• LaPrincipessa

Till er som är pålästa om industrivälling/gröt

Tveksam att ge lillan 7 mån välling efter att läst på. Håller på att sluta amma så myyycket mindre skrik med 160 ml köpevälling än trycka ner henne i barnstolen kvällstid och ge gröt. Jämfört Sempers havrevälling 6 med havregröt 6 mån. Liknande energi och jag ger lika mkt pulver till både välling och gröt. Inget maltodextrin i denna välling, det enda som skiljer är vetestärkelse i vällingen är det "farligt"? Har gett färsk Ottovälling med, vet dock inte om det är samma fyllnadsämnen i den?? Lite rismjöl, men står inget om stärkelse.

Att det är mkt gluten i välling samt risk för övervikt är nog inga problem, bara tänkt ge 150 - 200 ml innan läggdags.

Tänkte i alla fall göra egen gröt till morgonen, men köpegrötarna är ju vitaminiserade med vitaminer, mineraler, pantotensyra ecc....hur får ni med det i den egna gröten?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Till er som är pålästa om industrivälling/gröt
  • Bertram

Har aldrig gett mina barn välling, de har fått hemlagad mat eller hemlagad gröt. De har överlevt fint. Industrimat till barn är bara skräp tyvärr.

När jag gör gröt brukar jag koka havregryn med gammeldags mjölk och servera med kanel och vispgrädde. Funkat kanonbra :)

• minerva123

Ge ersättning istället! Välling/gröt kan du hursomhelst bara ge 3 portioner per dag av totalt. Båda mina barn har introducerats till flaska efter 6 månaders helamning, båda har fått ersättning och ingen välling alls.

• Rani
    minerva123 skrev 2016-01-07 16:06:39 följande:

Ge ersättning istället! Välling/gröt kan du hursomhelst bara ge 3 portioner per dag av totalt. Båda mina barn har introducerats till flaska efter 6 månaders helamning, båda har fått ersättning och ingen välling alls.

Precis! Om det är myset med flaskan på kvällen dom är grejen så är ju ersättning, eller tilläggsnäring som det heter när de börjat äta mat, mycket bättre. Näringsrikt och fritt från mjöl.

Mina barn har aldrig druckit välling. Gröt på morgonen - ersättning på kvällen (just för myset).
  • Rani

Med det sagt så tror jag inte på något sätt att ditt barn tar skada av lite välling till kvällen. Inte heller av lite köpegröt till morgonen. Jag är helt för "naturligt och från grunden" och så, men vissa industriprodukter är rätt bra och smidiga, såsom köpegröt till barn. MEN ett mycket näringrikt tips är ju att koka mannagrynsgröt och röra i ett ägg.

Svar på tråden Till er som är pålästa om industrivälling/gröt