• plastkotte

SNÄLLA hjälp!! femåring vaknar varje natt och skriker om hon inte får sova i våran säng..

Nu har min dotter kommit in i någon slags fas där hon vaknad i princip varje natt sen ett par veckor tillbaks. Hon börjar med att ropa på mig tills jag svarar/kommer, och frågar då om det är dags att gå upp. När jag förklarar att det är mitt i natten och att hon bör somna om ett tag till, så börjar hon gråta om jag försöker gå därifrån. Det slutar inte förrens man låter henne sova i vår säng.

Hon har en nattlampa (två till och med)
    Vi har låtit hallampan utanför hennes rum stå på efter hennes önskemål
    Vi har kommit med en av våra kuddar som hon kan sova på/krama när hon vaknar efter hennes önskemål
    Madrass på golvet bredvid är otänkbart för henne

Vi vet inte vad det här beror på eller hur vi ska vi lösa det. Vi sover alla dåligt pgr av det här, om hon får nej på att komma in till oss så skriker hon bara högre och högre tills vi ger efter. Vi har försökt prata med henne på dagen och hon säger att hon inte vet varför hon vaknar eller varför hon väljer att gråta och skrika. På dagarna märks ingenting, hon är inte trött, ledsen, klängig etc utan superglad och pigg.
    Hon sover varken för mycket eller för lite (tror jag), vi har testat att både sova tidigare och senare. Hon säger inget om mardrömmar eller liknande. Och det känns lite som att hon beter sig som barn i åldern 1-3, "om jag skriker och gråter så får jag som jag vill"

Vi har låtit henne komma in till oss efter ett tag, för att vi helt enkelt inte orkar mer nu.
    Men ska det vara såhär varenda natt framöver så kommer vi bli galna för vi sover jättedåligt när hon ligger i vår säng.

Vi vet inte riktigt om vi ska "ge efter" för det kanske inte är hennes fel? Men samtidigt tänker vi att det är inte hennes fel att hon vaknar men hon väljer ju själv hur hon ska hantera situationen och hon väljer att skrika och gråta. Så kanske bör man låta henne ha tråkigt dagen efter? Jag är så dålig på "straff" och vet inte ens om man bör "straffa" på något vis i en sånhär situation överhuvudtaget.

Vi vet inte vad vi ska göra längre!! Snälla hjälp oss :(

• Svar på tråden SNÄLLA hjälp!! femåring vaknar varje natt och skriker om hon inte får sova i våran säng..
  • Alexi

Vår femåring kommer in till oss varje natt och har gjort i flera år och vi ser det bara som självklart att han ska få den tryggheten. Men vi ser också till att göra så vi alla kan sova bra, med egen kudde till honom, en bred säng bredvid vår osv.

Ju mindre man kämpar emot desto lättare går det.

• Grävling 75

Usch så jobbigt! Det är säkert en fas och ni ska absolut inte straffa henne!!! Kan ni ligga brevid henne en stund för att sedan gå i från henne en liten stund och komma tillbaka? Förklara för henne att du måste gå på toa, sortera tvätten eller dyl som hon inte vill vara med på. Säg att hon ska vila så länge och att du kommer snart. Gå tillbaka efter 5 min och pussa, krama, klappa lite. Säg sedan att du ska göra en sak till och gå iväg 5 min osv osv. Håller hon sig lugn så somnar hon om. Brukar funka på mina barn! Det kommer säkert att ta lite tid i början men håll ut! Förr eller senare vänder det. Rusta dig med tålamod och bli absolut inte arg eller irriterad.

• Grävling 75

Att samsova är säkert bra om det funkar. För oss funkar det inte för varken jag eller barnen sover bra då. Alla är vi olika! Funkar det så funkar det. Funkar det inte får man prova någon annan lösning som funkar bättre.

• Natulcien

Säkert en fas. Vår son är 5 år och hade också en sån period för ett par veckor sen. Han sa att han drömde otäckt. Men vi växlar lite mellan att sova hos honom och att han sover hos oss. Ibland kryper en av oss ner hos honom (han har 120-säng) och ibland kommer han till oss. För oss är det självklart att ingen ska behöva sova ensam som inte vill det.

Om ni sover så dåligt med henne i sängen kan kanske en av er sova hos henne på madrass, eller att hon sover på madrass i ert rum när hon kommer. Eller att en av de vuxna sover någonannanstans och låter barnet sova med den andra vuxna i er säng. Alternativen är många...

• Mälaröbo

Vi fick vår son att sluta ropa genom att be honom att tyst gå in till oss och krypa upp utan att prata. När han visste att han var välkommen så fixade han det själv.

• plastkotte

Tack för alla svar!! Tipset om att komma in till henne och sedan gå iväg en stund för att tex "vika tvätt" går inte riktigt då hon alltid vaknar mellan 02-05. Hon har alltså inga problem med att somna på kvällen, utan problemet är att hon vaknar under natten.

Det här med att samsova fungerar inte för oss, vi sover inte bra och hon sover inte bra. Det spelar ingen roll om vi sover i våran säng, på en madrass eller i hennes rum. Hon vänder och vrider, händer och armbågar i ansiktet, hon småsnarkar, vägrar ligga på ena sidan utan vill endast ligga mellan oss och utan täcke vilket gör att vi knappt får något täcke på varsin sida då hon ligger uppepå vårat täcke. Vi har redan testat samsovning och det går inte. Enda sättet vi alla sover bra på är när hon sover i sin säng och vi i våran.

Just därför behöver jag tips på hur vi får det till att hon sover i sin säng hela natten och vi i våran igen..

Det blir helt ohållbart för oss alla att få sömnen störd 5-6 dagar i veckan, vi jobbar heltid båda två och är helt utslagna både varje dag efter jobbet och på helgen efter en vecka med dålig sömn..

• millipore

Fast ni sover ju inte bäst i sina egna sängar. Då skulle du ju inte startat tråden
    Mitt tips är samma som en del andra redan skrivit- ge henne det hon vill ha.
    Hon vill sova nära er, låt henne göra det. Ni vill inte sova ensamma varför skulle hon vilja det?
    Gör det enkelt för er. Ställ hennes säng bredvid er så kan ni ligga nära men ändå var för sig. Eller skaffa varsitt täcke så kan hon ligga i mitten. När hon somnat kan en av er rulla över i hennes. Eller så sover dottern och en vuxen i er säng och den andra vuxna i hennes säng.
    Vi har 5 st 90-sängar till 5 personer (varav en bara är några månader gammal) just för att alla enkelt ska kunna sova var som helst. Visst vi vuxna har en ide om var alla "ska" sova för att det ska passa oss bäst men barnen är inte alltid av samma åsikt och vi prioriterar sömn före nästan allt.

• Natulcien
    plastkotte skrev 2016-01-17 13:38:49 följande:

Tack för alla svar!! Tipset om att komma in till henne och sedan gå iväg en stund för att tex "vika tvätt" går inte riktigt då hon alltid vaknar mellan 02-05. Hon har alltså inga problem med att somna på kvällen, utan problemet är att hon vaknar under natten.

Det här med att samsova fungerar inte för oss, vi sover inte bra och hon sover inte bra. Det spelar ingen roll om vi sover i våran säng, på en madrass eller i hennes rum. Hon vänder och vrider, händer och armbågar i ansiktet, hon småsnarkar, vägrar ligga på ena sidan utan vill endast ligga mellan oss och utan täcke vilket gör att vi knappt får något täcke på varsin sida då hon ligger uppepå vårat täcke. Vi har redan testat samsovning och det går inte. Enda sättet vi alla sover bra på är när hon sover i sin säng och vi i våran.

Just därför behöver jag tips på hur vi får det till att hon sover i sin säng hela natten och vi i våran igen..

Det blir helt ohållbart för oss alla att få sömnen störd 5-6 dagar i veckan, vi jobbar heltid båda två och är helt utslagna både varje dag efter jobbet och på helgen efter en vecka med dålig sömn..

Men varför är ni envisa med att ni måste sova tillsammans? Då blir det ju lite motsägelsefullt att klaga på att hon är envis med att vilja sova med er? Onödigt att ni båda låter er störas, tycker jag. Dela på nätterna. Varannan natt sover en av er lite sämre med dottern i er säng och den andra får en bra natt i annat rum och annan säng, och så växlar ni så. Det är ju inte på livstid utan bara en fas.
  • plastkotte

Det är ju dock min dotter och inte min sambos, så att han ska behöva ta på sig det ansvaret känns inte riktigt som något jag tänker kräva av honom även om jag vet att han skulle ställa upp om jag frågade.

Varför MÅSTE dottern sova med mig när inte bara jag utan även hon själv sover dåligt av det? Att sova tillsammans fungerar inte, inte för henne inte för mig. Jag har redan förklarat att vi har testat det på olika vis och det funkar inte! Just därför frågar jag här efter andra tips på vad man kan göra när hon vaknar på nätterna... När hon väl sover i sin säng sover hon jättebra tills hon vaknar och inte kan somna om.

• Rani

Vår dotter har en säng som går att dra ut till en dubbelsäng. Då kan en av oss lägga sig hos henne om det behövs. Den andra ligger kvar i vårt sovrum med lillasyster. I en dubbelsäng sover man ju hyfsat bra även om man delar med en 3,5-årung som är som en propeller i sömnen. Hellre det än att springa fram och tillbaka till hennes rum hela natten.

Svar på tråden SNÄLLA hjälp!! femåring vaknar varje natt och skriker om hon inte får sova i våran säng..