Bli vegan trots allergi mot nästan allt?!
Hej! Hoppas att denna tråd hamnade rätt :)
Jag har hamnat i tankar om att bli vegan. Äter ingen "special kost" just nu och har egentligen aldrig gjort det, mer än när jag var "vegetarian" hemligt när jag var typ 12-13 år vilket jag inte rekommenderar ;)
Men grejen är den att jag har otroligt mycket allergier,All slags pollen, Nötter, jordnötter, mandel, frukt och grönt som inte genom kokas eller steks. Kan också reagera på kryddor, speciellt Paprika pulver. Kan inte skala potatis utan enormt kliande, röda och svullna händer osv.
Jag har inte gjort pricktest på flera år utan går efter hur jag reagerar på olika saker och reaktionerna är inget som jag vågar leka med då det sätter sig i halsen och på andningen, nötter som frukt och grönt så inget jag vågar "äta iallafall" Testade en liten bit mango en gång och trodde att jag skulle kvävas. Eventuellt gluten också.
Jag tål:
Citron
Lime
Jag klarar av:
Gröna, skalade och skurna äpplen, dock endast på vintern
Isbergssallad i små mängder.
Inlagda frukter (förutom ananas och persika)
Konstigt nog cashewnötter i små mängder.
Även frysta ärtor osv funkar (om det kokas först)
Sorgligt nog är det dom enda grejerna som jag kan komma på just nu :(
Jag utgår nu ifrån frukt och grönt som finns i matbutiker och som finns här "året om".
Är väldigt obildad inom kost och speciellt vegansk kost. Fattar ju såklart att man inte äter några animaliska produkter.
Har en riktig ätstörningspersonlighet, blir extrem och svälter mig själv till löjliga vikter så fort jag försöker utesluta vissa saker så det är en faktor som skrämmer mig lite med speciellt då jag (fy skäms på mig) tycker om kött :/
Nu har jag inte gjort det på ett par år och nu äter jag allt som jag vill pga rädslan att hamna där igen. hade anorexia med "inslag" av bulimi.
Oh herre min gud tack om någon orkar läsa allt detta! Skulle inte bli så lång men vill vara så detaljerad som möjligt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-12 03:36
Måste tillägga att jag heller inte vill vara tvungen att äten en massa tillskott och extra saker!!