• Anonym (Orolig)

Angående boende och skola

Jag har ett dilemma. Mitt barn mår inte bra hos sin boendeförälder och detta göronen att hon inte hänger med i skolan. Jag har varit i kontakt med socialen och de tycker attjag ska orosanmäla menar jag gör det anonymt så prioriteras det inte och talar jag om vem jag är så vet jag att pappan kommer att göra allt för att ställa till det för mig och barnet.

Skolan har som sagt reagerat och vill att hon byter boende och skola till mig, vi har haft flera möten med lärare, kurator och oss föräldrar men pappan vägrar gå med på det.

Nu skan vi kallas till möte igen där läraren vill försöka få henne flyttad till sportlovet och läraren bad mig kontakta den skola som jag vill ha henne på för att höra om de har plats.

Nu undrar jag bara, vad gör jag om han fortsätter att vägra? Jag är rädd för att skolan kommer att orosanmäla honom, vilket jag iochförsig tycker vore bättre än att jag gjorde det, men det känns ju naturligtvis inte roligt.

Hur ska jag göra? Jag pratar med pappan och försöker få honom att ändra sig, men han ger sig inte. Han vet att jag har lättare för att stötta vårt barn i skolan då jag är föräldraledig och dessutom jobbar hemma största delen. På detta argument svarar han helt enkelt att det är orättvist mot honom att jag har möjlighet att göra så när han inte kan. Han har också sedan skilsmässan sagt hela tiden att oavsett vad som händer så ska jag inte få henne, som om hon var en ägodel.

Men hur ska jag göra? Jag blir knäpp av detta. Hon mår ju dåligt, och han bryr sig inte...

• Svar på tråden Angående boende och skola
  • Anonym (K)

Du ska göra som skolan ber dig om, undersöka om skolan hos dig har plats. Sedan ska du uppmuntra skolan att göra en orosanmälan. De har sett hur du har kämpat för barnets bästa och de har sett hur pappan har motarbetat. Om de skriver en orosanmälan så kommer den helt klart vara vinklad till pappans nackdel.

• Anonym (Orolig)

Tac för svaret!

Jag mailade rektorn på vår närmsta skola igår, där fanns inget nummer att ringa. Jag hoppas att han hör av sig. Nu ska hon vara hos sin pappa i två veckor då vi kommit överens om att han ska ha vissa helger för att vara ledig med henne. Skolan ska ha koll på henne hur det går för det brukar alltid vara värre för henne när hon inte har helgen hos mig att slappna av på...

Det är iallafall skönt att jag har bra kontakt med skolan.

Svar på tråden Angående boende och skola