• Anonym (?)

Delade meningar

En liten fråga till er med bonusbarn! Har två egna och två bonusar i huset och nu till frågan. 
    Ett av mina barn hade en vän med hem som skulle sova över, de ville då leka själva men då ville bonusarna vara med och leka så de lekte med dem en stund.
    Till slut så ville mitt barn och kompisen va själva men då blev bonusarna arga och ledsna för att de ville va ifred, så de gick till sambon och han sa då att det va taskigt av dem. Jag fick då tjata på mitt barn och kompisen att de andra skulle få vara med och till slut gick de med på det, även fast de inte va så glada i det.

Personligen så tycker jag att varje barn ska få leka själva om de tar med en kompis för de är egna individer. Kommer ihåg själv hur "överlycklig" mitt syskon va att ha mig meddragandes när hon hade kompisar hemma.:(
    Det är verkligen delade meningar hemma om detta men jag håller fast helt i det.
    Har upplyst mitt barn att om bonusar tar med en vän hem och de vill va själva så ska de få vara det.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Delade meningar
  • smulpaj01

Jag tycker som Du gör. De borde få leka själva om de vill det!

Hur gamla är alla barnen?

• Anonym (?)

6,8,9 och 10år!

• Anonym (H)

Barn ska absolut få leka ifred med sina egna kompisar!

Vi har lite samma problem här fast ändå inte. Min unge får ibland inte vara med när bonusen har kompis här (då är det dock en kompis som mitt barn känner bättre då hon bor här på heltid och kompisens föräldrar är våra bästa kompisar.)

Men när mitt barn har en kompis över så är det självklart för bonusen att han ska få vara med! Då är det en kompis från dotterns klass, som bonusen alltså inte känner öht.

Det svåraste är ju att de delar rum men när bonusen ville vara ifred med "sin" kompis så sa jag det till min dotter. Men just det faktum att bonusen anser det vara en självklarhet att han ska vara med när det är tvärtom kan jag tycka är lite konstigt.

• Anonym (n)

det här behöver inte handla om bonusar eller barn. Så här kan det bli mellan "vanliga" syskon också 

• BioBonus
    Anonym (n) skrev 2016-01-13 21:00:23 följande:

det här behöver inte handla om bonusar eller barn. Så här kan det bli mellan "vanliga" syskon också 

Visst kan det det. Och så har det ofta varit hemma hos oss, där det bara är två år mellan barnen. Men vi har varit tydliga med att man måste få leka ifred om man tar med en kompis hem. Om man vill. Alla kan inte vara med hela tiden. Alla lekar passar inte alla åldrar. Och ibland vill man "slippa" sina syskon. De har man ju inpå sig hela tiden i alla fall. Så jag håller helt med dig TS.
  • Anonym (?)

Skönt att det är fler som tycker lika, dock tycker sambon inte lika där och nu blir det så att dottern drar sig från att vilja ta med vännen hem eftersom de inte får leka ifred.Jag sa detta innan ihopflytt att barnen ska få leka ifred med sina vänner om de vill, ändå så blev det tjafs om detta. Råga på allt så va ju bonusarna sena på att ringa till sin andra förälder och säga att de inte fick vara med. Vad gör man....

• BioBonus
    Anonym (?) skrev 2016-01-14 09:01:49 följande:

Vad gör man....

Visar honom tråden ;) Så kanske han förstår att det är fler som tänker som du.
  • Anonym (?)

Får nog göra så!:)

• BioBonus

Man kan inte klumpa ihop barn hela tiden. Det viktiga är att det inte alltid är samma barn som blir utanför. Men man måste, i en syskonskara, få ha egna relationer med andra. Egna kompisar.

Svar på tråden Delade meningar