• sitra

Graviditetsdiabetes

Måste bara fråga, är i v 32 och idag togs ett glukosvärde hos BM...jag låg då på 7,6. Jag hade ätit frukost 2 timmar innan så något fastevärde var det ju inte. Enl. niomånader.se så ska man ha under 8 i fastevärde och under 12 efter måltid. Då borde väl mitt värde inte vara så farligt? Men min BM var orolig och bad mig ändra kosten, det låte å andra logiskt för jag känner mig ständigt törstig. Samtidigt har jag glufsat i mig minst 4 frukter/varje dag i tron om att det endast är nyttigt...

Nu blev det lite längre än tänkt..men frågan är iallafall hur högt ska det egentligen vara för att risken för grav.diabetes ska finnas? (då man ätit)

• Svar på tråden Graviditetsdiabetes
  • nalla1

Hej!

Jag har graviditetsdiabetes. Jag ska ligga under 5,5 på morgonen innan frukost och under 7,8 2 timmar efter måltid.

• sitra

Ok men fick du göra glukosbelastningsprov innan du fick diagnosen?

• MiniQ

Jag tycker att du ska be om att få göra en glukosbelastning, det är det enda sättet att få klara besked. 
    Många olika faktorer kan påverka blodsockervärdet och det är därför ganska intetsägande vad ett enda värde så pass lång tid efter en måltid faktiskt innebär. I många landsting har man därför helt avskaffat det där med att kolla blodsockret på annat sätt än att göra en riktig glukosbelastning.

• AlleMille

Tjo!

Gjorde en glukosbelastning då min bm misstänkte grav.diabetes.

Fastevärdet var då 5,8 och efter 2 timmar 11,2!! Gränsen går vid 10...

Så nu mäter jag blodsocker 7 ggr om dagen i en vecka för att se hur det ligger till med sockret.

Fruktansvärt jobbigt, inte själva testerna utan att ändra hela livsstilen mitt i en graviditet som ju är påfrestande ändå emellanåt.

Jag är i vecka 28 nu.

Tipset till dig är, promenera så mkt du orkar, det tar ner sockret.

• sitra

Ja det värsta hittills med graviditeten har ju främst varit kosten, drygt att få diabetes mitt i allt.. jag har blivit så vettskrämd av tanken på diabetes att jag minskat på frukt, måltider och onyttigheter. Jag som älskar mat och att äta blir ledsen bara tanken på vad jag ska äta kommer upp...känns som senaste bm besöket ledde till massa begränsningar...så dumt att få chockbeskedet att ja nu låg du lite väl högt i blodsocker och få nästa bmbesökstid 3 v framåt.. promenerar ca 1 timme varje dag så fysiska biten är inga problem :) Sa din bm något om det påverkar barnet? 

Svar på tråden Graviditetsdiabetes