Anonym (svårt) skrev 2016-01-19 20:21:47 följande:
Hej! Jag går ständigt i tankar att sluta snusa, men motivationen försvinner alltid efter 1 dag utan snus. Då tycker jag inte längre det är värt det, och köper en ny dosa. Snusar också minst en dosa per dag. Lägger in en snus ibland på natten till och med (vaknar med jämna mellanrum av barn som bökar runt och man som snarkar så då byter jag snusen).
Oerhört beroende med andra ord.
Problemet är att jag inte egentligen "vill" sluta, men "måste" pga ekonomin. Det finns så mycket bättre saker att använda nära 20000 kr per år till. Vill tex ha råd med studsmatta till barnen (ca 9000 kr) och en liten charter-resa mm.
Jag hoppas att motivationen infaller sig snart, och tänkte att kanske det blir så om jag börjar skriva här.
Hur tänker du när du drar ner på snuset? Jag har testat tusen sätt att sluta, men tror i grund och botten att det är "lättast" att bara lägga av. Något som ändå funkat ganska bra för mig är att det måste gå en timma till nästa snus efter att jag slängt den tidigare, under några dagar. Sedan måste det gå 1,5 timmar. Sedan 2 timmar osv... fast jag snusar alltid mer igen efter ett par dagar med 1,5 timma emellan. Suck.
Kul att du vill (förhoppningsvis) hänga på! Jag förstår precis hur du tänker kring det här med anledningen till varför man slutar. För ett år sedan hade jag precis lika tankar kring snuset som dig.. Att sluta snusa var bara ett måste och inte för att jag direkt ville, fanns för många bra saker med snuset. Hade varit grymt att kunna ventilera diverse hinder som kan dyka upp den första tiden man slutar..
Detta är faktiskt första gången jag försöker sluta (har inte haft någon "anledning" till det innan). Det vara bara att välja det ena eller andra kände jag, köra en cold turkey eller trappa ner. Jag valde nog nedtrappning för att jag anser mig vara så högberoende.. Sen om det funkar såterstår och ser..
Nu är jag på dag 3 med 7 snus om dagen. Känns än så länge helt ok och jag har fått småhintar om hur anstinensbesvären kan upplevas. Nackdelen är att sambon också ska sluta nu villket innebär ett hus i helvete om eftermiddagarna och kvällarna. Men det blir bättre! Tips är att börja googla järnet på nackdelar med snus, det gjorde jag när tanken slog mig att jag skulle sluta. Hoppas du hänger på!