• scrapparlotta

Våga äta frysta hallon?

Jag brukar äta kvarg till frukost och har ofast i lite bär. Just nu är jag inne i en hallonperiod och har ofta hallon med mig. Men idag när en på jobbet fick syn på det sa hon att det skulle jag absolut inte äta om jag inte kokat dom innan.

Vet att det för nåt år sen var snack om att det var farligt att äta, att man kunde få kraftig magsjuka. Men är det så fortfarande, eller hur farligt är det. Jag har inte kollat varifrån dom kommer, men det är ica hallon jag äter, inte basic utan vanliga ICA. Det är ju så gott och dom blir inte lika goda om jag ska koka dom innan. Man kan ju tycka att om det vore så farligt borde dom inte få sälja såna, eller i alla fall vara betydligt mycket mer snack om att man måste koka dom innan.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Våga äta frysta hallon?
  • Milleman

Det beror på var de är ifrån. Så kolla på paketen. Svenska bär ska gå bra :)

• Smarthuvud

Livsmedelsverket har/hade rådet om att man ska koka importerade frysta hallon i minst en minut för att ta kål på Noroviruset (eller hur det hette) som ska vara en form av kräksjuk. Googla så hittar du det nog!

Svar på tråden Våga äta frysta hallon?