• Anonym (:'()

HJÄLP BARA GRÅTER!!! :'(

Jag har för några månader sedan gjort en sen abort som jag verkligen ångrar mer än allt

ville inte göra den men hade inget val. Tog 1 helt år att bli gravid o barnet va friskt o efterlängtad.. Men nu har helvetet brutit ut, tror jag fått endo o är rädd att aldrig mer kunna bli gravid igen.. Känner mig helt tom inuti.. Känns som ett straff för aborten.. Någon som vet om abort kan framkalla endometrios? Har efter min abort haft fruktansvärda smärtor som allt tyder på att jag har Endo. Men har aldrig känt av något innan graviditeten.. Är så orolig, har dessutom som "ärr " bakom livmoder n som jag läst kan va tecken på endo. Och om jag nu har fått endo, är fertiliteten mycket mer försämrad än innan aborten!?? Tycker bara det låter konstigt ifall jag plötsligt utvecklat endometrios i samband med aborten om jag inte haft det tidigare...det känns fruktansvärt hemskt känns som min värld rasat samman att kanske aldrig mer få chansen till barn :'(

• Svar på tråden HJÄLP BARA GRÅTER!!! :'(
  • Birgitta02

Om du har ont måste du söka gynekolog. Det kan ju faktiskt vara en infektion eller annat som du dragit på dig och som gör ont. Man är extra känslig för sånt efter en abort.

• Anonym (:'()

Nope , med största sannolikhet är det endo sa sa . Gyn. Och har alla symtom varit så i flera . Månader . Nu. Finns inget annat att göra än att äta. Ppiller sa hon

• Cyanea

Jag har aldrig hört om att man får endo efter abort. Det är väldigt, väldigt ovanligt med någon form av fertilitetsnedsättning alls efter abort. Det har hänt någon gång, men det är absolut inte vanligt. 

Jag tycker inte att du ska ta ut något i förskott, för det gör ingen som helst nytta. Skulle det vara svårt att bli med barn blir det inte lättare för att du börjar gräma dig långt innan det ens är dags. Ta det när det kommer. Den dagen den sorgen. 

Hoppas det löser sig. Lycka till! 

• Anonym (Hopp)

Vet att min mamma fick det efter att jag och min syster föddes. De försökte fixa ett syskon men hon blev inte gravid. När hon var hos gyn senare så sa läkaren att hon hade enometrios vilket säkert var orsaken till att hon inte blivit gravid. Läkaren sa att om de spolade henne så skulle det bli bättre passage och då skulle hon säkert bli gravid. Men då hade hon redan ställt in sig på att inte ha fler så hon lät bli. Jag lovar att det inte har med din abbort att göra att du fått det och nu när du vet att du har det så kan du ju planera när du vill bli gravid och be läkarna hjälpa dig. Mamma ville bli gravid i slutet på 80talet och redan då kunde de hjälpa så idag lär det finnas ännu bättre metoder. Var inte ledsen och ge inte upp! <3

Svar på tråden HJÄLP BARA GRÅTER!!! :'(