• Zoe A

IVF-Andra försök-Infaller på helg

Hej! Jag och min sambo inväntar vårt 2:a IVF försök (återföring från frys). Första misslyckades och min förra ägglossnings period inföll på en helg. Och nu verkar det som att det kommer hända igen. Är det någon som vet om KS Huddinge gör återföring på helger? Det känns väldigt frustrerande att vänta ytterligare en period för att kroppen inte vet om det är vardag eller helg?

• Svar på tråden IVF-Andra försök-Infaller på helg
  • Regnbågsdröm

Jag gjorde återföring, ET, i lördags. Dock inte i Stockholm utan i Malmö. Men skulle förvåna mig väldigt om inte huvudstaden har öppet om Malmö har det. Lycka till!

• Zoe A

Jag pratade just med dom och nej, de gör inget på helgerna. Så jag ska behöva vänta ytterligare en period bara för att de inte jobbar på en helg! Alltså jag är faktiskt väldigt upprörd, ledsen och förbannad. Det kan väl inte bara vara mig detta händer? 

• Regnbågsdröm
    Zoe A skrev 2016-01-18 11:19:42 följande:

Jag pratade just med dom och nej, de gör inget på helgerna. Så jag ska behöva vänta ytterligare en period bara för att de inte jobbar på en helg! Alltså jag är faktiskt väldigt upprörd, ledsen och förbannad. Det kan väl inte bara vara mig detta händer? 

Fan vad dåligt. Antar att det är frysåterföring du ska göra? Jag gjorde ju färskt. Och hade de inte haft tid på lördagar så hade jag ju fått vänta till måndag.. Inte säkert mitt ägg hade klarat sig då. I livmodern är det ju bättre miljö, så får hoppas den klarar sig där. Riktigt dåligt att du inte fick tid en lördag. De borde ju kunna planera bättre tänker jag? Eller är det helt utan hormoner du kör?
  • Zoe A

Ja precis, det är frysåterföring. och det måste göras på exakt rätt dag. Så jag tar inga hormoner utan följer den naturliga cykeln. Jag tycker det är konstigt att man inte gör sånt under helger då det är så pass viktigt med dagar, tider och cykler. Och man kan inte flytta till nån annan klinik, så det är bara till att vänta. Sjukt irriterande. Det misslyckades på vårt första försök med hormoner, äggplock och insättning 

• Regnbågsdröm
    Zoe A skrev 2016-01-18 12:06:03 följande:

Ja precis, det är frysåterföring. och det måste göras på exakt rätt dag. Så jag tar inga hormoner utan följer den naturliga cykeln. Jag tycker det är konstigt att man inte gör sånt under helger då det är så pass viktigt med dagar, tider och cykler. Och man kan inte flytta till nån annan klinik, så det är bara till att vänta. Sjukt irriterande. Det misslyckades på vårt första försök med hormoner, äggplock och insättning 

Förstår att det är frustrerande. Kan bara tänka mig in i situationen. Har själv inget till frysen utan för lita på och hoppas på mitt lilla guldägg som just nu förhoppningsvis utvecklas inuti mig.
    Men får verkligen hoppas att kroppen vill nästa gång, så det inte infaller på en helg då också. Kan man inte få stimulerat då? Så att man tar en spruta för ägglossning? Vet ju inte riktigt hur det funkar, men vet ju att vissa stimulerat och andra inte. Vad avgör det?
  • Mooki

Jag har varit med om precis samma sak på KS Huddinge, det var dock för några år sedan. På den tiden ville de helst att man skulle göra FET i naturlig cykel, eftersom  de såg lite bättre resultat i naturlig cykel än i hormonstimulerad cykel. Jag tror att det är ekonomin det handlar om, i stimulerad FET måste de göra ultraljud som kostar pengar. Oavsett, för oss blev det helgkollision 5 (!) cykler på raken, utan att någon ingrep och styrde om till stimulerat FET. Till slut krävde jag stimulerat FET, och fick det till slut. Tyvärr klarade inte embryot upptiningen... Vi förlorade 6 månader pga denna idioti. Jag tycker du ska kräva att få stimulerat FET om du råkar ut för helgkollision ännu en cykel. Jag vet inte hur gammal du är, men vid IVF är tidsaspekten viktig, såväl fysiskt som psykiskt. Jag hoppas du vågar stå på dig!

• Zoe A

Tack för ditt svar Mooki! Usch vad jobbigt att vänta så länge. De har sagt att de vill avvakta några cykler för att se, innan de gör stimulering. Men då förstår jag lite mer. jag va på dom idag, och sa hur jag kände, har precis fått mensen och har bra koll på min ägglossning som jag kan se redan nu kommer infalla på en helg vilket jag sa. Men jag får avvakta. Om det inte blir denna gången kommer jag kräva det. Jag är bara 33 år men min sambo är 47, så vi vill inte vänta längre. Har väntat tillräcklig.Blev ni gravida sen?

• Mooki

Vi fick till en graviditet på 3:e färskförsöket på KS, tyvärr gick allt fel i vecka 14, så det blev inget barn. Sedan gjorde vi flera försök på Sophiahemmet, det 4:e försöket slutade med ett utomkvedshavandeskap. Pga min ålder, jag är snart 42, har vi nu gått över till äggdonation. Var i Riga i fredags och fick tillbaka 2 embryon:).
    Min upplevelse av KS Huddinge är att personalen (i alla fall sköterskor/barnmorskor) är otroligt bra, men att du har noll inflytande. Jag grämer mig fortfarande över att jag inte stod på mig bättre. Även om du "bara" är 33 är det otroligt jobbigt psykiskt att se flera cykler bara rinna iväg eftersom de inte kan göra återsättning på helger.

• FruGrävling

Känns ju galet. Om man har en regelbunden cykel på 28 dagar (skolboksexemplet) ja då kommer ju mensen och ägglossningen alltid infalla på samma dag. Då kan man ju hålla på i många många månader.

• Zoe A

Ja det är verkligen galet. Detta gör att man känner sig ännu mer stressad. Blir bara förbannad.

Svar på tråden IVF-Andra försök-Infaller på helg