• mandreasson

Katt som ingen äger

Hej,

några dagar sen så kom min mamma hem och hittade en jättefin stor katt hemma hos sig. Den hade tagit sig in genom kattluckan och sov gott i sängen. Det var minus grader ute och sent så mamma gav honom vatten och mat.

Vi tog katten till veterinären dagen efter och mha ID nummer på örat kunde hitta en ägare.Problemet var att ägaren hade gett katten till en annan familj då denna katt inte kom överens med hans kattsyskon. Detta familj verkar inte bry sig så mycket då det har inte efterfrågat efter honom samt att katten var full med tovor, har öronskabb och antingen loppor eller löss. Mamma har fått några bett på armen.
    När före detta ägaren hämtade katten från veterinären tog det bara några sekunder för katten att sticka och katten kom tillbaks till mamma.

Vi har sagt att vi kan hitta honom en nytt hem då min mamma känner att hon vill inte ha något mer husdjur nu när hennes katt gick bort några veckor sen. Hon reser mycket och hon tycker det är hjärtskärande när djuren går bort och känner att hon helt enkelt inte pallar det längre. Men hur ska vi se till att katten blir behandlad och rengjord? Vi kan inte bada katten, men kan veterinären göra det? 

Ett till problem är att killen står som ägare på katten då dom bytte aldrig namn på papper och han verkar inte kunna få tag på denna familj.

Vet inte riktigt hur vi ska lösa allt. Mamma vill behandla och göra rent katten så snart som möjligt då det känns ofräscht samt att min son är där minst 1/veckan medans jag och min är på jobbet.

• Svar på tråden Katt som ingen äger
  • MissHelene

Jag tror d e så enkelt att d e din mamma som e ägare till katten nu. Den som matar den äger den lr hur dom säger. Ring och ändra ägaruppgifterna bara :) därefter får ni försöka hitta ett nytt hem åt den. E inte hundra på att lagar o regler e så men vet att stjäla ett djur av ngn e inga problem vare sig dom e chippade lr inte. Hoppas ni hittar en bra hem åt den lille :)

• Norgebo

Om du anmäler till polisen att du hittat katten och tar hand om den. Om det inte är någon som anmäler den som saknad kommer katten bli eran och ni kan göra som ni vill med den. Tex omplacera. Så länge kan ni ju ta hand om den och se till att den får den vård den behöver.

• Jasmin Karlsson

Eftersom du vet vem ägaren är: sluta släppa in katten (spärra kattluckan). Om ägaren inte behandlar den för sjukdomar/smittor som den har kan du anmäla det till länsstyrelsen/länsveterinär.

• mandreasson

pratat med föredetta ägaren och han ska betala för behandling och rengöring och vi ska leta efter ett nytt hem för den fina katten.
    Familjen verkar inte bry sig inte ett skit om honom och katten står fortfarande under föredetta ägarens namn så det ska inte vara någon problem.
    Tänker iaf inte spärra kattens dörr när det är minus grader och snö när katten vägrar gå till ett hem där det inte får den kärlek eller vård han inte behöver.
    Hellre agera som jourhem tills vi hittar honom en permanent hem. Nu har vi ett bra kontakt med föredetta ägaren iaf så det verkar komma lösa sig!

• MissHelene
    mandreasson skrev 2016-01-18 09:42:57 följande:

pratat med föredetta ägaren och han ska betala för behandling och rengöring och vi ska leta efter ett nytt hem för den fina katten.
    Familjen verkar inte bry sig inte ett skit om honom och katten står fortfarande under föredetta ägarens namn så det ska inte vara någon problem.
    Tänker iaf inte spärra kattens dörr när det är minus grader och snö när katten vägrar gå till ett hem där det inte får den kärlek eller vård han inte behöver.
    Hellre agera som jourhem tills vi hittar honom en permanent hem. Nu har vi ett bra kontakt med föredetta ägaren iaf så det verkar komma lösa sig!

Skönt o höra :)
Svar på tråden Katt som ingen äger