Försökt ett år, möte med fertilitetsläkare inom kort - vad kan man förvänta sig?
Hej!
Min fästman och jag har försökt bli med barn i ett år nu och har ett missfall med oss i bagaget (v.6). Hösten innan vi började försöka så tog jag ur min kopparspiral efter fem år, och vi började nyår 2014/2015. Jag har haft långa oregelbundna cykler så länge jag kan minnas, förutom när jag gick på p-piller i knappt 2 år för ca 6-7 år sen, och jag hatade hormonerna så kopparspiral var helt rätt för mig. Jag tyckte mest det var skönt att ha mens kanske varannan månad istället för varje när jag fick spiralen.... det tycker jag såklart inte nu. Mensen har varierat mellan 32-49 dagar och oftast landat på runt 35 dagar vilket är sådär lagom frustrerande när man försöker bli gravid! Att inte veta om ägglossningen är två veckor efter mens, tre veckor, fyra veckor... man blir galen för mindre.
I april var jag hos en gynekolog för jag var orolig för PCO/PCOS men efter ett VUL så tyckte hon att allt såg bra ut men nåt knep måste det vara med mig ändå!
Jag har enligt ägglossningstester och temperaturmätning haft ägglossning varje gång vi försökt, och under årets gång så har vi lyckats få till 9 försök varav 8st var precis vid ÄL...
I början september kom det efterlängtade plusset....men den lyckan varade inte ens en vecka. Det pyret blödde jag ut tre dagar efter att det första blodet kom.
Sedan dess har jag haft mens två gånger. Första efter missfallet kom efter 48 dagar, andra efter 57 dagar och det spannet mellan är långt t.om för mig! Vi försökte bli gravida på en gång igen efter missfallet men det gick inte vägen.
På tisdag 19/01 så ska vi träffa en fertilitetsläkare för att förhoppningsvis få hjälp för längtan är olidlig. Vi kan ju bli gravida så visst är det något positivt, men oron och rädslan för ett nytt missfall blir ju inte enklare för det, och vad gör man om man inte kan behålla en graviditet? Hur ska man orka om nästa graviditet är lååååångt bort igen?
Är det någon som varit eller är i en liknande situation?
Vad gör man egentligen på ett sånt där möte med en fertilitetsläkare, någon som vet?