• Ktm690

Jobb me bra lön?

Tjena, går 2an i gymnasiet med fordon som inriktning med tanke om att bli lastbilschaufför...

Har dock börjar bli sugen på att göra något med bättre lön, har ett stort intresse för ekonomi och handel, gick dock inte högskoleförberedande, nu undrar jag vad för jobb kan man få med bara denna utbildningen, kan man plugga vidare efter då ja inte går högskoleförberedande? Och isf vad man kan få för jobb med denna utbildning? Har haft lite tankar på mäklare men hur mycket utbildning behöver man för det? Jag känner att ja vill göra nåt med mitt liv å inte sitta i en lastbil hela dagarna för en medel lön.... Kan även tänkas jobba utomlands så kom med förslag :)

• Svar på tråden Jobb me bra lön?
  • Kjell2
    Ktm690 skrev 2016-01-14 14:34:34 följande:

Tjena, går 2an i gymnasiet med fordon som inriktning med tanke om att bli lastbilschaufför...

Har dock börjar bli sugen på att göra något med bättre lön, har ett stort intresse för ekonomi och handel, gick dock inte högskoleförberedande, nu undrar jag vad för jobb kan man få med bara denna utbildningen, kan man plugga vidare efter då ja inte går högskoleförberedande? Och isf vad man kan få för jobb med denna utbildning? Har haft lite tankar på mäklare men hur mycket utbildning behöver man för det? Jag känner att ja vill göra nåt med mitt liv å inte sitta i en lastbil hela dagarna för en medel lön.... Kan även tänkas jobba utomlands så kom med förslag :)

Om du är studiemotiverad och inte allt för korkad satsa på att kompletera via komvux och sen in på någon av de tyngre universitetsutbildningarna; ingenjör, handelshögskolan, naturvetare, jurist. Sen öppnar sig många dörrar.
  • Automagiskt

Jag har gått två tekniskt inriktade KY?utbildningar som inte ställer samma krav på gymnasiebetyg osv. Jag har trivts mycket bra och verkligen uppskattat det nära sammarbetet med lokalt näringsliv.

De är också mer inriktat i alla ämnen på vad skom faktiskt är relevant för yrkesinriktningen. De är också kortare än högskola och varvas med seriös praktik vilket iallafall för mig var en stor motivator. Har aldrig upplevt någon nackde med att "bara" vara ky?utbildad vid jobbsök eller ingångslön (även om den kan ha varit något mindre, men ser man på csnlånet går det jämnt ut eller till min fördel .

YH är snarlikt KY och kan därför också rekommenderas.

• Aniiee

Men om du bara går tvåan och vill satsa på något annat så byt gymnasieprogram. Det är väl bättre än att gå ett år till, sedan vänta ett år på att få börja komvux (om du ens får plats om du har fullständigt betyg).

Det är inte helt ovanligt att ungdomar hoppar runt lite......

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Jobb me bra lön?