• Kerleksmamman

HJÄLP! Ledsamt barn blir aggressiv och våldsam!

Det är så att mitt mellersta barn är nu 3,5år och har sedan två månader tillbaka börjat få ett hiskeligt temperament. Det räcker med bara så simpel sak som inte går som hon tänkt så blir hon förbannad, riktigt förbannad (fast i självaverket ser jag att hon är ledsen). Hon får rent utav utbrott, slänger sig och slår sig själv. Kommer man själv nära för att man vill prata lugnt igenom eller trösta så blir hon våldsam och gapar/skriker tio gånger mer.

Min äldste visade aldrig detta, visst han testade ibland också. Men just det här att jag inte ens kan nå fram till henne typ, hon kommer in i sin egna lilla värld och sitter bara och skriker, snyftar samtidigt...

Det skär så i mitt hjärta, jag vet liksom inte vart jag ska ta vägen. Försökt trösta henne, då blir hon som sagt våldsam. Försökt lämna henne ifred men då blir hon våldsam mot sig själv och skriker som f*n rent ut sagt.

Hur gör man för att försöka nå fram till barnet? För att få henne att lugna ner sig?

Pratar med henne lugnt hela tiden, försöker diskutera och ibland försöker jag få henne på andra tankar men det hjälper inte. Frågar henne vad hon vill, om hon vill ha kram av mamma eller om jag ska låta henne vara etc. 

Snälla tips? Vad ska man göra i de läget? Någon som har samme problem eller erfarenhet av de?

• Svar på tråden HJÄLP! Ledsamt barn blir aggressiv och våldsam!
  • PGA

* Håll dig lugn

* Prata långsamt.och tydligt

* Försök att avleda med ny aktivitet. Ge dig inte om du misslyckas med första eller andra försöket. Kom med fler förslag. Var kreativ.

* Välj dina strider och gör det relativt sällan men se till att du vinner de strider du väljer.

• LisenLi

åh vad hjärtskärande det låter. stackars liten, och dig. tycker att du ska rådfråga bvc snarast. kanske har det hänt något eller så behöver hon hjälp att hantera sina känslor och att uttrycka sig.
    går hon på förskolan? vad säger de där?
    inte lätt att veta hur man som förälder ska bete sig bäst i alla situationer men det bästa är att vara närvarande, sitta bredvid eller i direkt närhet om hon nu inte vill att du ska hålla om henne. säga att du älskar henne och finns där om hon vill ha en kram. kanske inte fråga för mycket, om hon nu inte godtar det, utan låta henne prata om hon vill. öppna för samtal, dvs "vill du prata finns jag här". inte lämna ensam!! är man så upprörd när man är så liten vill man egentligen inte vara ensam, fast man kanske uttrycker det så. hoppas du får hjälp med detta.

Svar på tråden HJÄLP! Ledsamt barn blir aggressiv och våldsam!