Nej, jag skulle absolut inte smitta mitt barn medvetet! Visst, i de flesta fall så går det bra, men det finns som sagt var risk för allvarliga komplikationer som i varje fall jag inte vill utsätta mina barn medvetet för. Många tror att det bara är barn med nedsatt immunförsvar som får komplikationer men tyvärr så är det inte så enkelt. Min systerdotter fick hjärnhinneinflammation trots att hon inte har nedsatt immunförsvar och i övrigt är frisk. Och det finns som sagt var bra vaccin
Hade inte våra två barn haft vattkoppor förra året skulle vi ha vaccinerat dom. Då var de 4 år respektive 7 månader gamla. Både hade jättemycket koppor. Den lilla verkade ändå ta det rätt bra trots att de fanns överallt men den stora... Usch, vad hemskt det var att höra hennes gråt när hon inte kunde sova pga kliandet, eller se hur svårt det var att äta och dricka då blåsorna i munnen gjorde ont, eller hur ont hon uppenbarligen hade när hon kissade, eller... Hon var ändå väldigt duktig på att inte klia sig trots att det kliade så fruktansvärt. Att utsätta sitt barn medvetet för det, i mina ögon är det inget annat än ren barnmisshandel.