• Pojkmamma01

vägrar mat?

Hjälp..

Någon som har erfarenhet av en 10 månaders liten skrutt som inte är ett dugg intresserad av att äta?
    Gröt, smörgåsar och välling går bra men all annan mat vägras och spottas ut..
    Mat är numera förknippad med ångest för mig för det är en kamp ist för en trevlig och positiv stund..
    Någon som kan ge mig råd??

• Svar på tråden vägrar mat?
  • hrewak

Min förstfödda började krångla med maten efter en magsjuka (eller vad det var) runt 7-8 månader. Det fanns ingenting (förutom amning) som hon gick med på. Nån sked då och då om man hade tur :/
    BVC sa att vi skulle ge henne det hon gillade, vilket ju tyvärr inte var något. Inte ens kakor, bulle, yoghurt m.m. Hon gick upp dåligt i vikt också och jag märkte ju att hon var gnällig och hängig av att inte äta. Till slut efter viktnedgång fick vi komma till barnmedicin som tog olika prover, men inte hittade nåt fel.
    Idag är hon 4 och fortfarande väldigt liten i maten och ofta är det svårt att få henne att äta. Det blev lite bättre när hon började på förskolan för där äter hon oftast bra.
    Kan tyvärr inte komma med bättre råd än att ge det som den lille vill äta. Är det macka så kör på det. Så länge de får i sig nåt! Hoppas det vänder snart för er!

• Ellie

Här är också mat rätt ointressant (10 månaders bebis). De går inte alls med barnmatsburkar eller liknande "blandningar". Det som kan fungera är havregrynsgröt, mannagrynsgröt, välling enstaka gånger, ostmacka, smörgåsrån, pannkaka ibland, ärtor, suga på broccoli, potatisstavar, en dag gick salami bra. Hon älskar filmjölk, men man ska ju helst inte ge för mycket kalciumprodukter än. Allt annat spottas ut direkt. Hon vill amma mest hela tiden, men om ca 1 månad skall jag börja jobba så efter några hungriga skrikiga dagar med pappan blir det kanske bättre med ätandet. Hoppas det.

• Lilla W

Testa plockmat - baby led weaning (blw) googla det, finns massor av bra info. blwmamman på instagram har en massa bra inspiration oxå. Min dotter 9 månader vägrar för det mesta bli matad, men äter gärna själv. Även om det är samma mat på skeden som hon har framför sig ;)

• Pojkmamma01

Tack för era svar!

Hon äter gärna själv med händerna så mackor och rån funkar. Barnmatsburkar vägrar hon.. Har testat 6 mån, 8 mån, 1 årsburkarna.. Nope!!
    Ger du havregrynsgröt med mjölk då?

• Ellie
    Pojkmamma01 skrev 2016-01-17 00:19:51 följande:
    Tack för era svar! Hon äter gärna själv med händerna så mackor och rån funkar. Barnmatsburkar vägrar hon.. Har testat 6 mån, 8 mån, 1 årsburkarna.. Nope!! Ger du havregrynsgröt med mjölk då?
    Ja jag ger med lite mjölk, men lägger även "klumpar" av gröt framför henne att plocka själv. Hon får dricka vatten till också.
    Här funkar inte heller någon slags burk, ens för 1-åringar. Det hon äter ibland är fruktpuré och hon gillar vissa klämpåsar med frukt, men tar inte de som är lite matigare.
  • Pojkmamma01

Provade havregrynsgröt till lunch.. Åt bra några skedar sedan är det stopp. Då fick hon äta själv från tallriken och då åt hon några nävar.. Ska pröva fler ggr med det.

Känns som att hela dagarna går åt att försöka få något i hennes mage.. Typ varannan timme eftersom hon äter så lite..

Jobbigt när det ska krångla med maten.
    Sonen kunde äta kall burkmat direkt från burken., han bara gapade och svalde.

Den här lilla fröken har varit lite "svår" ända sedan hon föddes.. Ville inte amma och mycket krångel med maten

• Ellie
    Pojkmamma01 skrev 2016-01-17 14:04:11 följande:
    Provade havregrynsgröt till lunch.. Åt bra några skedar sedan är det stopp. Då fick hon äta själv från tallriken och då åt hon några nävar.. Ska pröva fler ggr med det. Känns som att hela dagarna går åt att försöka få något i hennes mage.. Typ varannan timme eftersom hon äter så lite.. Jobbigt när det ska krångla med maten. Sonen kunde äta kall burkmat direkt från burken., han bara gapade och svalde. Den här lilla fröken har varit lite "svår" ända sedan hon föddes.. Ville inte amma och mycket krångel med maten
    Ja, jag har sett dessa barn som bara gapar och sväljer men inte upplevt det själv :)
    Det verkar ändå som om inte alla barn behöver få i sig så mycket för att växa. Jag har en 3-åring också som inte äter speciellt mycket, och definitivt inte varierat, men hon växer som hon skall, och är förtjust i "mellanmål", så det blir en del bröd, yoghurt, gröt, müsli, frukt, kräm och liknande till henne. Det som är svårt är att beräkna maten, för ena dagen äter hon en minimal korvbit och två makaroner, medan nästa dag tuggar hon i sig fem skivor korv utan besvär. Oerhört varierat intag. Vi har valt att inte göra en stor affär av det, utan hon får själv välja när hon är mätt, så litar vi på det.

Någon ovan tipsade om BLW, vilket är ungefär vad vi försöker ge vår 10-månaders, men inte är det mycket som slinker ner.

Svar på tråden vägrar mat?