Anonym (anhörig) skrev 2016-01-14 02:09:54 följande:
När en gammal person (80+) drabbas av slaganfall och sedan blir sängliggande och deprimerad och troligtvis på grund av depressionen tappar motivation till att bli bättre och slutar äta och dricka (några skedar vätska och mat om dagen men inte tal om några hela portioner eller ens i närheten). Hur långt kan den personen ha kvar då? Bör man vara där i princip varje dag för att det kommer att gå fort.
Jag träffar många i den situationen via mitt yrke. Hur det går sedan är otroligt individuellt, en del återhämtar sig fint, eller så bra det kan bli beroende på skadorna. Andra går det utför väldigt fort med. Rent krasst kan man överleva länge på otroligt lite mat. Depression hänger ofta ihop med slaganfsllet då frågan är ju om det är det eller depressionen som gör att personen inte vill komma upp, att tappa hoppet efteråt är väldigt vanligt. Nu vet jag inte var personen är, hemma, sjukhus, äldreboende men finns det personal och vård behöver du inte sitta där förrän de säger till att personen ifråga är palliativ. Som sagt en stroke/slaganfall är otroligt individuellt och kan skada olika mycket att det är omöjligt att säga vad som kommer att ske. Har sett både de som varit riktigt dåliga och tom palliativa återhämta sig till det bättre men även tvärtom. Även om jag inte ska sitta och lova guld och gröna skogar behöver det inte alls vara kört av det du berättar. Men det är viktigt att personen får bra vård, både för sina fysiska och psykiska besvär.