• anonym Bitteli

Vem ska ärva?

Jag funderar på att skriva mitt testamente. Inte för att jag har någon sjukdom utan bara för att man inte vet vad som händer i framtiden.
    Har inga egna barn men 2 brorsbarn. Sonen (19) var mycket hos mej när han var liten/yngre och är min favorit. Han har en lillasyster som inte alls varit hos mej speciellt mycket och vi har ingen direkt kontakt.
    Kan jag testamentera allt till min brorson utan att ge hans lillasyster något? Till saken hör att deras föräldrar är mångmiljonärer så barnen har ingen direkt brist på pengar.

• Svar på tråden Vem ska ärva?
  • Pimpinellan

Den du vill ska ärva. Men ärver bara en i ett syskonpar finns ju risk för att den andre blir sur och det går ut över den du låtit ärva. Du får själv avgöra om det är värt den risken.

• Anonym (svårt)

Ja, sånt är jättesvårt. Som exempel kan jag nämna att vi är tre syskon, och två av oss har varsitt barn medan den tredje är barnlös. Jag skulle inte ha det minsta problem med att min barnlösa syster inte lät någon av sina syskonbarn ärva. HOn är givetvis fri att ge sina pengar till vem eller vad hon vill. Men jag skulle tycka det var jobbigt om hon valde att ge det ena syskonbarnet allt medan det andra inte fick någonting 

Inte för pengarnas skull, utan för att det skulle kännas som en sådan markering. Typ "jag gillade syrrans unge men inte din." Och jag är rädd att även hennes syskonbarn skulle tänka så¨. Men det är väl också lite annorlunda än i ditt fall så hon träffar och står nära båda barnen. 

• Snötäckt

Risken finns ju att din bror, hans fru och båda barnen tycker att det är ett märkligt och udda beteende.

Vill man inte bli ihågkommen enbart på positiva vis?

Svar på tråden Vem ska ärva?