• Anonym (Anja)

Hatar min fd man

Ja, som rubriken lyser avskyr jag min fd man något fruktansvärt. Han svek mig med otrohet och misshandel. Misshandlade mig i 6 år innan jag bröt upp. Jag vill inte att han har barnen själv. Han har aldrig slagit barnen men vrålat som en galning på dem. Han struntar i dem bär de är där. Antingen ligger han och sover eller sitter med sitt spel. Han hade en ny tjej som var jätte trevlig. Det kändes ok att barnen var där när hon var där. Hon sa ifrån när han skrek på barnen. Nu har han lyckats förstöra det förhållandet med. Ska jag låta honom ha barnen?

• Svar på tråden Hatar min fd man
  • Jw83

Vaddå " låta honom ha barnen"? Har du laglig rätt att själv bestämma över era gemensamma barn?

• Anonym (Förstår)

Förstår din känsla men så länge han inte missköter barnen så kan du tyvärr inte göra så mycket åt det :(
    Mitt ex var likadan. Sket i barnen, skrek mm och de var/är rädda för honom. Jag hade dock enskild vårdnad och pga det minimala intresset kunde vi komma överens om nåt som funkade.

Nu har han flyttat till annan ort så träffar barnen ytterst sällan och de mår mkt bättre!

• Anonym (S)

Hur gamla är barnen? 
    Jag förstår dig, mitt ex och far till mina barn gjorde likadant och det gör så ont att se. 
    Men tyvärr jag tror inte du kan göra så mycket, att ta ifrån någon umgängesrätten kräver att han beter sig mycket mer illa än så, 
    Och sålänge barnen inte själva säger att dom inte vill träffa pappa så skulle jag nog ändå försöka sitta lugnt i båten så att säga.
    Trots allt så är det viktigt för barnen att ha en kontakt med sin far, även om den är dålig. 
    Mina barn är vuxna idag och bestämmer själva och dom har inte alls samma kontakt med sin far som dom har med mig, 
    Men dom har en viss kontakt och jag vet att han trots allt han har gjort, för det är en hel del mer än att bara skrika på dom, är viktig för dom.
    Dom träffar honom inte ofta, men han är deras pappa och en länk till deras ursprung,
    Det är dina barns far också, 

• Anonym (Anja)

Barnen är 8 & 10 år. Jag har ensam vårdnad. Vill så klart att de har en relation med sin far men inte på bekostnad av deras välmående. Kändes bättre när han var sambo. Både jag och barnen kände oss tryggare då.

• Anonym (Nej!)

Jag blir förvånad när jag läser här på FL och har sett den frågan ställas många gånger. HUR kan man lämna sitt barn till någon där man vet att de har det dåligt?

Som förälder har man bland annat som uppgift att se till att barnen ha det bra och jag skulle aldrig lämna mina barn till någon som inte ser till deras bästa. 

Jag vet, man ska främja umgänge. Vilket jag tycker är helt rätt i de allra flesta fall men jag hade varit beredd att förlora vårdnaden i det läget faktiskt, hellre än att inte stå upp för mitt barn.

Vill man göra saker lagligt så gör man en orosanmälan till socialen. Dock är det inte alls säkert att det hjälper om det inte finns bevis. Vilket det sällan gör när någon utövar psykisk misshandel.

• Anonym (-)

Jag skulle anmäla honom om jag var du. Man gapar inte hysteriskt på sina barn.

• Anonym (K)
    Anonym (Nej!) skrev 2016-01-09 21:05:15 följande:

Jag blir förvånad när jag läser här på FL och har sett den frågan ställas många gånger. HUR kan man lämna sitt barn till någon där man vet att de har det dåligt?

Som förälder har man bland annat som uppgift att se till att barnen ha det bra och jag skulle aldrig lämna mina barn till någon som inte ser till deras bästa. 

Jag vet, man ska främja umgänge. Vilket jag tycker är helt rätt i de allra flesta fall men jag hade varit beredd att förlora vårdnaden i det läget faktiskt, hellre än att inte stå upp för mitt barn.

Vill man göra saker lagligt så gör man en orosanmälan till socialen. Dock är det inte alls säkert att det hjälper om det inte finns bevis. Vilket det sällan gör när någon utövar psykisk misshandel.

Men om du förlorar vårdnaden pga att du hindrar barnen från sitt umgänge med pappan så innebär ju det att barnen sedan tvingas bo på heltid med pappan. På vilket sätt är det bättre för barnen?
Svar på tråden Hatar min fd man