• emmazzz

Flytta hemifrån Alla råd sökes

Hej snart lämnar jag barndomshemmet och flyttar ihop med en kompis i egen lägenhet. Jag söker efter alla tips och råd angående att flytta hemifrån som ni kan ge. Ex, Bra sätt att dra ner på kostnaderna, Någon som kan bra recept som man kan göra storkok och frysa in? Alla råd är välkomna. Tack på förhand!/Emma

• Svar på tråden Flytta hemifrån Alla råd sökes
  • Fjäril kär

Gör en budget! Tillsammans måste ni ha koll på kostnader och utgifter både det ni gemensamt ska betala och även privata utgifter.

Städschema! Vem gör vad och hur/när?

Kompiskoll! Hur umgås ni med gemensamma vänner och privata vänner samt familj? Vilka regler gäller?

Ev pojkvänner. Hur? Okej att ta hem från krogen? Vem får sova över?

Matlagning. Gemensamt laga mat och äta tillsammans? Eller?

Osv osv

• Anonym (premiär)

Glöm inte bort självklara saker som hänsyn och respekt. Jag förutsätter att en eller båda pluggar/jobbar? Då får ni tänka er för när det gäller läggtider och när ni kliver upp. Så inte en lever rövare sent på kvällen medan den andra försöker sova för att orka jobba dagen efter.

• Dr Nail

Ha koll på vems tur det är att köpa toapapper, tvätt/diskmedel, disksvampar och andra småsaker till hushållet. Jag skulle inte rekommendera att ni går ihop varje gång, det blir bara krångel i längden. Däremot när det gäller lite större inköp (ex. en dammsugare), då kan vara bra att båda betalar.

Det där med städschema kan ni testa, men jag med min relativt stora erfarenhet av kollektiv, har inte direkt några illusioner angående sånt. Men varje grupp är unik.

• emmazzz

Tack för alla tips. Budget ska vi absolut Göra, vi får försöka göra städschema, och vem som ska handla vad. Vi får skriva ner det så vi har det på papper. Tror vi har tänkt så att vi ska ha en speciell hushålls plånbok/konto där vi för över en viss summa för mat och räkningar som hyra :)

• Anonym (premiär)

Vuxenpoäng som tyvärr är nödvändigt:

*börja spara pengar. Helst igår. Du får själv se till att du har råd med tandläkaren,doktorn,medicin osv .

*hemförsäkring

*fack och a-kassan. Se till att du går med och se till att betala.

*hyresgästföreningen. Gå med.

*el, bredband, tv-utbud och annat: Var smart och tänk över vad som är nödvändigt och vad det kostar.

*vem står på kontraktet för bostaden? Vad gäller om någon vill flytta? Ha koll på rättigheter och skyldigheter för bostaden. Vem står för ersättning för slitage om den som flyttar ut lämnar en trasig tapet tex?

Svar på tråden Flytta hemifrån Alla råd sökes