• pangsippan

Borde jag göra slut?

Jag vet inte var jag ska vända mig eller vem jag ska prata med så därför skriver jag till er....

Min kille och jag har snart varit tillsammans i fem år. Vi har bott ihop i snart fyra och blev tillsammans när jag var 17 och han 20. Vårt förhållande har gått fram och tillbaka. Många av våra problem kretsar kring att han inte har någon sysselsättning och att han inte planerar. Jag, däremot, tycker om att ha ordning och reda och att planera inför framtiden. Min kille håller bara med om allt det jag vill och drömmer om. 

För tre år sedan gjorde vi slut (var ifrån varandra drygt en månad) men blev sedan tillsammans igen. 

För 2,5 år sedan flyttade vi ihop till en egen lägenhet i en ny stad (jag äger den). Under dessa år har jag fått ett flertal nya vänner och håller på med diverse olika aktiviteter varje vecka. Min kille pluggade först i två år men klarade inte av studierna och hoppade av. Han har inget fritidsintresse (förutom gym ibland) och han har inget jobb eller utbildning. När jag umgås med andra är han ofta avundsjuk. 

Det känns som att vi aldrig hittar på nya saker och om vi gör det är det alltid mina förslag. Han säger ofta att han vill göra saker med mig men det blir aldrig av. Vi har inte bara det  "tråkigt" ihop. Han är smart och får mig ofta att skratta. Dessutom har vi varit med om väldigt mycket ihop. 

Just nu spenderar vi tid ifrån varandra (han är hos sina föräldrar för att leta jobb). Jag känner mig helt tom och vet inte vad jag ska göra. Ena dagen känner jag att jag borde offra mer av mig själv för att "fixa" vårt förhållande och andra dagar känner jag att jag måste gå vidare. Dock känner jag också att jag längtar bort men jag är livrädd för att bli ensam. 

Har även gått till en psykolog som tycker att jag beskriver hur jag tagit hand om andra människor hela livet och hur jag nu fortsätter att "ta hand" om min pojkvän.

Vad tycker ni? Är det någon annan som varit med om något liknande? Går det att bli hel igen om en gör slut efter fem år tillsammans?

Tacksam för alla svar 

• Svar på tråden Borde jag göra slut?
  • Lalalaja

Självklart går det att bli hel igen efter ett uppbrott. Om man pushar sig själv lite. Första frågan jag tänker på är - har du tagit upp det här med honom? Att du funderar på att göra slut? Vet han att du tycker hans livssituation tar på erat förhållande?

Jag tror att vara ärlig mot honom kanske kan vara ett första steg, om han då tar tag i sig för att det är så seriöst kanske hela situationen känns annorlunda!

• Anonym (7,5)

Om du inte pratat med honom om hur du känner så kan det vara ett bra första steg att göra! 

Sen så kan jag säga att det på vissa sätt låter likt hur jag hade det. Jag blev också tillsammans med mitt ex när jag var 17 år och vi gjorde slut en gång som höll i någon månad för att sen bli tillsammans igen. Vi var tillsammans i 7½ år och hade det på många sätt helt fantastiskt tillsammans men vi fick det aldrig riktigt att fungera med vissa saker så som att han aldrig ville jobba (han gjorde det men aldrig heltid och med mycket gnäll) vilket slet på mig otroligt mycket. Det är ett år sedan vi gjorde slut och jag saknas honom fortfarande. Det var obeskrivligt tufft i början men allt eftersom året gått så har det varit lättare och lättare och även om det inte är helt klart än och jag har en bit kvar innan jag är över honom så känns det som att det var helt rätt beslut att göra slut. Vi var så unga när vi blev tillsammans och det är så skönt att känna att jag står på egna ben. Det har varit tufft men jag är så mycket starkare nu efter att ha gått igenom det. 

Så känns det inte helt hundra för dig så gör slut och försök att verkligen gå vidare hur tungt. Det är nog nyttigt för er båda att växa på egen hand utan varandra. Sen vet man ju aldrig i framtiden... ni kanske hittar tillbaka till varandra och isf kommer det vara tusen gånger starkare.

Svar på tråden Borde jag göra slut?