nån som donerat ägg utomlands? hur mycke pengar får man där?
hur mycke pengar får man där?
hur mycke pengar får man där?
bara nyfiken. har ingen aning om detta. vad får man för det i sverige?gör det inte ont?? underbart att man kan hjälpa andra på det här sättet!!
man får inget för det i sverige
Hej!
I Finland tror jag man får några tusen när man donerar eftersom många studenter gör det, men i t ex USA kan kvinnor får hundratusentals kronor för att donoera ägg. Läste i en artikel att just långa och atletiska kvinnor eller kvinnor med hög utbildning var mest "poppis" och fick upp till en halv miljon för sina ägg!!! Dom är lite speciella amerikanarna...
ha hur gör man fär o donera till ett annat land då?
Vi får väl hoppas att det inte blir likadant här som i USA. Det resulterar ju bara i att klassfrågan om vilka som får/kan få barn blir tydligare.
Man får som donator i sverige fnv 2000 kronor för förlorad arbetsinkomst.
Utäver det ingenting.
Här i USA kan det röra sig om en ersättning på $4000 eller mer. Är du student på Harvard och duktig i studierna kan du sälja äggen ännu dyrare.
Från och med nu får man ersättning på 3000 kr i Sverige.
Mottagarparet betalar 2000 kr till sjukhuset.
Känner att det är en rätt bra summa - för mig kommer det täcka förlorad arbetsinkomst, taxi från sjukhuset till jobbet de dagar jag måste in för UL/blodprov.
Det som blir över hoppas jag få lägga på söta söta barnkläder till min mottagare.
Jasså? trodde inte man fick några pengar alls,tycker det känns konstigt att jag ska tjäna på ngt som bara finns där medan dom ska betala för att få dom. Tycker allt ska vara gratis.Sen ska man donera varför skicka äggen utomlands när det är så många som behöver ägg i Sverige. Tjäna pengar på andras olycka vill inte jag iaf.
OM man donerar ägg får man då reda på vem som fått det? Är det som en adoption?
Jag håller med ovanstående inlägg! Donera ägg är ju något man gör äv medkänsla för par som själva inte kan få barn. Lite "lön för mödan" i fråga om förlorad arbetsinkomst etc. låter väl helt ok som Soraya säger, men där går gränsen tycker jag.
Barn nr 2
Nej du får inte reda på vem som får dina ägg. Däremot kan barnet få reda på vem donatorn är när det fyllt 18 år.