KillBill skrev 2016-01-09 19:09:24 följande:
Det finns väl ingen i Sverige som inte blir upprörd över sexualbrott eller som försöker sopa problemen under mattan men jag undrar varför det just är Kalmar, där 9 kvinnor har blivit ofredade, som blivit väckarklockan.
Enligt BRÅs nationella trygghetsundersökning (NTU 2014) så uppger ca 1% av befolkningen (16?79 år) att de har varit utsatt för någon typ av sexualbrott (vilket var en minskning mot den undersökning som genomfördes 2013).
Om en 1% av befolkningen (16?79 år) har varit utsatt för någon typ av sexualbrott så motsvarar det 76 000 personer per år eller drygt 200 personer om dagen 365 dagar om året. Bara en bråkdel av dessa brott (>30% anmäldes). Även om invandrare är överrepresenterade när det gäller sexualbrott så utförs en majoritet av sexualbrotten av svenska män. Därför borde huvudfokus ligga på att mer än 200 människor (i huvudsak kvinnor) utsätts för sexualbrott varje dag i Sverige och att gärningsmännen i huvudsak är män som både kan ha svensk eller utländsk bakgrund.
Sedan håller jag med om att särskilda åtgärder bör sättas in för att snabbt sprida värderingar kring jämställdhet, sex, hur vi behandlar kvinnor och män o.s.v. till flyktingar som kommer till Sverige men som sagt detta med sexualbrott är även ett problem bland svenska män.
Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Självklart begås de flesta övergrepp mot kvinnor i Sverige av svenska män. Det vore fullständigt onaturligt annars i proportion till andelen svenska mot utländska män. Men det finns ett problem. Överrepresentationen vad gäller alla våldsbrott och särskilt våld mot kvinnor KAN inte rationaliseras bort, utan måste adresseras. Jag har hört argument som att dessa stackars män blir så överväldigade av all hud på stan att de bara måste våldta, för hemma har alla fotsida kläder och sjal. Ett larvigt argument. Det finns alldeles för många i ledande ställning som bagatelliserar det som händer. I Stockholm nyligen våldtogs en ensam kvinna av 4 ensamkommande flyktingbarn från Afrika som först tröstade henne för att hon var ledsen och sedan våldförde sig på henne.
Hela begreppet gruppvåldtäkt har uppstått efter migrationsvågorna, även om jag är säker på att det hänt tidigare men kanske inte anmälts. Vad gäller all överfallsvåldtäkt mot offer som är okända för gärningsmannen är snedfördelningen ännu större.