Fuck cancer!!! Hur förbereder man sig för det värsta?
Den 6 oktober kom dagen jag inte trodde fanns.... Pappa skulle på ett återbesök efter att fått reda på att lungcancern var tillbaka för tredje gången. Han var orolig och sa till mig dagarna innan, jag har inte någon bra känsla... Så kom den dagen och tänk att pappa kunde ha så rätt. Läkarna berättade att nu fanns det inget mer att göra, cellgifterna skadade honom mer än hjälpte, kroppen var för svag för operation, läkarna gav upp! Det finns inget mer att göra. Chocken kom, beskedet vi fasat för att höra. Mina tankar for iväg, pappa får inte se när jag gifter mig, han får inte träffa mina barn, mina barn får aldrig lära känna sin morfar. Hur ska vi klara oss utan pappa? Hur ska mamma klara sig som levt med honom i 40 år?!
Snart har 3 månader gått sen beskedet och vi ser hur pappa förändras mer och mer. LAH är inkopplade och pappa åker fram och tillbaka mellan hemmet och sjukhuset. Han svimmar ofta, kräks, sover mycket, är konstant trött, äter dåligt, rasar i vikt, sluddrar och är förvirrad. Min alltid så pratglada pappa sitter numer tyst i en stol, neddrogad av morfin, lugnande och andra starka mediciner.
Häromdagen har han berättat för mamma att han nu också har metastaser i hjärnan. Om det är så vet vi inte än, är det pappas förvirrade tankar eller har läkarna faktiskt sagt det till honom? Mina tankar går till att det troligtvis är sant för att pappas förvirrade hjärna ska komma på just ordet metastaser är inte särskilt troligt i dagens skick.
72 år gammal, kommer han få hinna bli 73? Hur lång tid kan vi räkna med att vi har? Vad har vi framför oss och hur förbereder man sig för det allra värsta man kan uppleva, att förlora en nära anhörig?
Söker era svar för att på något sätt kunna förbereda sig och att just få veta. Kontrollfreak som jag är så vill jag veta. Hur gör man när man inte vet vad man ska förhålla sig till? Känslorna svajar hela tiden mellan ilska och sorg.
FUCK CANCER, SLUTA ÄTA UPP MIN PAPPA!