• Kalle Anka

Smitta barn med vattkoppor?

Om ni hade ett litet barn, skulle ni smitta honom/henne med vattkoppor om ni fick dom? Jag vet att vattkoppor är värre när man är äldre, men jag fick de när jag var 12, bara några prickar och hemma nån vecka från skolan, så var dom problemen ur världen. Dom kliade inte ens.Om man är liten så kanske man råkar ha sönder nån blåsa då å då, och de är då dom kliar... Små barn förstår kanske inte på samma sätt att de är bäst å inte röra dom...

• Svar på tråden Smitta barn med vattkoppor?
  • Kalle Anka

Och om dom haft de som myc ket små kan de få det igen när dom är äldre, men då som bältros, som är ännu värre,

• Ego Lovers

Min yngsta dotter fick det när hon var 10 månader. Hon fick totalt fem stycken. Tolv veckor senare fick hon det igen och den gångern fick hon tolv stycken men ack vad ungen skrek. Mina andra har varit över ett år och haft betydligt fler koppor men mått desto bättre

• Kerubmamman
    Kalle Anka skrev 2016-01-09 01:06:30 följande:
    Och om dom haft de som myc ket små kan de få det igen när dom är äldre, men då som bältros, som är ännu värre,
    Bältros har inget att göra med åldern när man fick vattkoppor. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • kixan

Min yngsta har vattkoppor nu, vi smittade henne medvetet för att få det bortgjort innan hon blir större, plus att vi har en del inplanerat närmaste året som skulle funka rätt dåligt i kombination med vattkoppor (utlandsresor o.dyl).

De två äldsta fick (oplanerat) samtidigt när de var 2,5 år respektive 6 veckor. Tvåan fick sedan bältros när hon var 5 år (vilket inte alls var hemskt, hon hade bara ett konstigt utslag, inte ont eller något) och smittade trean med vattkoppor när hon alltså var typ 5 månader.

Så svar ja, jag har inte förrän nu behövt medvetet smitta något av mina barn, men jag hade gjort det även med de äldre om vi haft behovet.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • Carabellis kusp

Om man inte vill ha vattkoppor, så finns utmärkt vaccin. Vattkoppor kan ge otroligt allvarliga komplikationer som hjärnhinneinflammation, bakteriella infektioner i såren bland annat. Att medvetet smitta det barn man är ansvarig för att skydda mot faror och säkerställa god hälsa för är vansinnigt oansvarigt.

• Milleman

Nej jag skulle inte smitta ett litet barn. Vår son på 4,5 år fick det nu innan jul via förskolan. Han fick i runda slängar (jag försökte faktiskt räkna) 500 prickar varav kanske 20-30 var riktigt ordentliga stora blåsor som gjorde ONT!! Men tack vare att han var så gammal kunde vi prata med honom, han kunde prata med oss. Han sa till när det kliade och gjorde ont så vi kunde hjälpa honom. Hade han varit yngre hade han nog bara varit ledsen och troligtvis kliat sönder blåsorna och fått ännu värre infektioner och ärr.
    Perfekt dock att få det innan skolåldern då man missar mycket i skolan :)

• Maramina

Nej, jag skulle absolut inte smitta mitt barn medvetet! Visst, i de flesta fall så går det bra, men det finns som sagt var risk för allvarliga komplikationer som i varje fall jag inte vill utsätta mina barn medvetet för. Många tror att det bara är barn med nedsatt immunförsvar som får komplikationer men tyvärr så är det inte så enkelt. Min systerdotter fick hjärnhinneinflammation trots att hon inte har nedsatt immunförsvar och i övrigt är frisk. Och det finns som sagt var bra vaccin

Hade inte våra två barn haft vattkoppor förra året skulle vi ha vaccinerat dom. Då var de 4 år respektive 7 månader gamla. Både hade jättemycket koppor. Den lilla verkade ändå ta det rätt bra trots att de fanns överallt men den stora... Usch, vad hemskt det var att höra hennes gråt när hon inte kunde sova pga kliandet, eller se hur svårt det var att äta och dricka då blåsorna i munnen gjorde ont, eller hur ont hon uppenbarligen hade när hon kissade, eller... Hon var ändå väldigt duktig på att inte klia sig trots att det kliade så fruktansvärt. Att utsätta sitt barn medvetet för det, i mina ögon är det inget annat än ren barnmisshandel.

• Trippelmamma76

Håller med dig fullständigt! Har vaccinerat mina barn. I många länder ingår det i det allmänna vaccinationsprogrammet. Det är väl bara en tidsfråga innan det kommer göra det här. (Och ett statligt ekonomiskt övervägande...)

Carabellis kusp skrev 2016-01-09 05:18:40 följande:

Om man inte vill ha vattkoppor, så finns utmärkt vaccin. Vattkoppor kan ge otroligt allvarliga komplikationer som hjärnhinneinflammation, bakteriella infektioner i såren bland annat. Att medvetet smitta det barn man är ansvarig för att skydda mot faror och säkerställa god hälsa för är vansinnigt oansvarigt.

• Natulcien

Usch nej, jag skulle aldrig medvetet smitta ett litet barn.
    Vi har bekanta vars barn avled i sviter av vattkoppor, så har man otur kan det gå riktigt illa.

Svar på tråden Smitta barn med vattkoppor?