• fundersam34567

Säljaren vill hoppa av (nyproduktion/bostadsrätt)

Vi har köpt en nyproduktion som det är inflyttning i i början av februari. Vi köpte av en sk "spekulant". (som då gjorde en vinst på 1,5 miljon...)

Nåväl. Nu när det börjar dra ihop sig för slutlikviden vill säljaren att jag ska betala honom en vecka innan tillträdet (innan nycklarna hämtas ut). Detta då han har köpt ett hus och säger att banken inte vill ge han lån på lägenheten också.

Mäklaren säger att det är okej. Jag tycker det känns olustigt. Om jag ex betalar honom och så struntar han i att betala in slutlikvid = ingen lägenhet för mig resonerar jag.

Mäklaren säger som sagt att det är ok och tycker det är "likabra" aTT vi gör som säljaren önskar så det inte blir problem att han inte kan köpa lägenheten = ingen lägenhet till oss.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Säljaren vill hoppa av (nyproduktion/bostadsrätt)
  • Sophan

Jag skulle inte betala hela summan förrän vid nyckelöverlämningen. Man vet ju aldrig om säljaren sticker med både nycklar och pengar.

Fast det kanske förekommer att man gör så, även om jag aldrig har hört talas om det. Men det skulle ni ju ha kommit överens om redan från början. Ändrade förutsättningar innebär ju att du kan dra dig ur köpet och få handpenningen tillbaka. 

• Butterscotch

Jag hade inte gett några pengar i förväg. Kan ni inte ändra tillträdet helt enkelt? Alternativt att säljaren ändrar tillträdesdatum till sin nya bostad.

• fundersam34567

Jag vill inte dra mig ur för jag vill ju ha lägenheten. Att flytta inflyttningsdstumet bör ju inte spela nån roll då problemet tycks vara att säljaren inte får lån att köpa lägenheten. Men känns märkligt det också... vilken bank skulle INTE ge ett lån på några miljoner om det varar en dag och att man sedan går 1,5 miljon plus. Nä, det känns olustigt.

Samtidigt vill jag ju inte hamna i läget att han skiter i och betala eftersom han inte får lån och då kan ju inte jag köpa lägenheten heller...

• Scoops

Jag hade inte gått med på det. Säljarens situation är ju tråkig, men det är inte ert problem om denne planerat dåligt. Säljaren får helt enkelt lösa sina egna problem och prata med sin bank själv.

• Ego Lovers

När affären slutförs ska nyckeln överlämnas. Så vill han avsluta affären tidigare ska ni ju ha nyckeln då också. Inget att dividera om faktiskt.

• Ego Lovers

Har banken sett att lgh är såld så brukar det inte vara några problem att få lån till hus och lgh är i såld. Nä om det inte blir nån affär för att säljaren drar sig ur kan ni tom stämma säljaren och få skadestånd.

Vill han avsluta affären tidigare får han lämna nyckeln när han får pengarna.

• fundersam34567

Jag tänker också ingen nyckel = inga pengar.

Eftersom det är nyproduktion blir det väl lite speciellt eftersom det inte finns någon nyckel innan tillträdesdagen.

Mäklaren säger att när vi betalar en vecka innan så får vi en fullmakt så vi kan hämta ut nycklarna från föreningen när tillträdet är. Fördelen är som sagt att köparen inte behöver ta ett lån (vilket banken säger nej till). Fördelen för oss är väl att det hela går igenom antar jag? Känner mig väldigt förvirrad i det här. Handlar om stora pengar (som alltid vid lägenhetsköp) så vill inte göra fel.

• pipon

Jag fattar inte.
    Det är mindre än en månad kvar till tillträdet och personen som har tecknat förhandsavtalet med byggfirman/brf (och betalat in bokningsavgiften) har nu inte fått bolån på lägenheten? Hur har det gått till med överlåtelseavgiften? Är den betald, delbetald, eller inte alls?

• Kjell2

Jag skulle vara mycket tvecksam att betala ut en större summa pengar för bostaden som inte är köpt av den ni köper av. Händer något under mellanveckan, dödfall, konkurs eller rent bedrägeri sitter ni riktigt jobbigt till. Lägenheten ägs av byggherren och era pengar har gått till säljaren.

Kan tänka mig en lösning då delar av era pengar går till byggherrren, för att säkerställa att lägenheten bli betald, alternativt hålls på ett klientmedelkonto hos mäklaren.

Ni får helt klart vara tydliga mot mäklaren och säljaren, att ni har ett avtal som ska följas, slutlikviden betals när ni får kontraktet på bostaden och resten är deras probelm. Bryter säljaren kontraktet är det säljaren som får stå för era merkostnader.

• hansomstartadetra

Säljaren har alltså betalat bokningsavgiften (100k?) men inte resten så att säga.

Mäklaren föreslår nu att vi betalar allt på tillträdesdagen men att pengarna då går direkt till byggherren/föreningen och sen det som är över går till säljaren. Därefter får vi gå och hämta nycklarna från föreningen. Då kommer man runt så att säljaren inte behöver ta lån.

Låter det rimligt?

• pipon

Jag må vara trög, men det mäklaren föreslår är egentligen att ni lägger slutlikviden istället för säljaren, eller hur?

Men när ska den egentligen vara/ha varit betald? Om ni betalar priset för lägenheten till byggherren i säljarens ställe på tillträdesdagen, bör ni kontrollera att det inte är försent och att byggherren återtagit borätten.

• Ego Lovers
    fundersam34567 skrev 2016-01-07 13:27:59 följande:

Jag tänker också ingen nyckel = inga pengar.

Eftersom det är nyproduktion blir det väl lite speciellt eftersom det inte finns någon nyckel innan tillträdesdagen.

Mäklaren säger att när vi betalar en vecka innan så får vi en fullmakt så vi kan hämta ut nycklarna från föreningen när tillträdet är. Fördelen är som sagt att köparen inte behöver ta ett lån (vilket banken säger nej till). Fördelen för oss är väl att det hela går igenom antar jag? Känner mig väldigt förvirrad i det här. Handlar om stora pengar (som alltid vid lägenhetsköp) så vill inte göra fel.

Är inte lgh klar ännu och säljaren aldrig bott i den och ingen nyckel egentligen finns förrän lgh är färdig så kan ni ju göra så men då är ju ni redan ägare till lgh men har inte fått nyckeln bara. Problemet som kan uppstå är om inte allt är okej på slutbesikningen när lgh är klar för inflyttning tex grejer som fattas. Ni bör få alla bygghandlingar som säljaren fått tex tillval osv så ni kan jämföra när lgh är klar.
  • Ego Lovers

Ring och rådfråga en jurist!
    Är ni godkända av föreningen som köpare först och främst?

• Pqk1234044

Frågar gärna en jurist... men vem?

Precis de vill att vi betalar slutlikviden istället för säljaren. Vi är godkända av föreningen och enligt mäklaren ska de ha godkänt detta förfarande. Det måste vi väl tro på då?

Jag trodde det var så att man betalar slutlikviden senast tillträdesdagen för att få ut nycklarna. Vet inte om det finns nåt betala senast datum. Kan kolla med mäklaren.

/trådskaparen

Svar på tråden Säljaren vill hoppa av (nyproduktion/bostadsrätt)