SNÄLLA hjälp!! femåring vaknar varje natt och skriker om hon inte får sova i våran säng..
Nu har min dotter kommit in i någon slags fas där hon vaknad i princip varje natt sen ett par veckor tillbaks. Hon börjar med att ropa på mig tills jag svarar/kommer, och frågar då om det är dags att gå upp. När jag förklarar att det är mitt i natten och att hon bör somna om ett tag till, så börjar hon gråta om jag försöker gå därifrån. Det slutar inte förrens man låter henne sova i vår säng.
Hon har en nattlampa (två till och med)
Vi har låtit hallampan utanför hennes rum stå på efter hennes önskemål
Vi har kommit med en av våra kuddar som hon kan sova på/krama när hon vaknar efter hennes önskemål
Madrass på golvet bredvid är otänkbart för henne
Vi vet inte vad det här beror på eller hur vi ska vi lösa det. Vi sover alla dåligt pgr av det här, om hon får nej på att komma in till oss så skriker hon bara högre och högre tills vi ger efter. Vi har försökt prata med henne på dagen och hon säger att hon inte vet varför hon vaknar eller varför hon väljer att gråta och skrika. På dagarna märks ingenting, hon är inte trött, ledsen, klängig etc utan superglad och pigg.
Hon sover varken för mycket eller för lite (tror jag), vi har testat att både sova tidigare och senare. Hon säger inget om mardrömmar eller liknande. Och det känns lite som att hon beter sig som barn i åldern 1-3, "om jag skriker och gråter så får jag som jag vill"
Vi har låtit henne komma in till oss efter ett tag, för att vi helt enkelt inte orkar mer nu.
Men ska det vara såhär varenda natt framöver så kommer vi bli galna för vi sover jättedåligt när hon ligger i vår säng.
Vi vet inte riktigt om vi ska "ge efter" för det kanske inte är hennes fel? Men samtidigt tänker vi att det är inte hennes fel att hon vaknar men hon väljer ju själv hur hon ska hantera situationen och hon väljer att skrika och gråta. Så kanske bör man låta henne ha tråkigt dagen efter? Jag är så dålig på "straff" och vet inte ens om man bör "straffa" på något vis i en sånhär situation överhuvudtaget.
Vi vet inte vad vi ska göra längre!! Snälla hjälp oss :(