt den tidigare, under några dagar. Sedan måste det gå 1,5 timmar. Sedan 2 timmar osv... fast jag snusar alltid mer igen efter ett par dagar med 1,5 timma emellan. Suck.

Kul att du vill (förhoppningsvis) hänga på! Jag förstår precis hur du tänker kring det här med anledningen till varför man slutar. För ett år sedan hade jag precis lika tankar kring snuset som dig.. Att sluta snusa var bara ett måste och inte för att jag direkt ville, fanns för många bra saker med snuset. Hade varit grymt att kunna ventilera diverse hinder som kan dyka upp den första tiden man slutar..

Detta är faktiskt första gången jag försöker sluta (har inte haft någon "anledning" till det innan). Det vara bara att välja det ena eller andra kände jag, köra en cold turkey eller trappa ner. Jag valde nog nedtrappning för att jag anser mig vara så högberoende.. Sen om det funkar såterstår och ser..

Nu är jag på dag 3 med 7 snus om dagen. Känns än så länge helt ok och jag har fått småhintar om hur anstinensbesvären kan upplevas. Nackdelen är att sambon också ska sluta nu villket innebär ett hus i helvete om eftermiddagarna och kvällarna. Men det blir bättre! Tips är att börja googla järnet på nackdelar med snus, det gjorde jag när tanken slog mig att jag skulle sluta. Hoppas du hänger på!
  • Anonym (JMS)
    Anonym (Johanna) skrev 2016-01-20 01:34:24 följande:

Hej! Hänger på den här tråden, skönt att ventilera med nån som förstår vad man går igenom.. Slutade röka för fem år sen med hjälp av Zonnic portionspåsar. Blev beroende av dem istället för cigaretterna så till den grad att nästan en dosa om dagen gick åt, 2 mg portion, så har fått i mig mer nikotin än vanligt snus. Slutade med zonnic för tre månader sen och det har varit så tufft! I början sov jag ingenting, var hyper i kropp och humör och det kändes som en dimma omkring mig. Kunde inte fokusera på nått. Det har sakta blivit bättre men vissa dagar är suget fruktansvärt. Har inte vågat minska ner på nikotinplåsterna, kör fortf 25 mg. Känns lite hopplöst att suget fortfarande är så starkt. Hur som har ingefära hjälpt mig att klara det så här långt. Tugga lite lätt på en färsk bit och lägg sen under läppen, bränner likt snus. Ska va bra för förbränningen också.

Hej! Kul du delar med dig av dina erfarenheter. Vad tråkigt att du blev beroende av det som ska hjälp en i syftet. Men fy vad strongt av dig att lägga ner det tillslut! Jag förväntar mig detsamma abstinensbesvär som du upplevt men jag hoppas att jag kan motstå och fokusera på framtiden utan ett beroende under den västa tiden. Det låter som ett bra tips det där med ingefära, har läst om det på diverse sidor. Det tipset tar jag med mig!

Själv tänker jag försöka sluta utan att använda något alternativt nikotinpreparat, bara onico för vanans skull när nikotinabstinensen är som värst.. Och jag hoppas innerligen att jag fixar det. Det är nog bara ett jävla anamma som kan få en att bli kvitt nikotinet!
Svar på tråden Häng på - Få slut på nikotinberoendet!